رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:نامه موسوی لاری به رئیس صدا و سیما درباره سخنان سردار نظری/جمع‌آوری امضای نمایندگان برای نامه اعتراضی به دادگاه خاتمی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴ 15 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
نجفى جایگزین مشایى شد

اتاق محل اقامت آقای اسفندیار رحیم مشایی معاون و مشاور رئیس جمهور سابق در زندان اوین را به آقای محمدعلی نجفی داده‌اند. کانال تلگرامی دولت بهار؛ منتسب به هوادران احمدی نژاد در خبری مدعی انتقال محمدعلی نجفی (شهردار سابق تهران) به اتاق مشائی (رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق) در بند چهار زندان اوین شد. این کانال تلگرامی در ادامه نوشت: اتاق محل اقامت آقای اسفندیار رحیم مشایی معاون و مشاور رئیس جمهور سابق در زندان اوین را به آقای محمدعلی نجفی داده‌اند و ایشان را به اتاق دیگری منتقل کرده‌اند که امکانات چندان مناسبی ندارد!
 
"ای کاش" زیباکلام درباره ناطق‌نوری
 
زیباکلام با بیان اینکه از آقای ناطق نوری گلایه دارم، اظهار کرد: زمان انتخابات مجلس دهم بار‌ها و بار‌ها به طرُق مختلف از آقای ناطق نوری خواهش و تمنا کردم که «اگر به انقلاب اعتقاد دارید الان باید به خاطر آینده نظام وارد صحنه انتخابات شوید و مدیریت مجلس را به دست بگیرید». اگر چهار سال پیش آقای ناطق نوری وارد انتخابات مجلس دهم شده بود، قطعا مجلس دهم امروز وضع دیگری داشت. وی ادامه داد: مجلس دهم با مدیریت ناطق نوری شاید در رأس امور قرار نمی‌گرفت، اما مثل امروز در قعر امور هم نبود. مجلس دهم در چهار سال گذشته هیچ نقشی برای امور مهم کشور ایفا نکرد. روزی من به اصلاح طلبان هم انتقاد کردم و گفتم اگر می‌گذاشتید که هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شود نتیجه کار طور دیگری رقم می‌خورد.
 
گزینه‌های احتمالی دولت برای وزارت آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ۴گزینه احتمالی برای وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد. سیدمحمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با مهر، درباره گزینه‌های احتمالی دولت برای وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: گزینه‌های متعددی برای این وزارتخانه مطرح هستند که سیدجواد حسینی، سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش گزینه اصلی است، ولی با توجه به رأی استمزاجی که در مجلس صورت گرفته است، بعید است وی بتواند رأی کافی را برای تصدی این وزارتخانه اتخاذ کند. وی ادامه داد: بر این اساس دولتمردان با گزینه‌های دیگری برای تصدی آموزش و پرورش در حال رایزنی هستند که علی زرافشان یکی از این گزینه‌ها ست که گویا این پیشنهاد را نپذیرفته است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: شاپور محمدزاده مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش و داود محمدی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس از دیگر گزینه‌های احتمالی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش هستند.
 
جمع‌آوری امضای نمایندگان برای نامه اعتراضی به دادگاه خاتمی

علی مطهری از جمع‌آوری امضا از سوی تعدادی از نمایندگان برای ارسال نامه به وزیر دادگستری خبر داد و گفت: برخی نمایندگان درباره نحوه رسیدگی به پرونده خاتمی در حال جمع آوری امضا برای نامه‌ای اعتراضی خطاب به وزیر دادگستری هستند. اگر بنا بود که ادعای متهم بررسی نشود و دادگاه صرفاً به نظر شورای نگهبان استناد کند، به چه علتی دادگاه تشکیل شد؟
 
نامه موسوی لاری به رئیس صدا و سیما درباره سخنان سردار نظری

وزیر کشور دولت اصلاحات طی نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما، با کذب خواندن سخنان سردار نظری در یک برنامه شبکه افق، خواستار انعکاس نامه خود در «برنامه‌ای مشابه» در «همان شبکه» شد.
به نام خدا
ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی آقای دکتر علی عسگری
با سلام و تحیات.
با کمال تأسف و تعجب مطلع شدم شبکه افق آن سازمان در برنامه ایی در تاریخ ۱۸/۴/۹۸ به مناسبت سالگرد وقایع هیجده تیر ۱۳۷۸ کوی دانشگاه تهران با حضور آقای زاکانی و تماس تلفنی آقای فرهاد نظری فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ به طور یکسویه برخی سخنان کذب و خلاف واقع توسط فرد اخیرالذکر مبنی بر دستور اینجانب جهت ورود به کوی و برخورد با دانشجویان مطرح و تلاش شد تا اقدامات غیرموجه و فاجعه بار عوامل حادثه توجیه و بر آثار زیانبار تعرض به دانشجویان سرپوش گذاشته شود.
اینجانب ضمن اظهار تأسف از این سقوط اخلاقی انتظار دارم طبق مقررات و قوانین موضوعه کشور در برنامه ایی مشابه از طریق همان شبکه این نامه را به سمع مخاطبان خود برسانید. انصاف خواهید داد که برنامه‌هایی از این قبیل وجهه صدا و سیما را بیش از پیش ملکوک نموده بر بلندی دیوار بی اعتمادی عامه مردم نسبت به این سازمان می‌افزاید صدا و سیمای جمهوری اسلامی نباید تریبونی برای تحریف تاریخ، ترویج دروغ و نشر اکاذیب باشد.
خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.
 
من دو احمدی نژاد می‌شناسم

صفارهرندی در پاسخ پرسش دانشجویان درباره احمدی‌نژاد نیز خاطرنشان کرد: من دو احمدی‌نژاد می‎شناسم که در چهار ساله اول و دوم دوران ریاست جمهوری‌اش متفاوت است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت اول احمدی‌نژاد در خدمت به مردم رکورددار است و مدیران انقلاب و پرتلاشی در راه خدمت به کشور حرکت کردند، اما حمدی‌نژاد از اواخر دوره اول دچار پریشان‌حالی شد که گرایش‌های فکری و مواضعش تغییر کرد. وی در پایان سخنانش اظهار کرد: شرط لازم برای پیروزی در همه عرصه‌ها اتحاد است و باید در داخل کشور به این مسأله توجه کنیم.
 
بازهم "گاندو" می‌آید؟

مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در جهادکشاورزی استان البرز، پیشنهاد کرد فصل دوم سریال «گاندو» با محوریت داستان غذای دستکاری‌شده ژنتیک در ایران ساخته شود.
 

تحریم فوتبال ایران برای مسئله ورود زنان به ورزشگاه انجام شد؟
در اقدامی عجیب، نام ایران از بخش رنکینگ سایت AFC حذف شد. کانال های خبری از حذف نام ایران در رنکینگ سایت AFC خبر دادند و همچنین نام ایران از سایت ترانسفرمارکت هم حذف شده. گویا تحریم فوتبال ایران برای مسئله ورود زنان به ورزشگاه انجام شده.با این حال رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ گفته است: این خبر درست نیست و تا این لحظه هیچ اخطاری از سوی فیفا یا AFC به ما مبنی بر تعلیق یا خطر تعلیق ارسال نشده است. به AFC ایمیل زدیم و پیگیری کرده‌ایم که چرا نام ایران در این فهرست وجود ندارد، فکر می‌کنم یک اتفاق فقط یک اشتباه تایپی بوده و اتفاق خاصی رخ نداده است. تا این لحظه هیچ نامه و اخطاری برای خطر تعلیق به ما ارسال نشده و بعید می‌دانم که این قضیه صحت داشته باشد./نود

لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانی اصلاح شد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعد از ظهر امروز دوشنبه ماده واحده لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی را جهت تأمین نظر شورای نگهبان به این شرح اصلاح کردند:فرزندان حاصل از ازدواج شرعی از مردان غیر ایرانی که قبل و یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، از قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (با تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران در می آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می‌تواند تابعیت ایران را تقاضا کند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (با تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شود.پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (با تشخیص وزارت اطلاعات) اقدام کند./ ایسنا

ترس ردصلاحیت مانع جمع آوری امضای اعتراضی به نحوه رسیدگی به پرونده خاتمی شد
براساس شنیده های خبرنگار خبرآنلاین، جمع آوری امضا برای تهیه نامه ای بر سر نحوه رسیدگی به پرونده محمدرضا خاتمی متوقف شده و گویا فراکسیون امید بر سر تذکر به وزیر دادگستری نتوانسته به نظر واحد دست پیدا کند.محمدرضا عارف هم اعلام کرده با کلیت نوشتن نامه مخالف است و این موضوع را به صلاح نمی‌داند. به همین خاطر پیگیری نامه از دستور کار فراکسیون امید خارج شده است. آنطور که برخی شنیده‌ها حکایت دارد محمدرضا عارف حتی حاضر به امضای این نامه نشده است. گفته می شود محمدعلی وکیلی در صدد بوده است تا عنوان نامه را تغییر دهد و به نوعی آن را تعدیل کند که برخی دیگر از اعضا اعلام می‌کنند چنانچه عنوان نامه تغییر کند حاضر به امضای آن نیستند. برخی مخالفان این نامه از تائید صلاحیت‌ها برای مجلس یازدهم نگران بودند لذا با کلیت نامه مخالف بودند.

دادگاه حکم توقیف لوگو باشگاه پرسپولیس را صادر کرد
با شکایت یک طلبکار و با رای دادگاه نامه توقیف لوگوی باشگاه پرسپولیس صادر شده و قرار است تا چند روز آینده این لگو به مزایده گذاشته شود.این درحالی است که وقتی این طلبکار به دفتر ایرج عرب مدیرعامل باشگاه پرسپولیس مراجعه کرده بود، عرب به او گفته بود که هر کاری می‌خواهی انجام دهید و اگر می‌خواهید لوگو را هم توقیف کنید تا هواداران بدانند ما چه شرایطی داریم! قرار است تا روزهای آینده لوگوی باشگاه پرسپولیس به مزایده گذاشته شود./ فارس

فاطمه سعیدی وزیرزن پیشنهادی کارگزاران
فائزه هاشمي، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران درخصوص مطالبه وزير زن و وعده‌هاي رييس‌جمهور گفت: آقاي رييس‌جمهور بارها در خصوص به‌كارگيري زنان شايسته و توانمند صحبت كرده و وعده‌هايي داده‌اند. امروز نوبت عمل ايشان است و حالا كه دولت در حال انتخاب گزينه نهايي براي وزارت آموزش و پرورش است معتقديم وقت معرفي يك وزير زن به مجلس فرا رسيده است.در موضوع زنان هرگز قائل به كار سياسي نبوده و به كارگيري زنان شايسته از هر طيف و انديشه‌اي مي‌توانند در سطوح عالي مديريتي كشور حضور داشته باشند. فاطمه سعيدي، نماینده مردم تهران در مجلس گزينه‌اي قابل ‌قبول است. خانم سعيدي گزينه انحصاري حزب كارگزاران نيست و ساير زنان اصلاح‌طلب در احزاب و گروه‌هاي مختلف روي ايشان نظر مثبتي دارند و معتقديم ايشان مي‌تواند وزير آموزش و پرورش خوبي باشد./اعتماد

حرف و حدیث درباره انتخابات 88 به عملکرد شورای نگهبان برمی گردد
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:این بی‌معنی است که انتخابات انجام شود و مرجع نهایی و مسوول آن حکمی و رأیی دهد، ولی همچنان درباره آن انتخابات شک و شبهه وجود داشته باشد.اگر رفتار و آرای شورای نگهبان در خصوص انتخابات ۱۳۸۸ مستدل و مستحکم بود، دادگاه یا دادستان می‌توانستند با استناد به آن تصمیمات و آرا، ادعاهای علیه انتخابات را رد و مفتری را محکوم کنند، نه آنکه آن را مفروض گرفته و حکم به محکومیت دهند.

افرادی خود را فعال محیط زیست نامیدند و اصرار بر جاسوس بودن متهمین داشتند که تا کنون اسمشان را هم نشنیده بودیم
سایت «آزادی» گزارشی از دیدار فعالان محیط‌زیستی با آیت‌الله آملی لاریجانی منتشر کرده که در بخشی از آن حرف‌های محمد درویش، فعال محیط‌زیستی حاضر در این جلسه را می‌خوانیم. در این گزاش آمده است: درویش به دو فردی که در این نشست خود را فعال محیط زیست نامیدند اشاره کرد و گفت:«در همین جلسه دو نفر بودند که خودشان را فعال محیط زیست معرفی کردند ولی من در طول ٣٠ سال فعالیتم در این حوزه، حتی اسمشان را هم نشنیده بودم. یکی از آنها که خانم دکتر حجازی نام داشت حرف عجیبی زد. او به صراحت گفت: خیلی از فعالین محیط زیست جاسوس هستند ولی هنوز دستشان رو نشده! نفر دوم آقای قویدل بود که اصرار داشت این افراد جاسوس اند و باید اعدام شوند.چرا معطل می کنید؟تا جایی که خود آقای رییسی به آنها هشدار داد که از قاضی سبقت نگیرید. (طبق مشاهدات «آزادی» در بخش اخبار شبانگاهی شبکه سوم که هر شب ساعت ٢٢ پخش می شود و شنبه شب نیز به پوشش خبر «دیدار رییس قوه قضاییه با فعالین محیط زیست» پرداخته بود، به این قسمت مهم از صحبتهای رییسی،هیچگونه اشاره ای نشد.) درویش،به ادامه ی اظهارات رییس دستگاه قضا اشاره کرد که گفته بود :«نگاه افراط و تفریطی را کنار بگذارید و اجازه بدهید که قاظی دادگستری با خیال راحت تمام جوانب را بررسی کند و عادلانه ترین حکم را صادر کند».

واکنش جالب سلحشوری به حرف‌های فیروزآبادی
پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به اظهارات فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی که خواستار عدم استفاده از گوگل به دلیل آمریکایی بودن آن و اینکه اطلاعات مورد نظر خود را از آمریکا به ما می دهد، شده بود، گفت: کسی برای این که گوگل آمریکایی است سراغ این مرور گر نمی رود. بلکه برای سهولت دسترسی به دیتا از طریق این موتور جستجوگر، از آن استفاده می کنند. سلحشوری در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درباره افراد در اظهارنظر آزادند ولی گوگل یک موتور جستجو گر است که مردم از استفاده می‌کنند و به خاطر سهولت دسترسی کار با گوگل راحت است و کاربر بیشتر به سراغ گوگل می رود. او با بیان اینکه اطلاع ندارم که آیا گوگل آمریکایی است یا خیر، گفت: کسی برای این که گوگل آمریکایی است سراغ این مرور گر نمی رود. بلکه برای سهولت دسترسی به دیتا از طریق این موتور جستجوگر، از ان استفاده می کنند. بنده به شخصه از بین موتورهای جستجوگر با گوگل کار می کنم. این نماینده اصلاح طلب گفت: اکنون عرصه رقابت است، وقت این نیست که بگوییم چه چیزی کجایی است، تلگرام هم روسی است. پس چرا ما آن را فیلتر کردیم؟

در جنگ فرضی ۲۰ هزار آمریکایی در روز اول کشته خواهند شد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن توان زورآزمایی با ایران را ندارد گفت: برخی مسوولان ما به اشتباه به غربی‌ها امید بسته بودند، آنها دچار خوش‌بینی سیاسی شده بودند و با شعار به پیش می‌رفتند. محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز در دوره آموزشی تشکیلاتی حیات طیبه ویژه فعالان دانشجویی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت با بیان اینکه دشمن عملاً اعلام کرده توان زورآزمایی با ایران را ندارد گفت: در جنگ فرضی ۲۰ هزار آمریکایی در روز اول کشته خواهند شد، آنها خوب می‌دانند که نبرد نظامی با ایران عواقب سنگینی برایشان دارد. وی با تأکید بر اینکه اگر از جلد انقلاب خارج شویم، باید باج بدهیم ادامه داد: امروز باید به گذشته بازگردیم و بدانیم که با چه خطرهایی مواجه بودیم و چگونه آن‌ها را از سر گذراندیم. صفارهرندی با اشاره به اینکه امروز پیام انقلاب در منطقه پژواک می‌کند خاطرنشان کرد: کشور در حوزه علمی و نظامی سرآمد است و به طور اعجاب‌آوری پیشرفت کرده‌ایم به طوری که در شتاب علمی رتبه اول منطقه را داریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار