معاون عمرانی استاندار تاکید کرد:ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه ها یکی از عوامل تهدید کننده محیط زیست است.
کد خبر: ۷۶۳۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ 17 July 2019

ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه ها تهدیدی جدی برای محیط زیستبه گزارش تابناک قزوین ، علی فرخ زاد معاون عمرانی استاندار در نشست هم افزایی ارتباط دانشگاه با صنعت در حوزه آب، محیط زیست و کشاورزی  که با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به مشکلات مختلف قزوین در این حوزه ها بیان داشت: میزان افت آب های زیر زمینی در طول چند سال گذشته از ۹۰ سانتی متر به۱۱۰ سانتی متر رسیده بود  که این میزان با بارندگی های اخیر به ۸۰ سانتی متر رسید اما برای به صفر رساندن آن کارهای زیادی باید انجام شود.

فرخزاد ادامه داد: در حوزه آب و کشاورزی طی سال های اخیر ۴۶ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت اما هیچ پژوهشی از این نشد که آیا این کار منجر به کاهش یا افزایش سطح زیر کشت شده است چون متاسفانه شاهدیم سطح زیر کشت افزایش یافته و صرفه جویی در منابع حاصل نشده است.

وی، پسماند را هم از دیگر مسایل جدی استان قزوین دانست و گفت: در کشورهای دیگر ۱۰ درصد پسماند قابل بازیافت است اما در قزوین که از استان های پیشگام در این حوزه بوده این شاخص به یک درصد هم نمی رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اظهار داشت: شهرداری فقط ۵۰۰ میلیارد ریال برای جمع آوری و دفع پسماند پیش بینی کرده و اگر یک درصد بازیافت به پنج درصد برسد صرفه جویی ۱۰ میلیارد دلاری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سرانه تولید زباله در شهر قزوین به ازای هر نفر روزانه ۷۵۰ گرم است؛،گفت: روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن زباله در قزوین تولید می شود که البته قزوین از استان های پیشرو در بازیافت است و توانسته پسماند ۱۷ شهر را به طور متمرکز مدیریت کند اما این تلاش ها کافی نیست.

فرخ زاد افزود: یکی دیگر از مسایل، موضوع آب است و هم اکنون به دلیل کم آبی برای سرمایه گذاری صنایع آب بر ظرفیتی نداریم.

وی با اشاره به رابطه محیط زیست و ساخت و ساز، گفت: روش های ساخت و ساز هم سنتی مانده و عمر ساختمان های قزوین هم در حد ۲۵ سال است در حالی که در بسیاری از کشورها به طور متوسط ۱۰۰ سال است.

فرخ زاد ادامه داد: همین عامل موجب تولید مصالح و زباله های ساختمانی زیادی شده و به محیط زیست آسیب جدی وارد می کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین افزود: اقتصادی و کاربردی کردن موضوعات پژوهشی دانشگاه ها مستلزم تلاش ها و برنامه ریزی های بیشتری هم از سوی دانشگاه و هم صنعت است.

ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه ها تهدیدی جدی برای محیط زیست

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار