وزیر نیرو از عرضه بیش از ۱۰۰ هزار کنتور هوشمند تولید داخل تا ۲ ماه آینده به بازار خبرداد
کد خبر: ۷۶۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 21 July 2019
به گزارش تابناک تهران؛ رضا اردکانیان در حاشیه آیین امضا تفاهم نامه فاز دوم طرح ملی فهام برای تولید کنتورهای هوشمند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارخبرگزاری صداوسیما افزود: این کنتورها قابلیت نصب در بخشهای مختلف صنعت کشاورزی خانگی وتجاری را دارد.
وی با اشاره به تکلیف وزارت نیرو طبق قانون بودجه سال ۹۸ برای همکاری با شرکت ساخت و تولید کالای آب و برق ( ساتکاب) و توانیر برای ساخت کنتورهای هوشمند گفت: طبق توافق انجام شده این کنتورها باید برای اندازه گیری و مدیریت انرژی بیش از ۵ میلیون مشترک تولید و در محل مصرف نصب شود.
وزیر نیرو کنتورهای هوشمند را پیش نیاز اعمال برنامه های مدیریت مصرف دانست و ادامه داد: برای اعمال تعرفه های مختلف در ساعات اوج مصرف برق و یا خارج از آن زمان ، نصب این کنتورها ضروری است.
اردکانیان گفت: این ابزار در مدیریت میزان انرژی در بخش کشاورزی ، تجاری وخانگی بسیار تاثیر گذار است.
وی افزود: چگونگی مصرف انرژی مستلزم وجود دستگاه های اندازه گیری چند زمانه است که کنتورهای هوشمند این نقش را ایفا می کند.
 
فاز دوم طرح هوشمندسازی شبکه برق کلید خورد
 
تفاهم نامه نصب ۵ میلیون کنتور فهام میان شرکت توانیر و شرکت ساتکاب امروز به امضا رسید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، امروز با امضای تفاهم نامه‌ای میان شرکت‌های توانیر و ساتکاب، فاز دوم طرح ملی فهام، که با هدف هوشمندسازی شبکه برق انجام می‌شود، با حضور وزیرنیرو آغاز شد.
براساس این تفاهم نامه که به امضای محمدحسن متولی زاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر و محمدولی علاءالدینی مدیرعامل شرکت ساتکاب رسید، فاز دوم طرح فهام وارد مرحله عملیاتی شده و ۵ میلیون مشترک برق در طی ۲ سال به کنتور‌های فهام (هوشمند) مجهز خواهند شد.
براساس این گزارش، در فاز اول طرح فهام، مشترکان دیماندی برق به کنتور‌های هوشمند مجهز شدند و علاوه بر این استانداردها، مشخصات فنی و دانش فنی ساخت کنتور‌های هوشمند داخلی تحقق یافت.
در قالب فاز دوم قرار است دو و نیم میلیون مشترک سه فاز آمپری از جمله مشترکان کوچک صنعتی، تجاری، باقی مانده مشترکان کشاورزی و سه فاز خانگی و همچنین دو نیم میلیون مشترک تک فاز تجاری و خانگی، با اولویت مشترکان پرمصرف، به کنتور‌های هوشمند مجهز شوند که از این طریق رفتار مصرفی این دسته از مشترکان قابل مدیریت خواهد شد.
این گزارش می‌افزاید: علاوه بر این طرح قرار است ۲۰۰ هزار کنتور مرجع هوشمند نیز در مجتمع‌های تجاری و مسکونی نصب شود که از این طریق نیز رفتار مصرفی حدود ۱۰ میلیون مشترک مدیریت پذیرخواهد شد.
این ۲۰۰ هزار کنتور مرجع خارج از تفاهم نامه با ساتکاب بوده و توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور اجرایی خواهد شد. 
برپایه این گزارش، طرح فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی (فهام) یکی از طرح‌های ملی و مهم صنعت برق و به عنوان اولین و زیربنایی‌ترین قدم در زمینه هوشمندسازی سیستم قدرت به شمار می‌رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار