سیروس ادیب در گفتگو با تابناک:
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری شهرستان گیلانغرب از کاوش محوطه باستانی خالو خالو در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۷۶۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 28 July 2019

سیروس ادیب در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: کاوش در محوطه باستانی خالو خالو شهرستان گیلانغرب یا امام زاده حسن زودار در یک فصل و در دو مرحله از ابتدای بهمن 97 به صورت تعیین عرصه و حریم در داخل زمین های کشاورزی آغاز گردید که محدوده 15 تا 20 هکتاری را در بر می‌گیرد که تمامی محدوده، در داخل زمینهای کشاورزی و مشرف بر رودخانه گیلانغرب واقع شده است.

وی افزود: بررسی های اولیه نشان می‌دهد مکان فوق از دوره ماد تا دوره قاجار به صورت استقرار دائم یا موقت استفاده شده است، از دوره های تاریخی می توان به دوران اشکانی و ساسانی اشاره کرد و در دوران اسلامی فاز های سلجوقی، ایلخانی، صفوی و قاجار نمود بیشتری دارند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرب خاطر نشان کرد: بعد از تعیین عرصه و حریم حفاری، بخش عمده مکان یاد شده که آتشکده ساسانی است آغاز شد که مشخص گردید آتشکده ساسانی در دوران اسلامی و در فازهای مختلف تغییر کاربری داده است و احتمالا فازهای سلجوقی، ایلخانی و ... کارگاه ذوب فلزات شده و در دوران محتملا ایلخانی امامزاده شده است.

ادیب در پایان تصریح کرد : مصالح آتشکده، گچ نیم کوب، لاشه و قلوه سنگ بوده که دارای چهار پایه طاق راهرو طواف و الحاقات دیگری است، فاصله محوطه باستانی در 800 متری شمال غربی شهر گیلانغرب و در محدوده روستای بینگرد یا خالو خالو واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار