ماجرای انبار یک هزار تن سیب درختی در یکی از سردخانه‌های دماوند که گفته شده از نوع محصول تنظیم بازاری بوده و فاسد شده این روزها خبرساز است.
کد خبر: ۷۶۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ 29 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ موضوعی که برخی، مسئولان متولی را به بی‌تدبیری و هدررفت ۱۲۰ میلیارد ریال از بیت المال متهم می‌کنند و می‌گویند برای آنکه سود بیشتر به جیب بزنند، این سیب ها را بموقع در بازار توزیع نکرده‌اند و به مرحله فساد رسیده اما متولیان دولتی هم در پاسخ به این افراد می‌گویند که موضوع اینچنین نیست.

ماجرا چیست؟

هر سال مقداری سیب، پرتقال و دیگر محصولات کشاورزی با هدف تنظیم بازار شب عید یا آفت و سرمازدگی درختان توسط دولت دپو(انبار) می‌شود تا در بهار دچار گرانی بیش از حد نباشیم و شب عید با کمبود میوه مواجه نشویم.

در این زمینه سال گذشته ۲ هزار تن سیب به دستور سازمان تعاون کشوری در یکی از سردخانه های بخش خصوصی شهرستان دماوند دپو و بخشی از آنها نیز توزیع شد که چند وقت پیش موضوع فاسد شدن این سیب ها به علت عرضه نشدن خبرساز بود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور اخیرا در مصاحبه با صداوسیما از آخرین وضعیت سیب‌های ذخیره شده در دماوند و تکذیب گزارش فاسد شدن این محصول اینچنین توضیح داد:‌ این سیب‌ها در مرحله دوم توزیع، پس از گذشت زمان مورد قرارداد تعاون روستایی در پایان فروردین‌ماه امسال برای شرایط اضطرار با مزایده به اتحادیه باغداران واگذار شده است.

علی اکبر خانی با بیان اینکه با گذشت روند انجام و واگذاری مزایده تصمیم به صادرات آن گرفته شد، افزود: این سیب ها، ذخیره احتیاطی و به منظور تنظیم بازار دپو شده؛ گزارش فساد سیب‌ها تکذیب می شود.

وی همچنین تاکید کرد:‌ اینگه گفته می‌شود این سیب ها کیفیت گذشته را ندارد، بخش کمی از این آنها با این شرایط مواجه شده که این مهم طبیعی است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور در عین حال مدعی شده است:‌ هیچ افت قیمت نداشته‌ایم و اقدامات صورت گرفته با مطالعه انجام بوده؛ با توجه به اینکه کنسانتره ارزش افزوده بالایی دارد، هم اکنون این محصول به کشورهای همسایه صادر می شود.

پاسخ اداره صنعت، معدن و تجارت

همچنین مسئول نظارت و بازرسی اداره صنعت و معدن شهرستان دماوند نیز هفته گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع فاسد شدن یک هزار تن سیب درختی در یک سردخانه شهرستان دماوند صحت ندارد.

علی یزدان‌پرست اظهارداشت: به منظور نظارت بر بازار شب عید حدود ۲ هزار و ۷۰ تن سیب درختی در یکی از سردخانه‌های دماوند توسط سازمان مرکزی تعاونی روستایی کشور بر مبنای استراتژی دولت برای تنظیم بازار نگهداری شد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر توسط این تعاونی بخش عمده‌ای از سیب‌ها از این سردخانه برای توزیع در بازار خارج شده است، افزود: در حال حاضر از این میزان سیب حدود یک هزار تن در سردخانه دپو شده که به دلیل اقتصادی نبودن این میزان سیب برای مسئول سردخانه و همچنین به منظور جلوگیری از فاسد شدن آن در حال خارج نمودن از سردخانه برای آبمیوه و کنسانتره و ارسال به کشورهای همسایه و نیز استان‌های هم جوار هستند.

شهرستان پاسخگوی این سیب‌ها نیست

این درحالی است که حسین اردلان مدیر جهاد کشاورزی دماوند معتقد است:‌ موضوع این میزان سیب جمع‌آوری شده در این سردخانه به جهاد کشاورزی شهرستان و حتی استان تهران مربوط نمی‌شود و با نظارت سازمان مرکزی تعاونی روستایی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر بی‌اطلاع بودن جهاد شهرستان از دپو این میزان سیب در این سردخانه، تصریح کرد: این ذخیره‌سازی بدون اطلاع جهاد کشاورزی شهرستان صورت گرفته است.

فرماندار:‌فسادی نبوده

در عین حال فرماندار شهرستان دماوند موضوع فاسد شدن سیب ها را به کلی رد می کند و با تاکید بر اینکه در موضوع دپو سیب در یکی از سرخانه های دماوند هیچ فساد چه در کیفیت سیب و چه در توزیع آن صورت نگرفته است، گفت: متولی اصلی این میزان دپو سازمان مرکزی تعاونی روستایی بوده و قطعا آنان باید برای مردم شفاف‌سازی کنند.

مجید صفری به خبرنگار ایرنا اظهارداشت:‌ شهرستان دماوند دارای ۱۳ سردخانه با ظرفیت ۸۰ هزار تن است و همه این سردخانه ها توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند که هر سال از استان های مختلف کشور برای نگهداری محصولات کشاورزی از آنها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن از افزون بر ۲ هزار سیب دپو شده توسط اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی باغداران کشور زیرنظر سازمان مرکزی تعاونی روستایی توزیع شده و مابقی نیز در حال تخلیه است.

این مقام مسئول بیان کرد: شهرستان دماوند در توزیع میوه شب عید هیچگونه مشکلی نداشت و ۶۱ تن سیب و ۶۴ تن پرتقال سهمیه این شهرستان نیز بدون هیچگونه مشکلی توزیع شده است.

خبرنگار ایرنا مستقر در دماوند تلاش کرد که با مسئولان تعاون روستایی این شهرستان نیز تماس بگیرد و ماجرا را جویا شود که اظهارداشتند موضوع ارتباط به این نهاد در شهرستان ندارد و در این زمینه هم مصاحبه نمی کنند.

اما در همین زمینه سازمان مرکزی تعاون روستایی روز شنبه پنجم مرداد جوابیه ای منتشر کرد و توضیح داد:‌ یکی از اقدامات و خدمات دولت به جامعه تنظیم بازار و کنترل قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم است .

جوابیه تعاون روستایی کشور

در این جوابیه با تشریح اقدامات این سازمان با مصوبه دولت برای تنظیم بازار آمده است:‌ درخصوص سیب درختی مازاد طرح مـذکور حسب تصـمیمات بند یک سایر دسـتورات جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور مورخ ۹۸/۱/۲۰ در اختیار سازمـان میادین میوه و تره بار تهران قرار گرفت تا با قیمت های مصوب آن سازمان در سـطح شـهر تهران توزیع گردد که بـدلیل رونـد کنـد توزیع و اسـتعداد فسادپذیری محصول، کارگروه تنظیم بازار در بند ۴ تصمیمات جلسه مورخ ۹۸/۲/۱۶ خود فروش باقیمانده محصول را از طریق مزایده به بالاترین قیمت پیشنهادی مصوب و به این سازمان تکلیف نمود که فورا اقدام قانونی انجام و اتحادیه سراسری تعاونی های باغداران کشور بعنوان برنده مزایده ۱۷۱۰ تن محصول ذخیره شده در سـردخانه سـرخدشت شهرسـتان دماوند را در مورخ ۹۸/۳/۸ از سازمان تعاون روستایی خریداری و تملک نموده است.

این جوابیه همچنین ادامه داده است:‌حسب اطلاع اخذ شده اتحادیه مذکور بخش عمده محصول خریداری شـده را راسا یا نیابتا صادر نموده و در حال حاضر مشغول فروش حدود ۵۰۰ تن باقیمانده محصول خود از طریق صـادرات و ارسـال پس سورت آن به کارخانجـات کنسانتره می باشـد که به لحاظ حقوقی ارتباطی با این سازمان ندارد.

سخنان نماینده مجلس از خسارت به بیت‌المال

اظهارات مسئولان اتحادیه باغداران، شهرستان دماوند و تعاون روستایی در حالی مطرح شده که نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس آنها را رد می کند و نظر دیگری دارد.

قاسم میرزایی نیکو روز جمعه هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت:‌ سیب‌های دپو شده در یک سردخانه دماوند حدود ۱۲۰ میلیارد ریال خسارت به بیت‌المال وارد کرد زیرا قابلیت عرضه در بازار را ندارد.

وی معتقد است این اقدام با ساز و کار غلط و توسط افراد ناسالم که راهکار کلاه گذاشتن سر دولت را خوب می‌دانند، صورت گرفته و چرا این حجم سیب در ایام شب عید توزیع نشده و در حیاط خلوت کسانی بی‌سر و صدا دپو شده است؛ چرا بعد از ایام عید حتی به قیمت آزاد فروخته نشده تا دولت ضرر نکند و هزاران اما و اگرهای دیگر موجود در این باره که حتما باید روشن شود.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد که در سال های گذشته نیز فسادهایی در این مقوله و  به شکل دیگری همچون عرضه سیب ارومیه به جای سیب دماوند صورت گرفته است و باید مسئولان امر به ویژه وزارت جهاد کشاوری پاسخگو باشند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: این حجم سیب کیلویی هفت هزار و ۵۰۰ تومان خریداری و با سه هزار تومان هزینه نگهداری، برای  یک‌هزار و ۲۰۰ تن در مجموع ۱۲ میلیارد تومان خسارت به بیت‌المال وارد شده است.

وی تصریح کرد: مسئولان اعلام کردند که سازمان مرکزی تعاون روستایی مسئولیت توزیع این سهمیه سیب را داشته و به شهرستان ربطی ندارد اما همه ما از وزارتخانه تا استان و مدیران و بخش‌های نظارتی، بازرسی و تعزیرات باید پاسخگو باشیم.

میرزایی‌نیکو گفت: با توجه به حساسیت این موضوع پیگیری‌های لازم را از مدیران منطقه‌ای و کشوری ادامه خواهیم داد تا با خاطیان این قصور که موجب وارد شدن ۱۲ میلیارد تومان خسارت به بیت المال شده است، برخورد قانونی صورت گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: البته برخورد با فساد نهادینه شده به این سادگی نیست چراکه پول حرام نمی‌گذارد اصلاح انجام شود.

شهرستانی که می‌گویند متولی نیست

برخی منابع در شهرستان دماوند به خبرنگار ایرنا اظهارداشتند که طی روزهای آینده تخلیه این میزان سیب از سردخانه به اتمام می رسد اما آنچه که مسئولان شهرستان بر آن تاکید دارند اینکه آنان در دماوند در این زمینه مسئولیتی ندارند زیرا انعقاد قرارداد برای انبار این سیب ها بین نهادهای کشوری با سردخانه بخش خصوصی انجام شده است.

در حالی که فاسد شدن این محصول که مدیرعامل اتحادیه باغداران هم در گفت و گویش بخشی از آنها را تایید کرده، به نوعی می توانست اتفاق نیفتند و خسارتی از این منظر نیز حادث نشود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار