شهردار تهران مطرح کرد؛
پیروز حناچی شهردار تهران با تاکید بر اجتماعی و درگیر کردن همه شهروندان و طبقات جامعه برای حل مشکلات گفت: حل مسائل تهران و حتی شهرهای میانی و کوچک با نگاه سوپرمنی امکانپذیر نیست و نمی‌توان منتظر بود یک نفر بیاید همه مسائل را حل کند.
کد خبر: ۷۷۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ 11 August 2019

به گزارش خبرنگار تابناک تهران، وی شامگاه شنبه در آیین گرامیداشت خبرنگاران حوزه شهری در تالار ایوان شمس اظهارداشت: امکان حل بسیاری از مشکلات تهران بدون همکاری و همگامی همه و مشارکت شهروندان وجود ندارد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه بزرگترین مشکلات نیز با نگاه اجتماعی قابل حل است گفت: اگر نتوانیم موضوعات را به مسائل اجتماعی تبدیل کنیم در حل آن ناموفق خواهیم بود، وقتی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درخصوص موضوعی انجام می‌شود می توان آن را حل کرد.

حناچی ادامه داد: برای مثال اگر در این باره که در شرایط آلودگی هوا وضعیت سلامتی مردم چگونه است اطلاع‌رسانی شود آنگاه هر عقل سلیمی را به انجام اقدام در این زمینه مجاب می‌کنیم.

وی همه مسائل شهر تهران را از این جنس دانست و اظهارداشت: موفقیت ما در اجتماعی کردن این مسائل است تا با جمعیت بیشتری به سراغ آن برویم؛ زمانی که وجدان عمومی نسبت به کودکان کار، آلودگی هوا، ترافیک و... حساس شود می‌توانیم در آن تأثیرگذار باشیم.

شهردار تهران در ادامه به موضوع پسماند اشاره و بیان کرد: حتی اگر سرمایه‌گذاری عظیمی در این بخش صورت گیرد اما مردم همراهی نکنند این امر راه به جایی نمی‌برد؛ جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی را از دست دهد ابزار قوی برای حل مشکلات را از دست خواهد داد.

وی همچنین با بیان اینکه در دوره پهلوی اول داشتن رادیو جرم بود گفت: این موضوع امروز با قرار گرفتن در مقابل تحولات اجتماعی خنده‌دار است؛ در آینده نیز این نوع نگاه ها و برخوردها خنده دار خواهد بود.

حناچی با اشاره به اینکه اینها (رسانه ها و ابزار فناوری) ابزار زندگی بهتر برای ایجاد تحول هستند یادآورشد: فرزند زمان خویشتن بودن به معنای ایجاد تحول متناسب با زمان حاضر است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهای شخصی است خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان این مشکل را حل کرد که تک تک ما آن را باور داشته باشیم و هر کدام یک قدم برای کاهش آلودگی هوا برداریم.

شهردار تهران اظهارداشت:‌ در این دوره مدیریت شهری جلو بسیاری از تصمیم های غلط گرفته شده است؛ ما با مصوباتی روبه‌رو بودیم که آنها را لغو یا اصلاح کردیم؛ برای مثال دیگر باغات را تخریب نمی‌کنیم که این امر ممکن است از نظر مادی با برج‌سازی برابری نکند.

حناچی با اشاره به اینکه شما خبرنگاران با اطلاع رسانی به‌موقع جلو تخریب خانه نمازی و ثابت پاسال را گرفتید عنوان کرد: این رسالت خبرنگاران است و این رکن چهارم می‌تواند در بسیاری از زمینه ها موثر باشد.

وی تصریح کرد: انتظار ندارم خبرنگاران مجیزگوی ما باشند زیرا نقد منصفانه می‌تواند ما را از این وضعیت خلاص کند.

شهردار تهران با بیان اینکه راه حل مشکلات را می‌توان در ادبیات و فرهنگ کهن ایرانی یافت تأکید کرد: همیشه به دنبال پرنده افسانه‌ای سیمرغ هستیم در حالی که مشکل زمانی حل می شود که آن را در خود ببینیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در این مراسم بر ضرورت هم‌افزایی مدیران، اصحاب رسانه و شهروندان برای بهبود وضعیت شهر تأکید کرد.

غلامحسین محمدی روزهای نیمه مرداد در سالنامه جامعه ایرانی از یک سو یادآور ندای حق‌طلبی مردم ایران در جنبش مشروطه و از سویی میعاد تقدیر از اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار است که شایسته است این روزها را ایام آزادی و آگاهی بخوانیم زیرا میان این دو نسبتی عمیق است؛ بدون آگاهی نمی توان به آزادی رسید و بدون آزادی نمی‌توان از آگاهی نوشت.

وی افزود: این روزها جامعه ایران در شرایطی قرار گرفته که بیش از پیش نیازمند تاباندن نور به دالان‌های تاریک اقتصاد و سیاست است، چون تنها از این طریق می‌توان کج‌رفتاری‌ها و ناکارآمدی‌ها را به نمایش گذاشت و برای اصلاح رویه‌های اشتباه اقدام کرد.

به گفته محمدی جامعه ایران چند سالی است که طعم شفافیت را می‌چشد؛ بخش زیادی از این اتفاق بزرگ، ثمره تلاشی است که اصحاب رسانه در رسانه‌های رسمی و نیز در زمین حاصلخیز شبکه‌های اجتماعی با صرف دفاع از گردش آزاد اطلاعات و شفافیت انجام داده‌اند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد:‌ ابرچالش‌های تهران از توسعه حمل‌ونقل عمومی گرفته تا آسیب‌های اجتماعی متعدد، توسعه زیرساخت‌های شهری و افزایش توان هوشمندسازی شهر نیاز به معمارانی دارد که میان مدیریت شهری، حوزه عمومی و شهروندی یک پل ایجاد کنند و با ایجاد ائتلاف‌های سیاسی به مسائل و راه‌حل‌های کلیدی و مورد اجماع بپردازند؛ این در واقع همان نقشی است که اصحاب رسانه در «شهری برای همه» ایفا می‌کنند.

وی خبرنگاران را بزرگترین شریکان اجتماعی مدیران شهری قلمداد کرد و اظهارداشت:‌ در نظام مدیریت شهری مدیران، شهروندان و خبرنگاران در یک رابطه ارگانیک قرار دارند و هر سه برای جوانه زدن و رشد و نمو به ارتقای هم نیازمندهستند؛ در رابطه ارگانیک، حذف و ضعف یکی و قدرت و جاودانگی دیگری معنی ندارد،. در این رابطه اگر قرار است شهر از انبوه برج‌ و باروهای خسته به سمت شهری با کیفیت و با باغ و بازارهایی پررونق یا از شهری با مدیریت یکجانبه به شهری پویا با مشارکت عموم ذینفعان از جمله شهروندان، سیاستمداران و سرمایه‌گذاران رهنمون شود یا در مسیر کاهش تبعیض و فواصل شمال و جنوب منابعش را بازآرایی کند، راه‌حل مشارکت ارگانیک و غیرمصنوعی رسانه‌ها برای درانداختن طرحی نو و برچیدن بساطی کهنه است.

محمدی ادامه داد: ما برای توفیق در پروژه‌های شهری به اعتماد مردم نیاز داریم و اعتقاد داریم اعتماد عمومی با شیوه‌های توسعه آمرانه به دست نمی‌آید؛ اعتماد عمومی محصول فعالیت آزادانه اصحاب رسانه در تمام عرصه‌های مدیریت شهری است. از این منظر، در اتاق مدیران شهری برای همه خبرنگاران باز است، آنان برای آنکه شهر را بهتر اداره کنند نیاز به حضور پررنگ، منتقدانه و اصلاح‌گرانه خبرنگاران دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار