شهرداری تهران اعلام کرده مقایسه تغییرات ترافیک تیرماه پایتخت در امسال با سال گذشته نشان می‌دهد در هر سه محدوده طرح ترافیک، کنترل آلودگی هوا و خارج از این محدوده‌ها حجم ترافیک به میزان ملموسی کاهش‌ یافته؛ هرچند میزان این کاهش برای محدوده‌های مختلف، متفاوت بوده است.
کد خبر: ۷۷۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ 17 August 2019

به گزارش تابناک تهران از روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، شرکت کنترل ترافیک بر اساس داده‌های نرم‌افزار مسیریاب «نشان» وضعیت ترافیک تیرماه سال ۹۷ پایتخت را با تیرماه ۹۸ مقایسه کرده و دریافته است که با در نظر گرفتن دو شاخص طول معابر پرترافیک و سرعت متوسط در محدوده‌های ترافیکی، از میزان حجم انبوه تردد در این مسیرها کاسته شده است.

نرم افزار نشان یکی از پراستفاده‌ترین مسیریاب‌هاست و روی تلفن همراه سه میلیون کاربر نصب‌شده است.
همچنین یافته‌های حاصل از این نرم‌افزار مسیریاب گزارش‌های قبلی برگرفته از داده‌های دوربین‌های ترافیکی سطح شهر را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که آغاز طرح کنترل آلودگی هوا به‌ جای طرح زوج یا فرد، تاثیر مثبتی بر ترافیک تیرماه ۹۸ داشته است.

در این بررسی، معابری که طول صف ترافیک آنها در سه دهک پرترافیک (سطح سرویس E و F) ‌از کل معابر شهر قرار می‌گیرد، موردمطالعه و ارزیابی قرارگرفته است.


 
بنابر اطلاعات به‌دست‌آمده، در روزهای کاری (شنبه تا چهارشنبه) طول معابر پرترافیک بزرگراهی در محدوده طرح ترافیک و در بازه زمانی۶:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ شب از ۵.۶ کیلومتر به ۳.۶ کیلومتر تغییر کرده و به عبارتی حدود ۳۵ درصد کاهش تردد داشته است.
 
مجموع طول معابر پرترافیک در محدوده کنترل آلودگی هوا(زوج یا فرد سابق) نیز در این بازه زمانی از ۲۵ کیلومتر به ۱۲.۳ کیلومتر و به عبارتی حدود ۵۰ درصد کاهش ترافیک سنگین داشته است؛ این در حالی است که افت ترافیک در بازه زمانی ۱۶ الی ۱۹ نیز به‌طور بسیار محسوسی قابل‌مشاهده است.
 


نکته حائز اهمیت در این گزارش آن است که طول معابر پرترافیک در ناحیه خارج از محدوده‌های ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا نیز مورد ارزیابی قرارگرفته که بر اساس این مطالعه و ارزیابی، مجموع طول معابر دارای ترافیک سنگین از ۵۴.۲ کیلومتر به ۳۸.۱ کیلومتر رسیده که بیانگر این واقعیت است که ۳۰ درصد کاهش طول معابر پرترافیک در خارج از محدوده‌های ترافیک تحقق‌یافته است.
 
گزارش موردنظر بر اساس پارامتر سرعت متوسط نیز مورد ارزیابی قرارگرفته است که برابر آن متوسط سرعت معابر در محدوده‌ی طرح ترافیک، از ۲۴.۷ کیلومتر به ۲۵.۹ کیلومتر بر ساعت افزایش‌یافته است که به عبارتی ۵ درصد افزایش سرعت معابر را شاهد بوده‌ایم.

همچنین متوسط سرعت معابر در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا از ۳۱.۱ به ۳۳.۷ کیلومتر بر ساعت رسیده، یعنی بیش از ۸ درصد افزایش‌یافته است.
نکته دیگر در این گزارش که به آن اشاره‌شده، متوسط سرعت معابر در ناحیه خارج از طرح ترافیک و محدوده‌های کنترل آلودگی هوا است که از ۳۷.۶ به ۳۹ کیلومتر بر ساعت افزایش‌یافته است.

اینک طرح‌های ترافیکی پایتخت در قالب ۲ محدوده در دست اجراست؛ نخست طرح ترافیک اصلی که محدوده مرکزی شهر تهران را شامل و از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ شنبه تا چهارشنبه اعمال می‌شود و تنها دارندگان مجوز یا کسانی که هزینه ورود به آن را پرداخته باشند می‌توانند وارد آن شوند.

دومین محدوده مربوط به طرح کنترل آلودگی هواست که محدوده‌ اطراف طرح ترافیک اصلی را در بر می‌گیرد و شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ۶:۳۰ تا ۱۳ اعمال می شود.

با حذف طرح ۱۴ ساله زوج و فرد دیگر شهروندان نمی‌توانند براساس شماره پلاک زوج یا فرد خودروشان در روزهای زوج یا فرد هفته به صورت رایگان وارد محدوده مذکور شوند بلکه دارندگان پلاک تهران می‌توانند ۲۰ روز و پلاک‌های شهرستان ۱۵ روز به صورت رایگان در هر فصل وارد محدوده سابق زوج و فرد شوند به این شرط که مشخصات خود و خودروشان را در سامانه «تهران من» به نشانی my.tehran.ir ثبت کرده باشند.

متقاضیان ورود بیشتر به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا افزون بر ۲۰ روز تردد رایگان، باید هزینه ورود را بپردازند که نصف هزینه طرح ترافیک اصلی را شامل می‌شود و البته ساکنان محدوده و نیز دارندگان معاینه فنی برتر مشمول تخفیف‌هایی شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار