در ماهها و هفته های اخیر لابی هایی برای معرفی نامزدهای مورد حمایت صورت پذیرفته است. در اینجا سوالاتی را از افراد بانفوذ و تصمیم گیرنده در انجمن های مزبور دارم تا در صورت پاسخ به آنها موجبات تنویر افکار اعضاء جامعه فراهم گردد.
کد خبر: ۷۷۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ 19 August 2019

به گزارش تابناک تهران؛ جامعه حسابداران رسمی ایران در تاریخ شهریور ماه 1380 تشکیل و تاکنون 2611 نفر بعنوان واجدین شرایط از سوی هیات تشخیص صلاحیت پذیرش شده و گواهی حسابدار رسمی را دریافت نموده اند. اعضاء جامعه طبق ماده 7 اساسنامه و تبصره های آن هر سه سال یکبار در جلسه مجمع عمومی تعداد 11 نفر از داوطلبین عضویت در شورای عالی را انتخاب می نمایند. هفتمین دوره انتخابات شورای عالی در تاریخ 06/06/1398 با کاندیداتوری 41 داوطلب شاغل و 17 دواطلب غیرشاغل برای کسب 11 کرسی شورای عالی با یکدیگر رقابت می نمایند. طی ادوار گذشته، انجمن های علمی و حرفه ای به انحاء مختلف در انتخابات دخالت نموده و افراد با نفوذ انجمن ها با اعمال قدرت و نفوذ مانع از برگزاری رقابت آزاد و منصفانه از سوی کاندیداها شده اند.

در ماهها و هفته های اخیر لابی هایی برای معرفی نامزدهای مورد حمایت صورت پذیرفته است. در اینجا سوالاتی را از افراد بانفوذ و تصمیم گیرنده در انجمن های مزبور دارم تا در صورت پاسخ به آنها موجبات تنویر افکار اعضاء جامعه فراهم گردد:

  • آیا اساسنامه انجمن های مزبور و همچنین اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران حق و اختیار دخالت در انتخابات شورای عالی جامعه را به ایشان داده است؟
  • آیا برای معرفی نامزد مورد نظر، از اعضاء انجمن های مزبور نظر سنجی صورت گرفته است؟
  • آیا دغدغه انجمن های مزبور برای دخالت غیر قانونی در انتخابات، اعتلاء حرفه حسابرسی و ارتقاء شأن و منزلت جامعه و اعضاء آن نزد عموم است؟
  • آیا دخالت غیرقانونی انجمن ها برای احقاق حقوق اعضاء جامعه و برقراری عدالت میان ایشان است؟
  • آیا افراد معرفی شده از سوی انجمن ها استقلال رأی در طول دوره خدمت را خواهند داشت؟
  • آیا افراد معرفی شده از سوی افراد با نفوذ، شایسته ترین افراد از بین کاندیداها خواهند بود؟
  • آیا در صورت عدم دخالت انجمن ها در انتخابات جامعه، از سوی اعضاء انجمن های مزبور مورد مواخذه و سرزنش قرار خواهند گرفت؟
  • آیا در صورت پیروزی نامزدهای معرفی شده از سوی انجمن ها و نهادهای مزبور در انتخابات، امکان بازخواست و پیگیری مطالبات وجود دارد؟

در ادامه قصد بر این است تا ابتدا مضار این دخالت ها بیان شود و سپس مصادیق این دخالت ها مشخص و در خاتمه نیز پیشنهاداتی را برای برگزاری انتخابات سالم و بهینه ارائه گردد.

مضار دخالت ها:

  • انتخابات مختص اعضاء جامعه است لذا سایر انجمن ها حق دخالت در انتخابات را ندارند و دخالت ایشان در راستای منافع گروه محدود و با نفوذ در انجمن های مزبور خواهد بود که لزوماً با منافع اعضاء جامعه حسابداران رسمی همسو نمی باشد.
  • اعضاء شورای عالی منتخب، خود را وامدار انجمن های مزبور می دانند لذا در طول دوره فعالیت شورا، استقلال کافی و لازم برای اتخاذ تصمیمات بهینه و در راستای منافع اعضاء را نخواهند داشت.
  • دخالت های پیش گفته موجب بی اعتباری جامعه و نگرانی دولت، بویژه وزارت دارائی و سازمانهای زیر مجموعه وزارت دارائی از جمله سازمان بورس، سازمان حسابرسی، سازمان امور مالیاتی و سایر نهادهای ذیربط در ارتباط با انحراف جامعه به سمت منافع افراد و گروهها ذی نفوذ خواهد شد و به تبع آن و برای رفع این نگرانی ها، موجب دخالت های مستقیم و غیر مستقیم در انتخابات شورای جامعه و گارد بسته برای انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و یا سایر اصلاحات لازم در جامعه و در طول دوره فعالیتهای شورا میگردد.

مصادیق دخالتها

      در ادوار گذشته، انجمن حسابداران خبره ایران و انجمن حسابداری ایران، انجمن حسابرسان داخلی بطور مشخص تعدادی از افراد را به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود معرفی نموده اند.

     تصمیم گیری در خصوص معرفی کاندیداها در  انجمن های مزبور بدون نظر خواهی از هزاران عضو خود و صرفاً توسط        تعداد محدودی افراد و بصورت محفلی صورت پذیرفته است. این شیوه معرفی کاندیداها، سوء استفاده از برند انجمن های مزبور می باشد.

      این در حالیست که جامعه حسابداران رسمی ایران در طول دوره حیات خود  به گواه همگی در هیچیک از انتخابات انجمن های دیگر دخالتی نداشته است. بارزترین نمونه استقلال جامعه حسابداران رسمی ایران، عدم حمایت از کاندیداتوری دبیر کل جامعه در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می باشد.

 چنانچه دخالت نهادهای فوق الاشاره در انتخابات شورای عالی جامعه قطع نشود بایستی انتظار داشته باشیم در این دوره سایر انجمن ها و سازمانها از جمله، انجمن متخصصین امور ذیحسابی کشور، انجمن حسابداری و حسابرسی  مدیریت، انجمن مهندسین مالی، سازمان حسابرسی، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان امور مالیاتی، اتاق بازرگانی، مرکز مشاوران قوه قضائیه و تشکل های استادان و دانشجویان حسابداری نیز در انتخابات جامعه به انحاء مختلف دخالت کنند و آن موقع عملاً کاندیداها به جای انتخاب از سوی اعضاء خود، منتخبین انجمن ها و سازمانهای مختلف خواهند بود که مضار آن در بالا مورد بحث قرار گرفت.

پیشنهادات:

  • هیأت عالی نظارت بر اساس بند ث ماده 17 اساسنامه جامعه حسابداران رسمی نسبت به برگزاری انتخابات آزاد و جلوگیری از دخالت سایر انجمن ها، نهادها و تشکل ها اقدام موثر و جدی بعمل آورد.
  • حسابداران رسمی عضو انجمن ها، نهادها و تشکل ها بصورت مستقل وهشیارانه و با شناخت کامل از نامزدها در انتخابات شرکت کنند.

     به امید برگزاری انتخاباتی آزاد و مستقل، بدون دخالت نهادهای خارج از جامعه حسابداران رسمی ایران

 

بهرام همتی حسابدار رسمی و استاد یار دانشگاه

22 تیرماه 1398

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار