محمّدی در پنجمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال 98:
تابناک / پنجمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال 98 به ریاست سرپرست استانداری، دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و با حضور مدیران دستگاه های اجرایی عضو در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد.
کد خبر: ۷۷۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 26 August 2019

تابناک / پنجمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال 98 به ریاست سرپرست استانداری، دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و با حضور مدیران دستگاه های اجرایی عضو در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در این نشست کیوان محمّدی رئیس سازمان در سخنانی از اهمیت برنامه‌ریزی در امر توسعه کشور سخن گفت و افزود: این جلسه صرفاً به موضوع "برنامه‌ریزی" اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه مطالعات آمایش استان سند بالادستی و برنامه ششم توسعه سند پایین دستی است ادامه داد: پس از آن می بایست نسبت به تهیه برنامه توسعه شهرستانی اقدام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اشاره تصویب مطالعات برنامه ششم توسعه استان در آبان ماه 95 و اتمام برنامه مطالعات آمایش استان در مرداد ماه سال 97، بر انطباق و هماهنگ‌سازی بین دو برنامه مذکور به لحاظ اجرایی تأکید و تصریح کرد: همکاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان سعی کردند این مهم را انجام دهند.

محمّدی در ادامه از وظایف شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها سخن و گفت و افزود: طبق بند ب ماده 31 احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، بررسی، تأیید و تصویب اسناد توسعه‌ای و برنامه‌ای استان (که شامل جهت‌گیری‌های توسعه بلند مدت استان در چارچوب نظام برنامه‌ریزی کشور و در راستای جهت‌گیری آمایش سرزمین و برنامه‌های میان مدت توسعه استان و نیز تصویب اسناد توسعه‌ای و طرح‌ها و پژوهش‌های بخشی و شهرستانی در چارچوب سیاست‌های کلان و آمایش سرزمین وسازگار با برنامه‌های میان مدت و بلند مدت استانی می‌باشد) از وظایف و اختیارات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است. علاوه بر این وظیفه بررسی، نظارت و توسعه و تصویب طرح‌های توسعه عمران شهرستان‌ها، شناخت و اولویت‌بندی قابلیت‌ها و مزیت‌های استان از دیگر وظایف شورای برنامه‌ریزی و توسعه است.

وی اضافه کرد: در ماده 32 هم تأکید شده که سازمان برنامه و بودجه کشور بایستی برنامه آمایش را در همان سال اول برنامه‌های توسعه ارائه دهد که متأسفانه به دلیل کمبود شرکت‌هایی که بتواند به عنوان مجری، مشاور و ناظر کار را انجام دهند عملاً تراکم کاری پیش آمد و این اتفاق در سال اول رخ نداد. در خصوص آمایش سرزمین گیلان نیز این طرح به دلایل مختلف بعد از 13 سال نهایتاً در 26 مرداد ماه در کمیسیون تخصصی شورای عالی آمایش کشور تصویب شد و جهت تصویب نهایی در شورای عالی آمایش کشور مطرح خواهد گردید.

وی تأکید کرد: برنامه ششم توسعه و همه برنامه‌های بعد از آن، بایستی زیر مجموعه‌ای از برنامه آمایش سرزمین باشند.

محمّدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر برنامه‌هایی که تهیه و تدوین می‌شود در اجرا به طور جدی مورد توجه قرار نگیرد، جز اتلاف وقت و انرژی و بودجه نخواهد بود، با اظهار نارضایتی از عدم مطالعه و دقت دقیق برخی مدیران نسبت به مباحث برنامه‌ریزی گفت: برای برنامه‌های تهیه شده، مقدار زیادی هزینه و وقت گردیده است. اما متأسفانه گهگاهی دیده می‌شود بعضی از مدیران به برخی برنامه‌ها از جمله مطالعات آمایش آنهم زمانی که یکسال از اتمام مطالعات گذشته ایراد گرفته و می‌گویند چیزی از برنامه آمایش ندیدیم!. در حالی که مطالعات مذکور در سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان بارگذاری شده و چندین مرتبه فایل‌ها ارسال گردیده است. ضمن آنکه نسبت به 109 جلسه‌ای که 4 جلسه آن با استانداران محترم وقت و 4 جلسه با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در تهران و گیلان بوده و بیش از 45 جلسه کارشناسی برگزار گردیده و ساعت‌ها برایش وقت گذاشته شده اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

وی تصریح کرد: مدیری که حدود یکسال از مدیریتش می‌گذرد اما یکبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان مراجعه نکرده از سیستم برنامه‌ریزی استان انتقاد می‌کند. اگر مأموریت این مدیران برای این استان است باید به برنامه‌هایی که برای این استان تهیه می‌شود توجه کنند. اگر هم بحث و نقدی هست در همین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در تصحیح و تکمیل برنامه توسعه و سند آمایش کمافی‌سابق می‌توانند بیان نمایند. اما اینکه بدون مطالعه اظهار نظری صورت گیرد جز اینکه در مردم و مدیران یأس و ناامیدی ایجاد کند نتیجه دیگری نخواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تأکید براینکه همه مدیران برنامه‌ریزی را جدی‌تر مورد توجه قرار دهند و بر اساس آن عمل کنند خاطرنشان کرد: در تدوین برنامه توسعه شهرستان‌ها نیاز مبرم به نظر فرمانداران محترم و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها می‌باشد. چراکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به تنهایی قادر به تدوین سند توسعه شهرستان‌ها نخواهد بود و حتما این کار بایستی با مشورت و با استفاده از مشارکت نخبگان و صاحب‌نظران شهرستان‌ها باشد تا پس از جمع‌بندی نهایی و أخذ نظرات دستگاه‌های اجرایی استانی، سند توسعه شهرستان به صورت مکتوب در اختیار فرمانداران قرار گیرد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار