روز گذشته انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران برگزار شد و محسن هاشمی با ۱۸ رای مثبت و ۳ رای سفید در جایگاه رئیس شورا باقی ماند. این در حالی است که در دوره‌های قبل او همواره با ۲۱ رای رئیس شده بود.
کد خبر: ۷۷۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ 26 August 2019

فراکسیون «ف» در شورای شهر تهران/ چرا آرای محسن هاشمی کاهش یافت؟

به گزارش تابناک تهران، اعضای شورای شهر تهران روز گذشته رئیس، نایب رئیس  و منشی شورا را انتخاب کردند و برای سومین سال، همان ترکیبی در راس شورای شهر قرار گرفت که در دو سال گذشته اکثریت شورا را در اختیار داشت. ریاست با جریان کارگزاران سازندگی، نایب رئیسی با اعتماد ملی، سخنگویی با اتحاد ملت و خزانه داری با نزدیکان عارف. این چهارگروه شانزده نفر از اعضای شورای شهر تهران را تشکیل می‌دهند و تقریبا میانگین رای محسن هاشمی، امینی، نژاد بهرام و آروین (که منشی شورا شدند و در صندلی هیات رئیسه قرار می‌گیرند) نیز همین حدود بود.

محمود میرلوحی معاون اجرایی و افشین حبیب زاده معاون نظارت شورا هستند و به این ترتیب، این ترکیب همچنان به فعالیت در شورای شهر تهران ادامه خواهد داد.

اطلاعات خبرنگار رویداد۲۴ حاکی است که نظر شورای این بوده که ترکیب هیات رئیسه تغییری نکند، با این حال مجید فراهانی و الهام فخاری تمایل داشتند به جای ابراهیم امینی و بهاره آروین بر جایگاه هیات تکیه بزنند. کاهش رای محسن هاشمی نیز نشان از اختلافی داشت که البته خیلی تاثیرگذار نبود.
 
محسن هاشمی دوره قبل با ۲۱ به عنوان رئیس شورا انتخاب شده بود و این بار اما تعداد آرای او ۱۸ عدد شده بود؛ این به آن معنا بود که ۳ نفر با ریاست هاشمی مشکل داشته‌اند و رای سفید به صندوق انداخته‌اند. با توجه به تلاش فراهانی و فخاری برای نشستن بر کرسی هیات رئیسه، می‌شد نتیجه گرفت این دو دو نفری باشند که رای سفید انداخته‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت می‌کرد نفر سوم حجت نظری بوده که او نیز در مخالفت با محسن هاشمی رای سفید انداخته است. با این حال او در توییتی نوشت که به محسن هاشمی رای داده است. 
 
برخی منابع گفته بودند با استناد به مذاکرات غیررسمی حاشیه شورای شهر گفته بودند سه نفری که رای سفید داده‌اند، مرتضی الویری و حسن رسولی و الهام فخاری بوده‌اند. این در حالی است که مرتضی الویری جایگاه ریاست شورای عالی استان‌ها را در اختیار دارد که بسیار تعیین کننده است؛ از این جهت بعید به نظر می‌رسد الویری تمایلی به برهم زدن ترکیبی داشته باشد. همچنین حسن رسولی برای بار دیگر به عنوان خزانه دار شورا انتخاب شد که در فرآیند تصمیم‌گیری‌های مالی شورا اثرگذار است به همین دلیل آرای سفید او نیز چندان نزدیک به واقعیت به نظر نمی‌رسد. این استدلال‌ها البته درباره الهام فخاری صدق نمی‌کند.
 
ائتلاف «ف» در شورای شهر تهران!

۵ نفر از اعضای شورای شهر، گرایش متفاوتی از جریان‌های اصلی شورای شهر تهران دارند. مرتضی الویری که سابقه شهرداری تهران را دارد، احمد مسجدجامعی که قبلا یک سال روی صندلی ریاست شورای شهر تهران نشسته است، الهام فخاری که بعد از اختلافات با حزب اتحاد ملت از این حزب فاصله گرفته است، محمد سالاری دبیر کل حزب همبستگی و سرانجام مجید فراهانی که از حزب ندای ایرانیان به شورای شهر آمده است.
 
سالاری، الویری و مسجدجامعی با وجود گلایه‌ها از محسن هاشمی در انتخابات دیروز هیات رییسه شورای شهر طبیعی رفتار کردند. در مقابل الهام فخاری و مجید فراهانی برای صندلی شورای شهر برنامه ریزی ویژه‌ای داشتند و در این دو سال فراکسیون کوچک دو نفره‌ای تشکیل داده‌اند: فراکسیون ف!
 
مجید فراهانی برای نائب رییسی شورای شهر با ابراهیم امینی عضو اعتماد ملی و نائب رییس سابق شورا رقابت کرد اما تنها ۴ رای به دست آورد و رقابت را با اختلاف زیاد به ابراهیم امینی باخت. این تنها فراهانی در این مدت نبود. پیش از این او از دبیرکلی ندا نیز کنار گذاشته شد و جای خود را به صادق خرازی داد.
 
الهام فخاری نیز بعد از انتخابات شورای شهر، از حزب اتحاد ملت فاصله گرفت. ظاهرا زمانی که لیست شورای شهر تهران نوشته می‌شده، اعضای حزب اتحاد تمایل بیشتری داشتند تا نام زهرا بهروز آذر به عنوان عضو شورای شهر تهران اعلام شود. بعدا فخاری از این انتخاب انتقاد کرده بود. با این حال نزدیکی سازمان عدالت و آزادی و اتحاد ملت بر هیچ کس پوشیده نیست.
 
در روز‌های اخیر بعد از صدور حکم محرومیت مهدی مقدری از حضور در جلسات شورای شهر تهران، علی شکوری راد با نوشتن نامه به ابراهیم رئیسی، از این حکم انتقاد کرده بود. بعد از افزایش اختلاف فخاری با حزب اتحاد، در شورای عالی سیاستگذاری هم مهدی مقدری شخصا شرکت می‌کرد و دیگر فخاری (به عنوان رئیس منطقه تهران حزب) در این جلسات حاضر نمی‌شد. شاید به همین دلیل، فخاری در صفحه توییتر خود حاضر به حمایت از مهدی مقدری نشد.

همین وضعیت باعث شد تا فخاری و فراهانی در انتخاباتی شرکت کنند که شکست خوردن آن‌ها از پیش مشخص بود. برخی انتقادات به بهاره آروین، اندکی وزن رای فخاری را بالا برد، اما در نهایت، ترکیب هیات رئیسه ثابت ماند.

نوبت احزاب کوچک

البته تهران از معدود شهر‌هایی بود که تغییری در هیات رئیسه شورای آن ایجاد نشد. در اصفهان، ائتلاف احزاب کوچک (اعتماد ملی، انجمن اسلامی معلمان و مردمسالاری) باعث برکناری فتح الله معین از ریاست شورای شهر اصفهان شد. ممکن است این تغییرات مقدمه حذف مهدی مقدری از شورای شهر اصفهان باشد.
 
در شیراز البته روند برعکس طی شد و دستغیب که تلاش زیادی برای معرفی تذروی عضو اصولگرا به عنوان علی البدل در شورای شیراز داشت، از ریاست شورا برکنار شد و عبدالرزاق موسوی رئیس شورای شیراز شد. موسوی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمین است و یازده رای کامل شورای شهر شیراز را داشت.
 
در کرج هم اکبر سلیم نژاد رئیس شورای شهر شد. سلیم نژاد هم عضو مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی است. این چندمین تغییر در ترکیب شورای شهر کرج است و گویا کابوس اختلاف، سایه خود را از سر اصلاح طلبان این شهر کم نمی‌کند.
 
 
 
منبع: رویداد24
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار