آغاز محرم در استان تهران همواره با برپایی آیین های سنتی همراه است و هرچه به تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک تر شویم، شور عزاداری ها افزایش می یابد.
کد خبر: ۷۷۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ 04 September 2019

تهران عزادار پسر شیرخدا/ پیشگامی جوانان در عزای حسین(ع)

به گزارش تابناک تهران، هرساله با آغاز ماه محرم استان تهران حال و هوایی خاص پیدا می‌کند، از راه اندازی تکیه‌ها در بازارهای استان گرفته تا برپایی هیئات سنتی با قدمت هایی چند صدساله پرچم عزای حسینی به در و دیوار آویخته و به استقبال عزای پسر شیر خدا می‌روند.

شب‌های محرم، شور و شعور وصف ناپذیری در کوچه و خیابان‌های منتهی به تکیه‌ها و مساجد برپا است و جوانان، در حالی که رخت عزای حسین (ع) را بر تن دارند، هر کدام به سوی هیأتی که از سال‌های قبل در آن به عزاداری می‌پردازند، می‌روند.

بقاع استان تهران، مساجد و تکیه‌ها هم زمان با محرم سیاه پوش می‌شوند

امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در این استان نیز از دیرباز شاهد مراسم آئینی و ویژه محرم بوده است و برخی قدمت این عزاداری‌ها را مربوط به قرن‌ها پیش می‌دانند، که همچنان حال و هوای سنتی و آئینی خود را حفظ کرده است و با برگزاری مراسمی چون اطعام عزاداران، بر افروختن شمع و چراغ، مداحی و سخنرانی در بقاع و سیاه پوش کردن در و دیوار امام زاده‌ها شور حسینی را به راه می‌اندازند، شوری که هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود.

امروز و با پیشرفت تکنولوژی و رنگ باختن بسیاری از سنن و آئین‌ها از شور مراسم محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) کاسته نشده، بلکه با آغاز محرم، سقاخانه‌های سیاه پوش در کوچه و خیابان‌های استان تهران برپا می‌شود و جوانان عاشق امام سوم شیعیان و عزادارانی که بر مظلومیت نوه پیامبر (ص) می‌گریند، با دادن چای و شیر به رهگذران و مردم از عزاداران حسینی استقبال می‌کنند.

رئیس هیأت امنا هیأت قمر بنی هاشم (ع) ورامین که سال‌ها است، افتخار اقامه عزای سالار شهیدان را دارد، به خبرنگار مهر گفت: این تکیه قدمت فراوان دارد، اما همواره چهره‌های جوان در آن پیشگام بوده و خادمی می‌کردند.

رضا تاجیک اضافه کرد: هیچکدام از ما و دیگر خدام اباعبدالله (ع) در اصل میزبان عزاداران نیستیم و در مجلس عزای امام حسین (ع) او است، که میزبان عزاداران است.

در هیئات عزاداری پاکدشت، نوبت به روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی که می‌رسد، مردم به پا خاسته و به سر و سینه می‌زنند، در پایان نیز طبق یک سنت دیرین یک روحانی به سخنرانی می‌پردازد.

امام حسین (ع) اسطوره و اسوه واقعی مبارزه با ظلم و ستم است

امام جمعه پاکدشت، در خصوص قیام عاشورا و سر ماندگاری این قیام به خبرنگار مهر گفت: قیام عاشورا هرگز در حصار زمان و مکان محبوس نشد و این خواست خداوند بود، که مکتب عاشورا در همه اعصار زنده و باقی بماند و هر سال مبارزه با ظلم و ستم در این ایام بازگو شود.

حجت الاسلام حسن لزومی با بیان اینکه سالار شهیدان یک اسوه و اسطوره واقعی آزادگی و مبارزه با ظلم و ستم است، گفت: ملت ایران با تاسی به این اسوه هرگز زیر بار ظلم و ستم نرفته و نمی‌روند.

یک جوان دماوندی هم با بیان اینکه عاشورا بر تمام ابعاد زندگی وی تأثیرگذار بوده است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جهاد، سرافرازی، آزادگی و تسلیم نشدن در برابر ظلم و ستم درس‌هایی است، که من و همه ما ایرانی‌ها و مسلمانان و حتی همه آزادیخواهان غیر مسلمان از عاشورا گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: دشمنان و زورگویان جهانی همواره با فرهنگ مقاومت و جهاد و ایستادگی مشکل داشته‌اند، اما این ملت با فرهنگ عاشورا خو گرفته است و هرگز دست از جهاد بر نخواهد داشت و دشمنان هرگز به هدفشان نمی رسند و تا عاشورا هست، نمی‌توانند، جهاد مقاومت و ایستادگی را از فرهنگ شیعی حذف کنند.

حادثه کربلایی برای همیشه ماندگار است

امام جمعه صفادشت که در خصوص واقعه عاشورا و درس‌های آن با خبرنگار مهر سخن می‌گفت، اظهار داشت: بسیاری از افراد مانند متوکل عباسی در طول تاریخ سعی کردند، چراغ عزای حسینی را خاموش کنند، اما نتوانستند.

حجت الاسلام سید حسین حسینی اضافه کرد: حادثه کربلا برای همیشه ماندگار است و هیچکس نمی‌تواند، آن را به فراموشی بسپارد.

تجمع بزرگ «لبیک یا حسین» در «گلندوئک» لواسان یکی از مراسم هایی بوده که هم زمان با روزهای ابتدایی محرم در لواسان با ذکر مصیبت برگزار شد و مردم شمال تهران ضمن بیان مصائب سالار شهیدان و اهل بیت علیهم السلام در دشت کربلا پرداختند و سپس کاروان نمادین کربلا از کمربندی به سوی میدان امام خمینی (ره) به راه افتاد، تا عطر کربلا و عاشورا را در لواسان پراکنده کند.

یکی از دست اندرکاران این مراسم به خبرنگار مهر گفت: فلسفه این تجمع آن است، که به همگان اعلام شود، محرم فرا رسیده است و از امشب عزاداری‌ها شور بیشتری به خود می‌گیرد.

محرم که باشد، فرقی ندارد، کجای ایران و جهان باشی، فقط کافی است، دلت به عشق اهل بیت و سالار شهیدان بتپد، آن گاه که دل شکست و اشک جاری شد، کربلایی هستی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار