رئیس هیات مدیره کیسون عنوان کرد:
رئیس هیات مدیره شرکت کیسون با بیان اینکه این شرکت در پروژه قطار شهری اهواز یک هزار میلیارد تومان ضرر دیده است، گفت: فسخ قرارداد و خلع ید، در ورشکستی شرکت کیسون تاثیرگذار است اما مفاد قرارداد به گونه‌ای است که به راحتی قابل فسخ نیست.
کد خبر: ۷۷۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 07 September 2019
محمدرضا انصاری با اشاره به گزینه خلع ید شرکت کیسون از پروژه مترو اهواز که از سوی شهردار و شورای حمل و نقل ریلی اهواز مطرح شده است، اظهار کرد: در دو هفته اخیر این صحبت‌ها از سوی استاندار خوزستان و شهردار اهواز مطرح شده است که انتظار چنین صحبت‌هایی نداشتیم.
 
وی افزود: در طول این سال‌ها، کارفرما (شهرداری اهواز) مشکل مالی داشت اما علیرغم این مشکلات، شرکت کیسون در تامین منابع مالی پروژه قطارشهری اهواز کمک کرد و پروژه را پیش برد.
 
امید داشتیم کارفرما مشکل مالی را حل کند
 
انصاری عنوان کرد: در این شرایط، بیش از یک هزار میلیارد تومان از بانک‌ها وام گرفتیم و در این پروژه هزینه کردیم اما امروز شاید تفکر حاکم بر مسئولان این است که پرداخت یک هزار میلیارد تومان شرکت کیسون با خلع ید عقب بیفتد و بخواهند پیمانکار دیگری پای کار بیاورند و پیمانکار جدید هم یک هزار میلیارد تومان هزینه کند و با این روش حتی اگر به پیمانکاران بدهکار شوند، پروژه را اجرا کنند اما روال اجرای دیگر پروژه‌های قطار شهری کشور این گونه نیست.
 
رئیس هیات مدیره شرکت کیسون با اشاره به بدهی شرکت کیسون به بانک‌ها، تصریح کرد: اکنون به دلیل گرفتن وام از بانک‌ها، معوقه داریم و بانک‌ها می‌خواهند دارایی‌های شرکت کیسون را مصادره کنند. این در حالی است که به دلیل اینکه امید داشتیم کارفرما مشکل مالی را حل کند، از بانک وام گرفتیم و خودمان را بدهکار کردیم.
 
با این اعتبارات، تکمیل مترو اهواز 250 سال طول می‌کشد
 
انصاری بیان کرد: برای تکمیل پروژه قطار شهری اهواز تقریبا 11 هزار میلیارد تومان نیاز است در حالی که ماهانه 3 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق می‌شود که در این صورت تکمیل پروژه 250 سال زمان نیاز دارد.
 
وی ادامه داد: ماهانه باید 150 میلیارد تومان تامین شود تا پروژه قطار شهری اهواز طبق زمان‌بندی چهار ساله پیش برود این در حالی است که به طور متوسط ماهانه 3 میلیارد تومان از دولت به این پروژه تزریق می‌شود.
 
رئیس هیات مدیره شرکت کیسون تصریح کرد: در طول این سال‌ها شهرداری اهواز مطلقا نتوانست اعتباری تامین کند. در اجرای این پروژه در برخی ماه‌ها که پروژه فعال بود، به طور متوسط 10 میلیارد تومان هزینه کردیم در حالی که 3 میلیارد تومان گرفتیم.
 
شهرداری اهواز کاسه و کوزه را بر سر پیمانکار می‌شکند
 
وی با بیان اینکه شرکت کیسون بیش از تعهدات خود کار کرده است، بیان کرد: تعهد شرکت کیسون نخست دریافت اعتبار و سپس اجرای پروژه بوده است اما علیرغم اینکه پول کافی در اختیار ما قرار نگرفت، کار کردیم. 30 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه با اعتبار شرکت کیسون پیش رفته است. 
 
انصاری تصریح کرد: اکنون که شهرداری اهواز نتوانسته مشکل تامین مالی را حل کند، ترجیح می‌دهند کاسه و کوزه را بر سر پیمانکار بشکنند. 
 
وی بیان کرد: قانونا هیچ پیمانکاری در کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کند و تعهد ما در پروژه، تنها آوردن فاینانسور بوده که به تعهد خود عمل کرده‌ایم و شهرداری باید از دولت و منابع مالی خودش اعتبار را تامین کند تا ما کار کنیم.
 
رئیس هیات مدیره شرکت کیسون گفت: تعهد شرکت کیسون جهت معرفی فاینانسور انجام شده اما کارفرما نتوانسته است پول را از طریق اعتبار اسنادی وصول کند. همچنین بانک سازمان قطار شهری اهواز باید اعتبارات اسنادی را فراهم می‌کرد که متاسفانه بانک‌های ایرانی ضمانت شهرداری اهواز را نپذیرفتند و این کار بیش از دو سال زمان برد.
 
طلب کیسون از شهرداری اهواز تایید شده است
 
انصاری عنوان کرد: طلب شرکت کیسون از شهرداری اهواز بیش از یک هزار میلیارد تومان است اما ما ادعای مبلغ نداریم و در طول این سال‌ها خواسته ما بررسی این موضوع است. 
 
وی گفت: این موضوع در شورای عالی فنی در حال رسیدگی است که تا چند ماه آینده نتیجه مشخص می‌شود. پیش از این نیز موارد طلب شرکت کیسون توسط شواری عالی فنی تایید شده بود که اسناد آن موجود است.
 
رئیس هیات مدیره شرکت کیسون در خصوص عدم پرداخت حقوق کارگران، ادامه داد: به دلیل اینکه نتوانستیم بیش از این از بانک‌ها منابع مالی دریافت کنیم گرفتار تاخیر پرداخت حقوق شدیم. شرکت کیسون در سطح کشور 26 پروژه فعال دارد که همه این پروژه‌ها نیز گرفتار پروژه قطار شهری اهواز شده‌اند. اکنون به جای اینکه از پیمانکاری که کمکشان کرده، تقدیر کنند به فکر خلع ید افتاده‌اند. 
 
به جای پیگیری تامین منابع مالی با پیمانکار دعوا می‌کنند
 
وی گفت: شرکت کیسون در اهواز 2 هزار نیرو داشت اما به تدریج به دلیل اینکه کارفرما در تامین مالی ناتوان شد در پرداخت حقوق دچار مشکل شدیم. اکنون تنها حدود 150 نفر نیرو داریم که بیشتر این افراد نیروی حراستی هستند. 
 
انصاری بیان کرد: در بین پروژه‌های قطار شهری کشور، اهواز بیش از همه شهرها مستحق تامین منابع مالی برای تکمیل مترو است اما کمترین بودجه در سال به اهواز اختصاص می‌یابد.
 
وی تصریح کرد: در حالی که اکنون برای پروژه‌های قطار شهری تهران، مشهد و شیراز تامن اعتبار می‌شود اما در اهواز شاهد مشکل هستیم و به جای اینکه مسئولان پیگیر تامین منابع مالی باشند با پیمانکار دعوا می‌کنند.
 
رئیس هیات مدیره شرکت کیسون گفت: مقامات عالی کشور از اهواز حمایت می‌کنند اما باید یک قدم هم شهرداری اهواز بردارد. 
 
کیسون در صورت تامین مالی، آمادگی ادامه پروژه را دارد
 
وی بیان کرد: در صورت خلع ید شرکت کیسون، پیمانکار جدید با قراردادی با مبلغ بیشتر و دو برابر قرارداد قبلی پروژه را اجرا خواهد کرد. 
 
انصاری بیان کرد: در صورت تامین منابع مالی، شرکت کیسون آمادگی دارد تا پروژه قطار شهری اهواز را به اتمام برساند. اکنون همه تجهیزات لازم و نیروی فنی برای تکمیل این پروژه در مدت زمان چهار ساله وجود دارد. 
 
رئیس هیات مدیره شرکت کیسون ادامه داد: شرکت کیسون با انجام 120 پروژه داخلی و خارجی و دریافت بیش از 50 لوح سرعت و کیفیت برای انجام پروژه‌ها بزرگترین شرکت پیمانکاری بخش خصوصی کشور است. 
 
وی با  اشاره به صحبت‌های مطرح شده مبنی بر اینکه شرکت کیسون توان و اراده ادامه اجرای پروژه را ندارد، گفت: وجود تجهیزات شرکت کیسون جهت اجرای پروژه نشان از اراده این شرکت است اما مساله، تامین اعتبار است. 
 
مقایسه اعتبار مترو مشهد و اهواز
 
انصاری بیان کرد: پروژه قطار شهری اهواز از طریق تهاتر املاک شهرداری، تامین اعتبار از سوی دولت و سرمایه‌گذاری قابلیت تکمیل شدن است.از سال‌ها پیش به شهرداری اعلام کردیم که سهم 50 درصدی خودشان را به ما ملک بدهند اما این امر محقق نشده است. 
 
وی عنوان کرد: شهرداری ملک دارد و می‌تواند 50 درصد را از طریق تهاتر و 50 درصد دیگر را مانند دیگر شهرها از طریق دولت تامین کند. به طور مثال مشهد در دو سال گذشته سه برابر اعتباری که در مدت 10 سال از دولت برای پروژه قطار شهری اهواز گرفته شده، اعتبار دریافت کرده است.
 
رئیس هیات مدیره شرکت کیسون با بیان اینکه شهرداری اهواز باید منابع دولتی برار سایر شهرها بگیرد، گفت: اهواز شهر مستعدی است و شهرداری می‌تواند از طریق جذب سرمایه‌گذار درآمد کسب کند و همچنین می‌شود از طریق تهاتر املاک در مدت زمان چهار سال پروژه را اجرا کرد.
 
عقل‌شان را روی هم گذاشته‌اند که طلب کیسون را ندهند
 
وی عنوان کرد: مواضع شهرداری اهواز به دلیل عدم آگاهی است. شهرداری اهواز به جای این کار، دو نامه به مقامات عالی کشور ارسال کند و می‌تواند با پیگیری از مقامات عالی کشور اعتبار بگیرد اما اکنون عقل‌هایشان را روی هم گذاشته‌اند که اگر یک هزار میلیارد تومان کیسون را پرداخت نکنند، جلو می‌افتند در صورتی که بالاخره حکم قانونی می‌گیریم وطلب ما روشن می‌شود و پیگیر آن هستیم. 
 
وی با بیان اینکه کیسون با یک هزار میلیارد بانکی هم دیگر نمی‌تواند زندگی کند، گفت: تنها پول کار انجام شده را خواستیم که آن را هم به ما پرداخت نکردند.
 
رئیس هیات مدیره شرکت کیسون بیان کرد: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌ایم اما به دلیل اینکه شرکت بزرگی هستیم کارمان به ورشکستگی نرسیده است اما فسخ قرارداد و خلع ید در ورشکستی شرکت کیسون تاثیرگذار است.
 
انصاری گفت: مفاد قرارداد به گونه‌ای است که به راحتی قابل فسخ نیست با این شرایط من که مدیر فنی هستم و باید پیگیر کارهای اجرایی باشم باید مسائل خلع ید آقایان را حل کنم  و مجبور هستم این کار را انجام دهم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: قطارشهری اهواز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار