رهبر معظم انقلاب امسال را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند و بانک ایران زمین نیز تحقق این شعار را یکی از محورهای اصلی فعالیت امسال خود قرار داده است.
کد خبر: ۷۸۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 15 September 2019

رهبر معظم انقلاب امسال را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند و بانک ایران زمین نیز تحقق این شعار را یکی از محورهای اصلی فعالیت امسال خود قرار داده است.

طبیعی است که «رونق تولید» نتایج بزرگی مانند ایجاد اشتغال، توسعه صادرات، تامین نیاز داخل بدون نیاز به واردات، افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش توان مقابله با تحریم و …. را در پی دارد.

فعالیت های اقتصادی در کشور ما نیز «بانک محور» اند و از این رو نظام بانکی نقش بسیار مهمی در رونق تولید دارد. بانک ایران زمین در این زمینه فعالیت های قابل توجهی داشته و صورت های مالی آن نشان می دهد بخش تاثیرگذاری از تسهیلات این بانک به حوزه تولید تخصیص یافته است.

به عنوان نمونه، بهره برداری از خط تولید انواع ورق های API محیط ترش مورد مصرف در صنایع نفت و گاز در مجتمع فولاد اکسین، به تازگی با حمایت بانک ایران زمین انجام شده است.

شرکت اترک شیمی شرق که حدود ۳۰ هزار تن در سال رنگ تولید و به کشورهای حوزه CIS آسیای میانه، سوریه، عراق، افغانستان، زیمباوه، استرالیا و چین صادر می کند، شرکت صنایع تبدیلی فراز با تولید سالانه ۲۵۰ هزار متر مربع انواع سنگ برای مصرف داخلی و صادرات، شرکت پارت خودرو بیستون و شرکت کاوش کیمیای کرمان تنها بخشی از مجموعه های تحت حمایت این بانک هستند.

گرچه بانک ها در این زمینه از همه توان خود استفاده کرده اند، اما طبیعی است که آنها هم برای تخصیص اعتبارات، ملاحظاتی دارند.

در این زمینه معاون عملیات بانکی بانک ایران زمین به درستی اعلام کرده که «ما باید زمینه را برای تحقق امر حمایت از تولید فراهم کنیم و این مهم میسر نمی‌شود مگر با جذب منابع ارزان قیمت و هدایت صحیح آن در مسیر تولید.»

به گفته قدیمی، ایجاد زیرساخت‌هایی که به اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات بانکی کمک کند و روش‌های دقیق‌تری مانند تشخیص صلاحیت اعتباری، اهلیت فعالیت و… را فراهم آورد، از جمله زیرساخت‌هایی است که ایجاد آن به سهولت و سرعت تامین مالی کمک شایانی می‌کند.

او این را هم گفته که «مسوولان و فعالان در بخش واقعی اقتصاد نیز باید به ‌دنبال اصلاحات ساختاری و روشی در تولید و توزیع باشند تا در یک نگاه کلان بتوان به این اطمینان‌خاطر نسبی رسید که منابع کمیاب و ارزشمند شبکه بانکی با بهره‌وری قابل قبول و تحت مدیریت صحیح مصرف شود.»

به نظر می رسد راه صحیح تر برای مصرف منابع بانکی در راه «رونق تولید»، تخصیص آن به فعالیت هایی است که نه تنها بازگشت پول بانک ها را تضمین می کند، بلکه بازدهی آن بنگاه ها هم بیشتر و نقش آن ها در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور نیز زیادتر است.

این موضوع به درستی مورد شناسایی مدیران بانک ایران زمین قرار گرفته است؛ به طوری که آنها اعطای بسته های تسهیلاتی جدید در راستای کمک به «کسب و کارهای نوین» و «حمایت از مشاغل خرد» را در دستور کار قرار داده اند.

*پایگاه خبری خرد و کلان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار