حضور متکدیان در معابر استان تهران در حالی هر روز افزایش می یابد، که بسیاری از شهروندان از این وضعیت گلایه مندند.
کد خبر: ۷۸۰۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹ 15 September 2019

به گزارش تابناک تهران، کمتر معبر اصلی در شهرهای استان تهران است، که به چشم نیایند، همه جا هستند و تا پول نگیرند، دست از سرتان بر نمی دارند، کار به جایی رسیده است، که علاوه بر مترو، در اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی نیز می توان متکدیان را مشاهده کرد.

آن ها هر روز صبح ساعت کاری دارند و وارد منطقه ای می شوند، که طبق یک قرارداد نانوشته محدوده آن ها است و تا ساعاتی از شب در منطقه مخصوص خود می مانند، تا هر روزمان با چاشنی تکدی گری باشد.

شیوه های تکدی گری هر روز جدیدتر می شود

اگر تردد در معابر شلوغ داشته باشید، به خوبی متوجه می شوید، تعداد متکدیان نه تنها کم نشده بلکه نسبت به گذشته افزایش یافته و شیوه های تکدی گری آن ها نیز به روز تر شده است، آن ها این روزها با شیوه های نوین و چهره های متفاوتی در شهرها حضور می یابند، عده ای می گویند، مریض هستند و برای درمان نیاز به پول دارند، تعدادی دیگر می گویند، تازه از زندان آزاد شده و برای بازگشت به محل زندگی خود کرایه ماشین ندارند، عده ای دیگر نیز ادعا می کنند، که در راه مانده اند و متعلق به شهر و دیاری دیگر هستند و باید برای حضور در شهر خود کرایه ماشین و هزینه سفر بپردازند و به پول احتیاج دارند.

« سو استفاده از حس عاطفه و ترحم شهروندان توسط متکدیان» اقدامی است، که این افراد برای کسب درآمدهای کلان از مردم می کنند و حال کار به جایی رسیده است، که می توان گفت، تکدی گری به یکی از اقدامات پردرآمد در استان تهران تبدیل شده است.

یکی از شهروندان فیروزکوه درگفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که از وجود متکدیان در سطح شهر گلایه داریم، اظهار داشت: حضور این افراد که برخی از آن ها جوان های درشت هیکلی هستند، به خصوص در مواقع شلوغی سبب کاهش امنیت می شود.

وی افزود: زمانی که در شهر تردد می کنیم، بارها افراد مختلف و ظاهرهای متفاوت را مشاهده می کنیم، که به تکدی گری مشغول هستند و معمولا بیان می کنند، که بیمار هستند و نیاز به پول دارو و یا نیاز به پول یک عمل جراحی دارند.

به گفته آنها برخی با بیان اینکه بیمار هستند یا می خواند عملی انجام دهند یا اینکه پول دارو نداشته با گریه و و ظاهری ناراحت و غم آلود این کار را انجام می دهند و احساسات مردم را جریحه دار می کنند.

حضور متکدیان سبب کاهش امنیت معابر می شود

یک شهروند ورامینی هم به خبرنگار مهر گفت: خانم های متکدی معمولا بیان می کنند، که چند فرزند یتیم دارند و باید مخارج آن ها را تامین کنند و برخی اوقات با ناله و زاری سعی پول طلب می کنند.

وی اضافه کرد: معمولا یک کودک نیز که ظاهری نامناسب و لباس هایی پوسیده و پاره دارد در آغوش این افراد حمل می شود.

شهروند دیگری که در اسلامشهر زندگی می کند، به خبرنگار مهر گفت: گویی برخی از این متکدیان این عمل را به عنوان شغل خود حساب می کنند و همیشه و سر ساعت در اماکنی که تکدی گری می کنند، حاضرند و همیشه نیز همان حرف های گذشته را تکرار می کنند.

وی اضافه کرد: زمانی که از یکی از این متکدیان پرسیدم، حدود یک ماه است، بیان می کنی، که برای بازگشت به خانه ات نیاز به پول سفر داری اما هر روز اینجا مشاهده می شوی، شروع به ناله و نفرینم کرد.

یکی از شهروندان قدس حضور فزاینده متکدیان در این شهر را سبب کاهش امنیت مردم دانست و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسئولان مربوطه نباید اجازه دهند این افراد که غالبا دروغگو و سودجو هستند، در شهرها جولان دهند.

وی افزود: بسیاری از این متکدیان نیز اصولا ایرانی نیستند و از کشورهای همسایه به شهرهای کشورمان آمده اند.

درآمد بالای تکدی گری در تهران/آمار دقیقی از متکدیان نداریم

استاندار تهران که خود یکی از منتقدان حضور متکدیان در سطح شهرهای پایتخت است، به خبرنگار مهر در خصوص این موضوع اظهار داشت: متاسفانه تکدی گری در بسیاری از شهرهای استان تهران به ویژه شهر تهران انجام می شود.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان این که برخی از متکدیان درآمدهای میلیاردی دارند، افزود: دولت اعلام کرده است، که از خانواده های کودکان متکدی حمایت می کند و حتی برای آن ها مقرری در نظر می گیرد، اما این افراد هرگز راضی نیستند، درآمدهای بالای تکدی گری را با مقرری عوض کنند، لذا شاهد عدم استقبال از این طرح هستیم.

وی بیان کرد: شهروندان نیز به دلیل دلسوزی به آنها کمک کرده و وجهی پرداخت می کنند و در واقع ما نیز نمی توانیم برای هر معبر و یا مترو و اتوبوس و چهارراه بازرس بگذاریم، تا تکدی گری صورت نگیرند.

نماینده عالی دولت در استان تهران با اشاره به اینکه جمع آوری و ساماندهی متکدیان بر عهده شهرداری است، اظهار داشت: ۸۰ درصد کودکان خیابانی از اتباع خارجی هستند و از و برخی شهرهای همسایه های شرقی به تهران قاچاق می شوند، که سعی داریم با این پدیده مقابله کنیم و این کودکان را جمع آوری کرده و به وطن خود بازگردانیم و در این زمینه باید اقدامات پررنگ تری از شهرداری دیده شود.

محسنی بندپی با بیان اینکه از مردم می خواهم، از کمک به این متکدیان به طور جدی خودداری کنند، ادامه داد: در حال حاضر آمار دقیقی از این افراد نداریم.

راه اندازی سامانه اطلاعات متکدیان

مدیرکل اجتماعی استانداری تهران نیز بر سامان دهی متکدیان این استان تاکید کرد و در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در پی ایجاد بانکی از متکدیان در کشور هستیم، که در این صورت هر فرد که وارد مراکز نگهداری شود، اسکن قرنیه چشم و اثر انگشت وی ثبت و در بانک اطلاعاتی نگهداری شود و با اجرای این طرح نه تنها تهران که ۳۱ استان کشور به این سامانه متصل شده و آمار دقیقی از متکدیان خواهیم داشت.

فرزانه مروستی با بیان این که جمعیت متکدیان در استان تهران جزو جمعیت‌های پنهان است، گفت: زمانی می توانیم به طور دقیق در خصوص این افراد سخن بگوییم، که آمار دقیق آن ها را داشته باشیم.

باید منتظر ماند و دید طرح هایی مانند سامان دهی و جمع آوری آمار متکدیان، جلوگیری از قاچاق آن ها و مواردی از این دست، می تواند استان تهران را از این تعداد بالای تکدی گری رهایی دهد، یا خیر، پرسشی که برای پاسخ دادن به آن باید اجازه دهیم زمان بگذرد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار