رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دماوند با اشاره به تخریب امام‌زاده‌ها برای یافتن گنج تاکید کرد: برخی سودجویان برای به دست آوردن اشیای قیمتی اقدام به تخریب و حفاری این اماکن مقدس می‌کنند که اعلام می‌کنم در هیچ یک از امام‌زاده این شهرستان گنج و دفینه وجود ندارد.
کد خبر: ۷۸۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 17 September 2019

امام‌زاده‌های دماوند گنج ندارد

به گزارش تابناک تهران، حجت الاسلام احمد اشرفی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: سودجویان بدانند با زدن کانال و تونل و آسیب به بنای امام‌زاده‌ها به جایی نخواهند رسید.

وی همچنین به عمران و آبادانی امام‌زاده‌های شهرستان اشاره کرد و افزود: با همکاری هیات امنا و بخش خصوصی، اقدام‌های مناسبی در این خصوص صورت گرفته اما تنها یکی از امام‌زاده‌های داخل شهر دماوند به علت داشتن بنای تاریخی، با محدودیت و ممنوعیت بهسازی و ساماندهی مواجه است که درخواست می‌شود میراث فرهنگی شهرستان نسبت به رفع بلاتکلیفی، همکاری لازم داشته باشد.

رئیس اداره اوقاف دماوند در خصوص تصرفات اراضی موقوفه نیز گفت: برای رفع مشکل تصرفات لازم است دادستانی شهرستان همکاری بیشتری با این نهاد داشته باشد گرچه همکاری مطلوبی وجود داشته که نیاز است بیشتر شود.

اشرفی در خصوص موقوفه سرخ پلنگان در منطقه مشاء شهر دماوند نیز گفت: این موقوفه دارای ۱۴۰ هکتار سند ثبتی به نام موقوفه سرخ پلنگان است که شرکت شکوفا با اوقاف مشارکت داشته و شش سال به دنبال مجوزهای قانونی بوده است که ۹۰ درصد مجوزها گرفته شده و در شهرداری دماوند است که هم اکنون در حال بررسی توسط بازرسی کل کشور است و تاکنون نیز نه شرکت مذکور و نه اداره اوقاف بدون مجوز کاری نکرده و نخواهند کرد.

کمک ۷۰۰ میلیون تومانی به هیات‌های مذهبی

اشرفی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، به اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد در ایام محرم اشاره کرد و اظهار داشت: این نهاد همچون سنوات گذشته به عنوان حامی شعائر اهل بیت (ع)، حمایت از هیات های مذهبی را در دستور کار قرار دارد و با همین هدف کمک ۷۰۰ میلیون تومانی به هیات‌های مذهبی در ایام محرم کرده است که پیش بینی می شود این کمک ها تا پایان سال به ۱٫۵ میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به اجرای طرح شمیم حسینی برای نخستین بار در کشور و استان، گفت: هیات های مذهبی شهرستان در راستای فرا رسیدن ماه محرم، ۲۰۰ میلیون تومان از فروشگاه شمیم حسینی که اقلامی همچون کتیبه، پرچم های عزاداری، لوازم آشپزخانه و اقلام خوراکی مانند برنج، شکر، روغن، قند و ... توزیع می شد، خرید کردند.

اشرفی همچنین با بیان اینکه شهرستان دماوند ۱۲۰ هیات مذهبی دارد، افزود: ۶۵ هیات مذهبی و تعدادی از مساجد شهرستان نیز از حمایت های مالی این نهاد در قالب بن ۵۰۰ هزار تومانی، کمک های موردی توسط این نهاد و درآمد موقوفاتی که به نیت عزاداری محرم ثبت شده، بهره مند شدند که این میزان به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

این مقام مسئول همچنین به برگزاری دیگر برنامه های فرهنگی در ایام محرم همچون اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در روستای زیارت از توابع شهر کیلان در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: این برنامه نیز با حضور هیات های عزاداری در روستای زیارت برگزار شد که امسال برنامه های ویژه ای همچون ایستگاه های صلواتی، ایستگاه مقاومت و نمایش سامانه موشکی «شهاب ۲» به همراه یک فروند پهپاد نظامی توسط ناحیه سپاه شهرستان، توزیع ۵۰۰ روسری به دختران توسط یک خیر و... در نظر گرفته شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند به دیگر برنامه های پیش بینی شده طی روزهای آینده خبر داد و تصریح کرد: آنچه مطالبه این نهاد در برگزاری برنامه های فرهنگی ایام محرم است، محتوا سنجی، آگاهی بخشی و توجه به شعور حسینی است که امید است هیات ها بیش از پیش به این مهم اهتمام ورزند.

ثبت ۲۵ موقوفه در دماوند در هفت سال گذشته

اشرفی در ادامه با اشاره به میزان موقوفات شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون، خاطرنشان کرد: ۴ موقوفه به ارزش ۲میلیارد تومان در شش ماهه نخست سال در شهرستان به ثبت رسید؛ همچنین از سال ۹۱ تاکنون نیز ۲۵ موقوفه به ارزش ۲۵ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه عمده موقوفات شهرستان مربوط به برگزاری عزاداری امام حسین (ع) و ایام سوگواری محرم می باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرستان دماوند رو به توسعه است، تقویت حوزه های مختلفی همچون درمانی، آموزشی، کمک به نیازمندان و فقرا، حمایت از معلولان، اشتغال، قرآن و دیگر بخش های اجتماعی یک ضرورت است که می توان از موقوفات بهره برد اما در شهرستان این کمبود در بخش وقف احساس می شود.

 اشرفی ادامه داد: متاسفانه در شهرستان جهت برگزاری جشن هایی همچون عید قربان، عید غدیر، توسعه دارالقرآن ها و توسعه فعالیت های قرآنی، برنامه های فرهنگی، کمک به فقرا و نیازمندان و... وقفی نداریم که از واقفان می خواهیم در این زمینه نیز این نهاد را حمایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار