بسیاری از پروژه های نیمه تمام عمرانی، خدماتی و ... در استان تهران وجود دارد، که می توان برای تکمیل آن ها از بخش خصوصی کمک گرفت، اما لازمه این مشارکت و باید و نبایدهای آن چیست.
کد خبر: ۷۸۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳ 17 September 2019

بایسته های مشارکت بخش خصوصی در طرح های نیمه تمام

به گزارش تابناک تهران، پروژه های نیمه تمام عمرانی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی و ... در استان تهران یکی از مواردی است، که هم برای دولت ایجاد مشکل کرده و هم مردم به واسطه عدم تکمیل این پروژه ها از مواهب آن ها برخوردار نیستند و در برخی موارد حتی گلایه ها و انتقادات مردمی در خصوص عدم تکمیل این پروژه ها وجود دارد.

در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند، بهتر است، برای تکمیل این پروژه ها از بخش خصوصی بهره برد، تا با به بار نشستن هرچه سریع تر طرح های نیمه تمام بتوانیم شاهد رضایتمندی مردمی و استفاده بیش از پیش از اموال عمومی در جهت ارتقا سطح زندگی مردم باشیم.

یک کارشناس اقتصادی و مدیریتی در این خصوص با بیان این که دولت به تنهایی قادر نیست، بسیاری از پروژه های خدماتی را ارائه کند، به خبرنگار مهر گفت: نمی توان بدون در نظر گرفتن بخش خصوصی طرح ها را در موعد مقرر به اتمام رساند و متاسفانه باید بگوییم پول نفت در سال های پس از ملی شدن این صنعت در جای مناسب خود خرج نشده است و امروز مشکل زیرساخت و بودجه تکمیل زیرساخت را داریم

مهدی شیرکوند، با بیان این که دولت نمی بایست، وارد زیرساخت هایی جز مباحث سلامت، آموزش و امنیت شود، اضافه کرد: با مشارکت بخش خصوصی و ایجاد تمهیدات قانونی برای این مشارکت شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود، که البته برای این مشارکت نیاز به شفافیت در تمام مراحل کار و ایجاد بستر قانونی وجود دارد.

وی مشارکت بخش خصوصی را سبب افزایش شفافیت در پروژه ها دانست و گفت: حضور بخش خصوصی در کنار دولت به افزایش بهره وری اقتصادی نیز کمک می کند و از این طریق در مصرف بیت المال نیز صرفه جویی خواهد شد، برخی از پروژه ها ممکن  است سودآور نباشند و طبیعتا مورد استقبال بخش خصوصی قرار نگیرد، اما در برخی از پروژه ها می توانیم شاهد تمایل بخش خصوصی برای حضور و سرمایه گذاری باشیم.

۶۰ درصد پروژه ها در ایران در زمان خودش به پایان نمی رسد

مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات عمومی در جهان مساله ای طبیعی است، اظهار داشت: مشارکت عمومی- خصوصی یکی از مهم ترین مباحثی است، که برای اجرای پروژه های خدماتی در سطح بین الملل شاهد آن هستیم.

عشاقی سهم دولت و بخش خصوصی، نحوه نظارت، میزان مسئولیت ها و اختیارات و ... را از موارد مهم در مشارکت عمومی- خصوصی دانست و افزود: باید سازوکار مناسبی برای حضور بخش خصوصی در نظر گرفته شود، تا سرمایه گذاران ترغیب برای حضور در طرح های عمرانی و خدماتی شوند.

وی با بیان این که ۶۰ درصد پروژه ها در ایران در زمان خودش به پایان نمی رسد، گفت: باید نقش دولت از اجرا و سرمایه گذاری به نقش نظارتی و سیاست گذاری تبدیل شود و این امر در پروژه ها، به ویژه آن هایی که توجیه اقتصادی دارند، انجام شدنی است، البته طبیعی است، که به دلیل این که تجربه ای در خصوص این گونه مشارکت ها نداریم، در ابتدا و حین اجرا با مشکلاتی مواجه شویم، که بررسی های دقیق تر در این خصوص را می طلبد.

این کارشناس حوزه برنامه ریزی استان تهران حرکت به سوی فضای رقابتی و پرهیز از انحصارطلبی را از موارد مهم دیگری دانست، که می بایست، در مشارکت عمومی- خصوصی مورد توجه قرار گیرد و افزود: باید همه در پی کوچک سازی و چابک سازی دولت باشیم و این مهم جز با مشارکت بخش خصوصی میسر نخواهد شد.

اجرای پروژه های خدماتی و به ویژه تکمیل طرح های نیمه تمام با مشارکت بخش خصوصی به خودی خود، اقدام مبارکی است، اما باید دید در عمل و نحوه اجرای این مشارکت، آن هم با توجه به تجربه اندک استان تهران و کشور در این امر، سبب رقم خوردن چه آینده ای برای این گونه مشارکت ها خواهد شد، سوالی که برای پاسخ به آن باید منتظر ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار