رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری گفت: خانه اربابی تاریخی و قدیمی در قلعه عظیم‌آباد شهرری با اعتبار ۲۵۰ میلیون ریال مستندنگاری می‌شود.
کد خبر: ۷۸۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 18 September 2019

«خانه اربابی» شهرری مستندنگاری می‌شود

به گزارش تابناک تهران، قلعه عظیم‌آباد واقع در محله‌ای به همین نام در شمال غربی شهرک ۱۳ آبان شهرری قرار دارد. در وسط این قلعه بنای مخروبه‌ای به نام خانه اربابی واقع شده که مربوط به اواخر دوره قاجار و پهلوی اول بوده و عمارت ارباب سید عبدالله افقهی است.

این قلعه و خانه قدیمی آن با بی‌توجهی مسئولان و ساخت و سازهای اطرافش اکنون به محلی برای معتادان و بی‌خانمان‌ها تبدیل شده است.

امیر مصیب رحیم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در حال حاضر به منظور احیا و مستندنگاری و همچنین تهیه نقشه برای این بنای تاریخی اعتباری برای بررسی وضع موجود و مستندنگاری تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: این بنا پس از تهیه نقشه و مستندنگاری و همچنین بررسی‌های باستان‌شناسی و کارشناسی با مشارکت شهرداری تهران مرمت و احیا می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی ری افزود: هم اکنون ۷۰ درصد بنا توسط نزولات جوی و  عوامل انسانی به دلیل عدم استحکام لازم، تیرچوبی و خالی از سکنه بودن آسیب دیده است.

وی عنوان کرد: این بنا دارای ۴۰۰ مترمربع حیاط و ۱۵۰ متر مربع بنای مفید و همچنین یک طبقه زیر زمین و یک طبقه همکف است که به طور کامل مستند سازی و مردمت می‌شود.

به گزارش تابناک تهران، شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستان شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار