کد خبر: ۷۸۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ 19 September 2019
مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: احداث جاده عشایری روستای درغک به کوه‌سیاه که به‌نام جاده اتحاد عشایر بهمئی سردسیر و گرمسیر نامگذاری شده پس از گذشت ۳۵ سال، امروز آغاز شده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از تسنیم  ، در گذشته عشایر منطقه بهمئی سردسیر برای کوچ از کوه‌سیاه به بخش دیشموک باید از مسیر روستای موگرمون به شهرستان لنده حرکت کرده سپس به شهرستان کهگیلویه آمده و پس از طی کیلومترها از شهر دهدشت به سمت بخش چاروسا، به منطقه دیشموک می‌رسیدند.
با احداث این جاده عشایری حداقل به میزان 50 کیلومتر از طول جاده کاهش یافته و عشایر این منطقه می‌توانند به راحتی به منطقه ییلاقی خود واقع در کوه‌سیاه ارتباط داشته باشند.
بازگشایی این جاده عشایری خواسته 35 ساله عشایر بهمئی سردسیر بوده که بحمدلله با یک کار جهادی مسئولان شهرستان کهگیلویه، عملیات احداث این جاده از چهارشنبه بیست‌و‌هفتم شهریورماه امسال آغاز شده است.
کهگیلویه و بویراحمد| تحقق خواسته عشایر بهمئی سردسیر بعد از 35 سال+تصویر

مجید علی‌پور مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: با احداث این جاده بیش از 20 کیلومتر از طول مسیر ارتباطی روستای درغک به کوه‌سیاه کاهش یافته و مشکل ارتباطی بیش از 350 خانوار عشایری بخش دیشموک حل می‌شود.
وی با اشاره به تحقق خواسته عشایر بهمئی سردسیر پس از گذشت 35 سال، اظهار داشت: طول مسیر این جاده عشایری 8 کیلومتر بوده و میزان اعتبار پروژه 2 میلیارد تومان است.
وی عنوان کرد: با احداث این جاده بیش از 20 کیلومتر از طول مسیر ارتباطی روستای درغک به کوه‌سیاه کاهش یافته و مشکل ارتباطی بیش از 350 خانوار عشایری بخش دیشموک حل می‌شود.
علیپور با بیان اینکه برای اخذ مجوز احداث جاده عشایری درغک به کوه‌سیاه باید 200 میلیون تومان به منابع طبیعی پرداخت شود، ادامه داد: هم اکنون عملیات احداث جاده عشایری به‌صورت جهادی و با ماشین‌آلات امور عشایری شهرستان کهگیلویه آغاز شده و تا جایی که امکان داشته باشد ادامه می‌دهیم، چنانچه نیاز باشد بخشی از احداث جاده را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.
وی با اشاره به پیش‌بینی مدت زمان احداث جاده عشایری درغک به کوه‌سیاه، گفت: مدت زمان لازم جهت بازگشایی این جاده را به مدت 5 ماه پیش‌بینی کرده و چنانچه شرایط اقلیمی مهیا باشد امیدواریم در بازه زمانی کمتر از 5 ماه جاده بازگشایی شود.
علیپور خاطرنشان کرد: تأمین اعتبار پروژه از محل تملک دارایی‌ها و اعتبارات ارزش افزوده شهرستان کهگیلویه تأمین می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار