رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:تتلو رکورد کامنت‌های اینستاگرام را شکست!/دعوت آشنا از مردم برای پیشنهاد جملات کلیدی/رئیس دیوان عالی کشور درباره نقض حکم «نجفی» توضیح داد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۸۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴ 22 September 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

۴ گزینه مطرح برای دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب
پس از کناره‌گیری آیت‌الله محسن اراکی از دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ۴ گزینه برای جانشینی وی مطرح شده‌اند. بعد از خداحافظی آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گمانه‌زنی‌های مختلفی برای دبیرکلی این سازمان از جمله حجج اسلام سیدحامد علم‌الهدی معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، عبدالحسین معزی نماینده، ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و سیدعلی قاضی عسکر نماینده سابق، ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح شده است.
 
صدور دستور تعقیب ۵ نفر در پرونده شبنم نعمت‌زاده
وکیل متهم شبنم نعمت‌زاده در جلسه امروز دادگاه رسیدگی به اتهامات موکلش گفت: اسامی برخی از افرادی که در این پرونده نقش داشته‌اند و آن‌ها هم کار‌هایی انجام داده‌اند نیامده است و از شما می‌خواهم تا دستور تعقیب آن‌ها را هم صادر کنید. کارشناسی‌های صورت گرفته به صورت محسوس و نامحسوس نشان می‌دهد که سرنخ‌های دیگری هم در این پرونده وجود دارد. قاضی مسعودمقام: چهارشنبه هفته گذشته نسبت به تعقیب ۵ نفر دستور قضایی صادر شده و در حال پیگیری و اجرا است.
نیازآبادی، نماینده دادستان تهران: شرکت رسا پخش با پیشنهاد متهم شبنم نعمت‌زاده و وکیل شرکت با ماهیت سهامی خاص ایجاد شد. با واریز مبالغ به این شرکت طرفین به دنبال گرفتن وام‌های کلان و دسته چک بودند و مدیرعاملی این شرکت هم بر عهده شبنم نعمت‌زاده و دختر او مریم محب‌علی بوده است. میزان دین نعمت‌زاده به شرکت توزیع دارو محرز است./ باشگاه خبرنگاران

روزی که بازیکنان تیم‌ملی به اشتباه 60 کیلومتر خط مقدم را رد کردند!
سفر بازیکنان تیم ملی به جهبه های جنگ در سال 60 کلی اتفاق جالب داشت. حمید درخشان در این‌باره گفت: قرار شد ما توری بگذاریم و به جبهه ها سر بزنیم و به رزمنده ها روحیه بدهیم تا آنها احساس کنند ما هم کنارشان هستیم و به آنها دلگرمی بدهیم. قرار شد سوار اتوبوسی شویم و خط اول جبهه را ببینیم. قرار شد ما را خیلی نزدیک نکنند. ما هم سوار اتوبوس معمولی شرکت واحد شدیم و با بچه ها صحبت می کردیم که دیدیم راننده دارد همینطوری برای خودش می رود، گفتیم آخر چرا نمی رسد؟ 40، 50 دقیقه یک ساعت می رفتیم ولی نمی رسیدیم. ناگهان دیدیم از روبرو تویوتا وانت استتار شده دارد می آید و چراغ می زند. ما ایستادیم یک جناب سروان بود که از راننده ما پرسید داری کجا می روی!؟ او هم پاسخ داد دارم می روم خط مقدم جبهه را به بچه های تیم ملی نشان بدهم! گفت دوست عزیز من،شما 60 کیلومتر از خط مقدم هم رد شده اید! دور بزنید! وقتی او دور زد به او می گفتیم تا جایی که می توانی گاز بده که ما دوباره به ایران برگردیم./ خبرآنلاین

اصولگرایان جوری انتقاد می کنند که گویی در سوییس زندگی کرده اند
صادق زیباکلام در روزنامه اعتماد نوشت: باتوجه به ضعف هر دو جناح اصلی در جلب آرای عمومی در شرایط کنونی، بسیاری از اصولگرایان لباس دیگری به تن کرده و در پوشش‌هایی همچون مبارزه با فساد، جوان‌گرایی، خط سوم، نئواصولگرایی و... سعی دارند کاری برای خود کنند. حال آنکه اگر لعاب ظاهری آنها را خراش دهیم، خواهیم دید که همه آنها بخشی از حاکمیت و قدرت بوده و اگر کاری نکردند، به‌خاطر فقدان اختیارات نبوده، اما امروز به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی به‌تازگی از سوییس آمده‌اند و اصلا تا به امروز در ایران نبوده و هیچ سمت و مسوولیتی هم نداشته‌اند.

نیویورک‌تایمز ادعای ترامپ درباره ناسا و ایران را رد کرد
«نیویورک تایمز» گزارش داد: «رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی روز جمعه خود با نخست‌وزیر استرالیا در حضور خبرنگاران در یک ادعای نادرست گفت که قبل از رسیدن او به منصب (ریاست جمهوری آمریکا) تاسیسات ناسا "عملا تعطیل و بسته شده بودند"». ترامپ در بخشی از سخنانش در توجیه چرایی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام گفت: «آلمان، فرانسه، روسیه و بسیاری دیگر از کشورها در رابطه از (تجارت با) ایران پول زیادی گرفتند و ما (آمریکا) از ایران پولی نصیبمان نشد و این یکی از موضوعات بد این توافق بود». از نظر نیویورک تایمز، این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا اظهارنظری «غلط انداز و گمراه‌کننده» است.

چرا مردم، بی عدالتی های موجود جامعه را به حساب روحانیت می گذارند؟
مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:روحانیون زیادی در عسرت زندگی می‌کنند و بسیاری از آنها زیر خط فقر قرار دارند ولی قضاوت افکار عمومی نسبت به آنها طور دیگری است. چرا؟ بسیاری از روحانیون در جبهه و در صحنه‌های مختلف به مردم خدمت زیادی کرده‌اند و هم‌اکنون نیز مشغول خدمت به مردم هستند ولی قضاوت عمومی درباره آنها منطبق با این خدمات نیست و حتی در موارد زیادی عکس اینست. چرا؟ علت اینست که مردم در کل نظام در جستجوی عدالت هستند ولی آن را نمی‌یابند و این نایابی را به حساب روحانیت می‌گذارند، زیرا معتقدند وقتی روحانیت در راس نظام است، عدالت را باید روحانیت تامین کند.

قانونی وجود ندارد که صداوسیما پاسخ افرادی را که به آنها اتهام وارد می شود،پخش کند
احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو هیات نظارت بر صداوسیما در باره فرایند انتشار پاسخ افرادی که در این رسانه به انها اتهامی وارد می شود توضیح داد:به لحاظ اجرایی، عملاً خلأ قانونی وجود دارد. درباره این موضوعات باید یک برنامه‌ریزی‌ صورت بگیرد که اگر افرادی، ولو در قالب پخش زنده یا گفت‌وگوی تلفنی یا یک برنامه، اظهار نظری را به جایی منسوب می‌کند، برای این موارد هم مکانیزمی پیش‌بینی شود تا بتواند صدا و سیما در بستر مناسب پاسخگو باشد. در قانون مطبوعات، همه این موارد پیش‌بینی شده و چارچوب‌های نظارت بر مطبوعات هم متفاوت است، اما درباره صدا و سیما ما چنین قانون متقنی درباره نحوه پاسخگویی نداریم./ایران

نمایندگان یک سال مجلس را غیرفعال می‌کنند تا در انتخابات بعدی پیروز شوند
مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برخی از نمایندگان یک سال مجلس را غیرفعال می‌کنند تا در انتخابات بعدی پیروز شوند. هدف نمایندگانی که مجلس را از حد نصاب می‌اندازند، خدمت به مردم نیست بلکه آنان اهداف دیگری را در سر می‌پرورانند. مدتی است که کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال برررسی ۵ طرح و لایحه بسیار مهم است اما متأسفانه به علت آنکه جلسات کمیسیون به حد نصاب نمی رسد، نمی‌توانیم این طرح‌ها و لوایح را رأی گیری کرده و به سرانجام برسانیم. در صورتی که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسات حضور نیابند، قطعاً از هیئت رئیسه مجلس می‌خواهیم که اسامی آنان را اعلام کند تا مردم بدانند که کدام یک از نمایندگان عملا مجلس را تعطیل کرده‌اند.

دست برخی صاحبان قدرت، پشت ناآرامی های دی۹۶ بود
سعید لیلاز در مصاحبه با روزنامه ایران در باره جراحی اقتصاد کشور، حذف یارانه ها و لزوم سرمایه گذاری داخلی توضیح داد:در پنج سال منتهی به دی ماه سال ۱۳۹۶ دستاوردهای بسیار روشنی در حوزه اقتصاد داشته‌ایم گرچه در همین دوره هم خیلی بهتر می‌شد عمل کرد. البته در این دوره برخی ناکامی‌ها و اشتباهات کوچک و بزرگ هم صورت گرفت اما در مجموع موفقیت‌آمیز بودنش را در حوزه اقتصادی- اجتماعی نمی‌شود نادیده گرفت.

جلیلی، حداد و قالیباف می‌خواهند در یک مجموعه لیدری باشند
محمدرضا باهنر به خبرآنلاین گفت: من مدتها قبل گفته ام و باز هم تکرار می کنم اصلا دوره لیدری و چهره‌های حقیقی کاریزما تمام شده است. یک زمانی در کشور یک نفر یک حرفی را می زد کلی آدم دنبالش میرفتند اشکالی هم نداشت. معتقدم به غیر از جایگاه رهبری که سمبل وحدت کشور است، فعالان سیاسی کشو باید به دنبال ساختارهای کاریزما نه اشخاص کاریزما باشند.

دولت هیچ اقدامی برای بهبود معیشت انجام نداده است
عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: رقم یارانه‌های پنهان انرژی که هم‌اکنون پرداخت می‌شوند بین 850 تا 980 هزار میلیارد تومان است. مردم و عموم جامعه از این یارانه‌ها که در حوزه‌های مختلف انرژی، آب، برق، گاز و مانند این‌ها هستند خبر ندارند و اصلاً در جریان پرداخت این مبالغ که به صورت پنهان انجام می‌شود نیستند. در حال حاضر دولت مابه‎التفاوت قیمت انرژی را از خزانه و یا از محل اعتبارات درآمدی خودش پرداخت می‌کند که باید روند آن سریعاً تعیین تکلیف شود. توجه دولت به وضعیت معیشتی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، کارگران و کارمندانی که حقوق پایینی دارند، لازم است. با تمام تأکیدات مجلس در این زمینه، تاکنون دولت هیچ اقدامی برای بهبود معیشت افراد کم‌درآمد جامعه نکرده است.
 
تتلو رکورد کامنت‌های اینستاگرام را شکست!
مخاطبان امیر تتلو که به آنها تتلیتی می‌گوید، توانستند رکورد کامنت برای یک پست در اینستاگرام را بشکنند.تتلو از مخاطبان خواسته بود تا کامنت‌های پستی درباره‌ی موزیک «کی فکرشو می‌کرد» را به ۱۰ میلیون برسانند و مخاطبان او در عرض حدود یک هفته تعداد کامنت‌ها را تا شنبه شب به بالای ۱۰ میلیون رساندند.او در یک استوری توضیح داده که «کسی که رکورددار کامنت است در اینستا ۱۴۶ میلیون فالور دارد اما تتلو با زیر دو میلیون فالور توانسته روکرد کامنت برای یک دست را بشکند.او البته از مخاطبانش خواسته این عدد را به ۱۳ میلیون برسانند./انصاف نیوز
 
 
محدودیت‌های رییس‌جمهور در سفر به نیویورک
روحانی در حالی فردا (دوشنبه) عازم نیویورک می‌شود که دولت آمریکا به دلیل نگرانی از تاثیر سخنرانی و مصاحبه‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور بر افکار عمومی جهان، و همچنین فعالیت‌های رسانه‌ای وزیر امور خارجه؛ حتی محدودیت‌هایی برای تردد هیات ایرانی ایجاد کرده است.دولت ترامپ ویزای مجموعه معاونین دفتر رئیس‌جمهور هم که علی‌القاعده مسوولیت مدیریت برنامه‌های رییس‌جمهور دارند را صادر نکرده است./ ایسنا
 
دعوت آشنا از مردم برای پیشنهاد جملات کلیدی
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از مردم دعوت کرد سه جمله کلیدی و موثر را که می‌تواند در سخنرانی رئیس جمهوری در سازمان ملل متحد «عصاره پیام ملت ایران به جهان» باشد، پیشنهاد دهند. حسام الدین آشنا در حساب توئیتری خود خطاب به همه ایرانیان نوشت: «لطفا برای سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد یک تا سه جمله کلیدی و موثر پیشنهاد بدهید که به نظر شما می‌تواند عصاره پیام ملت ایران به جهان باشد.» رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ضمن درخواست از مردم برای گسترش این فراخوان در فضای مجازی و مشارکت همه مردم خاطرنشان کرد که فرصت برای ارسال پیشنهاد تا ساعت ۲۴ اول مهر است و همه موارد بررسی خواهد شد.
 
رئیس دیوان عالی کشور درباره نقض حکم «نجفی» توضیح داد
رئیس دیوان عالی کشور گفت: دیوان آقای محمدعلی نجفی را قاتل مرحومه میترا استاد می‌داند، اما در نوع قتل تردید کرده است. حجت الاسلام احمد مرتضوی مقدم درباره اینکه چه بخشی از حکم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در دیوان عالی کشور نقض شده است؟ افزود: پرونده‌ای که در دیوان رسیدگی شده مانند همه پرونده‌های قتل پرونده‌ای عادی است، اما، چون افکار عمومی را مشغول کرده بود باید زودتر تعیین تکلیف می‌شد. وی گفت: پرونده‌های قتل دو جنبه خصوصی و عمومی دارد و جنبه خصوصی این پرونده تمام شده است و اولیای دم رضایت دادند. مرتضوی مقدم گفت: اکنون باید جنبه عمومی جرم تعیین و تکلیف شود که اگر قتل عمد باشد تا ۱۰ سال مجازات دارد و اگر غیرعمدی باشد در مجازات تخفیف داده می‌شود و ما باید نوع قتل را مشخص کنیم تا جنبه عمومی جرم را بتوانیم رای بدهیم. رئیس دیوان عالی کشور افزود: دیوان در نوع قتل تردید کرده است، اما آقای نجفی را قاتل می‌داند و باید یک سری ابهام‌ها و نقض‌ها برطرف شود.
 
 
مشکل ما در مبارزه با فساد، نبودن یک نهاد نیست
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: «تشکیل هر نهاد جدیدی برای مبارزه با فساد، فساد را در کشور بیشتر و پیچیده‌تر می‌کند. مشکل ما در مبارزه با فساد نبودن یک نهاد نیست. مشکل ساختار نظام اداری و قوانین و مقرراتی است که باید اصلاح شود»وی گفت: «تنها راه مبارزه با فساد اصلاح ساختار است. قانون اساسی همه چیز را تعیین کرده است و در همه دنیا قوای مربوطه با احتساب تفکیک قوا کار خود را انجام می‌دهند. اصلا یکی از دلایلی که ما در کشور هدر رفت منابع مالی داریم و فساد ساختاری شده است، همین وجود دستگاه‌های موازی است. ما در بخش فرهنگ عمومی ده‌ها دستگاه و در بخش نظارتی بیش از 10 دستگاه داریم. به نظر من تا زمانی که اصلاح ساختار صورت نگیرد و نتیجه آن کوچک شدن نظام دیوان‌سالاری از جمله قوه قضاییه نباشد، مبارزه با فساد به جایی نمی‌رسد».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار