عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است؛ گره کور محل دفن زباله‌های تهران باید با ورود وزارت کشور باز شود.
کد خبر: ۷۸۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ 25 September 2019

ایجاد انواع بیماری‌ها در مناطق اطراف آرادکود/ارتفاع زباله‌ها در این منطقه به ۶۰ متر رسید

به گزارش تابناک تهران، بیش از شش ماه از دستور رئیس‌جمهور به شهرداری تهران برای تغییر محل دفن زباله تهران می‌گذرد. طی این مدت ۴ مرکز برای جانمایی مکان‌های جدید معرفی شده است. اگرچه رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران معتقد است؛ جابجایی سریع و بدون مطالعه مرکز دفن زباله تهران تنها پاک کردن صورت مساله است و هماهنگی ارگان‌های مختلف در این پروژه کار ساده‌ای نیست،، اما عضو کمیسون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران باز هم بر مشکلاتی که این مرکز برای مردم مناطق جنوبی تهران به ویژه شهرری ایجاد کرده اشاره می‌کند و معتقد است تاخیر در جابجایی این مرکز بر نرخ بیماری‌هایی که در این منطقه رو به رشد است، دامن می‌زند.

حسن خلیل آبادی درخصوص محل دفن زباله‌های شهر تهران اظهار داشت: رئیس جمهور دستور جانمایی و انتقال سایت دفن زباله آرادکوه از اطراف فرودگاه امام را صادر کرده‌اند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که این سایت برای مردم منطقه ایجاد کرده است و همه از آن آگاه هستند، اظهار داشت: بوی نامطبوع سایت، شیرابه‌هایی که هنگام تردد خودرو‌های حمل زباله تا رسیدن به مرکز دفن زباله از ماشین‌های حمل نشت می‌کنند، مشکلات محیط زیستی بسیاری را سالیان زیادی است که در این منطقه ایجاد کرده و دیگر لازم به توضیح دادن نیست.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بوی نامطبوع این مرکز تنها بر ساکنان اطراف این محل اثرگذار نیست، گفت: با توجه به نزدیکی محل دفن زباله‌های شهر تهران به فرودگاه امام، بوی نامطبوع این محل گردشگران خارجی را نیز فراری می‌دهد. شما تصور کنید وقتی اولین بار وارد کشوری می‌شوید و پای خود را از هواپیما بیرون می‌گذارید، بوی بسیار نامطبوعی استشمام کنید.

خلیل آبادی در ادامه درخصوص اینکه چرا شهرداری از زباله‌سوز برای امحا زباله در این مکان استفاده نمی‌کند، تصریح کرد: به دلیل ارزان بودن قیمت برق، استفاده از زباله‌سوز توجیه اقتصادی ندارد. شاید یک بیستم زباله در این منطقه سوزانده می‌شود، اما این رقم بسیار کم است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند تفکیک زباله و تولید کود در این محل انجام می‌شود، اما بیشتر زباله‌ها در مرکز دفن زباله تهران از نوع‌تر است که در وسعتی حدود ۱۰۰ هکتار به ارتفاع ۶۰ متر رسیده و دفن می‌شوند.

وی با بیان اینکه زباله‌های پزشکی نیز همچنان در این مجموعه دفن می‌شوند، تصریح کرد: همه نوع زباله از زباله پزشکی گرفته، تا امعا و احشا حیوانات و زباله‌های خانگی و کارخانجات در این محل انباشته می‌شوند.

خلیل آبادی با بیان اینکه زندگی مردم منطقه با وجود این مرکز دفن زباله مختل شده و آسیب این زباله‌ها باعث ایجاد ده‌ها نوع بیماری شده، تصریح کرد: ۱۰۰ کامیون ۶۰ تنی در سه سرویس به صورت روزانه زباله‌های شهر را در این مکان خالی می‌کنند، اما مشکل تنها به محل دفن نیست، در فیلم‌هایی که به دست ما رسیده، شیرابه این کامیون‌ها نیز در طول مسیر در کف خیابان خالی می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شواری شهر تهران با تاکید بر اینکه گره کور محل دفن زباله‌های تهران باید با ورود وزارت کشور باز شود، افزود: مردم نیز باید تلاش کنند تا کمتر زباله تولید کنند و در منازل خود نیز تفکیک از مبدا را انجام دهند،، زیرا پسماند خشک طلای کثیف است و برای آن پول پرداخت می‌شود، مردم اگر بدانند با این زباله‌های تفکیکی به پول می‌رسند، شاید برای تفکیک آن‌ها وقت بیشتری بگذارند، علاوه بر این محیط‌زیست نیز حفظ می‌شود.

وی افزود: برای اینکه مردم با مراکز فروش زباله آشنا شوند برنامه‌هایی نیز تدارک دیده شده است، برای مثال در منطقه ۲۰، یک آپ به نام "شهر سبز" راه‌اندازی شده است و در تمامی محلات غرفه‌های بازیافت وجود دارد و مردم می‌توانند با مراجعه به این اماکن زباله‌های خود را بفروشند.
 
 
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار