بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران درباره پیش‌نویس شیوه‌نامه جدید محاسبه و تخصیص یارانه مطبوعات؛
هر دستورالعمل جدیدی بدون بررسی فساد گذشته،صفر کردن کیلومتر فساد است.
کد خبر: ۷۸۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸ 28 September 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، دیدگاه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران درباره پیش‌نویس شیوه‌نامه جدید محاسبه و تخصیص یارانه مطبوعات که اخیرا از سوی معاونت مطبوعاتی اعلام شده است،منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن، پرداخت یارانه‌های مطبوعاتی همواره مورد اعتراض بخش مهمی از کارشناسان رسانه‌ای بوده است،این یارانه‌ها از یک سو موجب نقض استقلال رسانه می‌شود،استقلالی که برای ایفای مسئولیت اصلی رسانه شرط ضروری است.و از سوی دیگر فساد و تباهی ناشی از یارانه‌ها نیز حد و اندازه‌ای ندارد و از طریق اتحاد برخی از دست‌اندرکاران ذیربط و مدیران نشریات صوری، مبالغ کلانی از بودجه دولت و مردم اتلاف می‌گردد. گزارش‌هایی که در این چند ماه از این تخلفات ارائه شده است بخش کوچکی از این کوه یخی است که دیده می‌شود. در نهایت و برای اصلاح این امور و به دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت مطبوعاتی این وزارت خانه دستورالعمل جدیدی را برای پرداخت یارانه‌ها تعیین و برای اظهار نظر در اختیار قرار داده است.
از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز درخواست نظر شده است گو اینکه تاکنون این یارانه‌ها در اختیار مدیران مطبوعات قرار می‌گرفته است و روزنامه‌نگاران کمتر مورد توجه بوده‌اند و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز خارج از حوزه روابط کاری موجود میان مدیران نشریات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده است ولی اجمالا برخی از نکات کلی را درباره طرح‌ پیشنهادی تقدیم می‌کند.
1. پیش از هر اقدامی باید تحلیلی دقیق و مستند درباره کارایی و ناکارایی یارانه‌های پرداختی در این سال‌ها و نیز سواستفاده‌های انجام شده در آن ارائه شود. این که بگوییم گذشته ربطی به ما ندارد و هرکسی خورده و برده تمام شده و باید از این پس مانع شد، به معنای آن است که در آینده هم همین اتفاق رخ خواهد داد. باید ریز جزئیات و بود و نبود نشریات یارانه بگیر و تعداد کارکنان آن و ... مشخص شود و اگر کسانی متقلبانه و از طریق اقدامات صوری و با زد و بند یارانه گرفته‌اند به دادگاه معرفی شوند و اموال به یغما رفته به جیب مردم و دولت بازگردد، اسامی و مبالغ دریافتی آنان نیز شفاف منتشر شود. تنها در این صورت است که می‌توان اطمینان داشت که اراده‌ای برای جلوگیری از فساد و تقلب شکل گرفته است والا هر دستورالعمل جدیدی فقط و فقط به منزله پاک کردن صورت مسئله و ورود به مراحل جدیدی از رانت و صفر کردن کیلومتر فساد است. با توجه به حسن نیتی که در آقای وزیر و معاونت ذی‌ربط سراغ داشته‌ایم، امیدواریم که در این مورد اقدام روشن و ملموسی بنمایند. بدون انجام این مرحله هر ایده‌ای هر چند جالب فقط پوششی برای تداوم گذشته است.
2. به طور کلی ما مخالف هرگونه پرداخت یارانه به شکل کنونی هستیم زیرا در غیاب شفافیت همه گونه سواستفاده‌ای خواهد شد.پیشنهاد مشخص ما این است که اگر قرار است به هر دلیلی یارانه مطبوعاتی پرداخت شود چند نکته زیر عملی شود:

الف: شفافیت

اطلاعات هر نشریه به طور دقیق روی سایت و به صورت حداقل ماهانه در دسترس باشد .تیراژ، محل چاپخانه، تعداد توزیع شده، تعداد بازگشتی‌ها، تعداد کارکنان تحریریه با اسم و رسم و وضعیت بیمه و... فقط با چنین وضعیتی است که می‌توان درک دقیقی از مطبوعات و نیازهای آنان داشت.

ب: پرداخت به عوامل اصلی تولید

مطبوعات و رسانه‌ها در عین حال که یک بنگاه اقتصادی هستند ولی بر مبنای فعالیت روزنامه‌نگاران شکل می‌گیرند. هرگونه کمکی باید معطوف به بهبود کیفیت حرفه‌ای و عملکرد و زندگی و دستمزد روزنامه‌نگاران ختم شود، متاسفانه در دستورالعمل پیشنهادی چنین چیزی دیده نشده است. برای این کار می‌توان کارگروهی را تعیین و درباره آموزش شیوه‌های جدید حرفه‌ای، دستمزد، بیمه، بیمه تکمیلی و... روزنامه‌نگاران و چگونگی انتقال بخشی از یارانه‌ها به این مسیر گفتگو کرد.

ج: بر اساس قرارداد

یارانه‌ها باید بر اساس قرارداد پرداخت شود. یعنی اگر بعداً ثابت شود که مدیران در ارائه اطلاعات و داده‌ها تخلفی کرده‌اند حتماً مجازات مناسب از جمله قطع یارانه و نیز دریافت یارانه‌های پرداختی و جریمه آن را متقبل شوند. همچنین هر کس که بتواند تخلفات مدیران را گزارش کند مشمول جایزه شود.(قاعده سوت زنی)

د: پرداخت بدون شرط محتوایی

مشروط کردن یارانه به موضوعات و مطالب خاص به نحوی که در متن پیشنهادی آمده است جز تخریب مطبوعات نتیجه دیگری ندارد و نشان از درک نادرست از وظیفه رسانه و مطبوعات دارد، حتی می‌توان گفت که این مقررات به زیان اهداف تعیین شده است.

ه: رعایت اخلاق حرفه‌ای

هر نشریه‌ای که اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکند و مطالب دیگران را بدون ذکر منبع منتشر کند یا به نام خودش بازنشر کند و یا خلاف‌های مشابه انجام دهد از دریافت یارانه‌ها محروم شود.مرجع رسیدگی به شکایات در این زمینه گروهی از صاحب نظران مطبوعاتی در معاونت مطبوعاتی باشند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار