نگرانی من از این است که انحصاری که اسنپ دنبال میکند، سرانجام همه کسب و کارهای اینترنتی را می‌بلعد و آنکه بیش از همه ضرر خواهد کرد ما و شما هستیم که مصرف‌کنندگان این محصولاتیم. چرا‌که تنها یک گزینه برای انتخاب داریم و آن گزینه هم در «انحصار» اسنپ است.
کد خبر: ۷۸۴۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶ 01 October 2019

دیدم که استارتاپ چیلیوری تصمیم به شکایت از اسنپ فود به صورت قانونی گرفته و این راه را برای شکست انحصار اسنپ در پیش گرفته است. راهی که پیشتر هم الوپیک و تپسی با اسنپ طی کردند و همان زمان هم راجع به آن نوشتم.

نگرانی من از این است که انحصاری که اسنپ دنبال میکند، سرانجام همه کسب و کارهای اینترنتی را می‌بلعد و آنکه بیش از همه ضرر خواهد کرد ما و شما هستیم که مصرف‌کنندگان این محصولاتیم. چرا‌که تنها یک گزینه برای انتخاب داریم و آن گزینه هم در «انحصار» اسنپ است.

این انحصار دقیقا در قراردادهای اسنپ که نمونه های آن را رسانه ها منتشر کردند وجود دارد. ظاهرا اسنپ در قراردادهایی که با رستوران ها می بندد آنها را وادار می کند که تنها از این شرکت استفاده کنند. در صورت عدم تبعیت رستوران‌ها از این توافق آنها یا از این سیستم حذف می‌شوند. یانحوه چینش آنها درصفحه واپلیکیشن اسنپ عملادسترسی برای آنها بدون کاربرد خواهد بود.

درتمام دنیا قوانین سختگیرانه‌ای برای مقابله باانحصارگرایی شرکتها وضع میشود. دقت کنید آمریکا حتی پنتاگون رامجبور کرده بعنوان بزرگترین کارفرمای دولتی بخشی از قراردادهایش را به شرکتهای کوچک بسپارد. به این معنا آنها حتی از انحصارگرایی در بزرگترین ارتش دنیا و اقتصاد دنیا جلوگیری میکنند. با یک هدف مشخص: نباید سرنوشت همه یکجا در کیسه یک شرکت یا فرد قرار بگیرد. به عکس آنها ما از تلگرام گرفته تا همین اپ‌های موبایلی با وجود داشتن قوانین خوب آن را اجرا نمی کنیم .

بند «الف» ماده 45 قانون تسهیل رقابت و منع انحصار، "وادار كردن اشخاص ديگر به استنكاف از معامله و يا محدود كردن معاملات آنها با رقيب" ممنوع کرده.

طبق بند «ب» همین ماده " ارائه هديه، جايزه، تخفيف يا امثال آن كه موجب وارد شدن لطمه جدي به ديگران شود" ممنوع است. طبق بند «و» همین ماده تصریح دارد که "معامله با طرف مقابل با اين شرط كه طرف مذكور از انجام معامله با رقيب امتناع ورزد" غیر قانونی است!

حالا به قراردادهای اسنپ‌فود رجوع کنید که ارائه پیشنهادهای جذاب به رستوران‌های برتر و با کیفیت‌تر و حتی بعضا تضمین فروش و کاهش کمیسیون دریافتی تنها با شرط قطع همکاری با دیگر بازیگران صنعت سفارش آنلاین غذا انجام میشود.

رستورانها برای آنکه چند روز در فهرست برترین‌های اسنپ‌فود دیده شوند دست از هر همکاری دیگری می‌شوید و بعد وقتی ماه ‌عسل آن رستوران با بازاریاب‌های پیگیر تمام شد، نوبت ترکتازی اوست.

میپرسید مشکل این موضوع غیرانحصار چیست؟ من میگویم همین انحصار ما را در همه چیز به اسنپ یا هر اپلیکیشنی با این خصوصیت تا جزئی‌ترین امور وابسته میکند و در آینده نزدیک هیچ کسب و کاری نمیتواند فعالیت کند. چرا؟ چون اسنپ همه داده‌های مفید شما را در اختیار دارد. از محل هایی که می روید تا فیلمی که می بینید و غذایی که میخورید. اسنپ با استفاده از داده های بزرگی که شما در اختیارش قرار دادید، و هر روز دامنه آن را به همه شئون زندگی خودتان گسترش می‌دهد کنترل خواهد کرد. روز به روز وابسته‌تر میشوید.

نکته اینجاست که دایره این انحصارگرایی روز به روز در حال گسترش است. اسنپ با این کار همه رقبا را حذف می کند. دست آخر خود آن رستوران است که در دام اسنپ گرفتار میشود. به این معنا که دیگر هیچ رقیبی نیست که بخواهد با این شرکت رقابت کند و هر آنچه اسنپ گفت باید بپذیرد.

از اینجا به بعد مالک همه ما انحصارگر بزرگ است. پس از آن قیمت‌گذار اصلی و کنترل کننده بازار آنها خواهند بود، نه تولید کنندگان کالا. اساسا برای همین هم قوانین تجارت را طوری می نویسند که مانع از «انحصار» در بازار شود.
داستان انحصارگرایی اسنپ از ممنوعیت از نصب اپلیکیشنهای مشابه روی گوشی های رانندگان بدبختی شروع شد که میخواستند هم از اسنپ استفاده کنند، هم از اپ‌های دیگر. اما اسنپ مانع شد و این انحصارگرایی روزبه روز گسترده‌تر شد.

انحصارگر بزرگ به دنبال بلعیدن یکجای همه بازارهاست. فکر نکنید این مساله به همین چند کسب و کار محدود خواهد شد. هرچقدر انحصار بیشتر شود ولع و شهوتش برای انحصارطلبی بزرگتر خواهد شد.

رشته توییت از داوود حشمتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار