تابستان سال جاری در حالی سپری شد که آمپر مصرف آب در تهران به بالاترین حد خود در تاریخ رسید. درواقع تابستان امسال رکورد مصرف آب با روزانه ٣.٧میلیون مترمکعب در تهران زده شد که در تاریخ مصرف آب شرب تهران بی سابقه بود.
کد خبر: ۷۸۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ 05 October 2019

به گزارش تابناک تهران، در نخستین روز مردادماه اعلام شد میزان مصرف آب در تهران به سه میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسید که  سال گذشته‌اش در بازه زمانی مذکور مصرف آب روزانه تهران حدود سه میلیون و ۴۵۰ هزار مترمکعب بوده است، بنابراین میزان مصرف آب تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار مترمکعب افزایش یافته است.

مسئولان بر این باور بودند که افزایش دو درجه‌ای دمای هوای تهران موجب شده تا مصرف آب پایتخت رشد معناداری پیدا کند. هر ساله با افزایش جمعیت، مصرف آب بین دو تا ۲.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، اما امسال میزان مصرف آب شهروندان تهرانی حدود چهار درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این رشد مصرف در برخی از روزهای تابستان به بیش از هفت درصد نیز رسیده است. به عبارت کلی سه عامل افزایش میزان مصرف به دلیل افزایش دما، تداوم روزهای گرم و وجود انگاره غلط بین مردم که امسال بحران آب وجود ندارد، باعث ثبت این رکورد در بین پایتخت‌نشینان شد.

مصرف ۲۰ درصد آب کشور در تهران

در این راستا، محمدرضا بختیاری- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران- در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد: میزان مصرف آب امسال در تهران ٤.٥ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اظهار کرد: این درحالی است که میزان افزایش مصرف هر سال بین دو تا دو و نیم درصد بود.

به گفته وی  ٢٠ درصد مصرف آب شرب کشور در تهران رخ می دهد. میزان مصرف آب شرب در تهران ١.٥ میلیارد مترمکعب و در کشور ٦.٧ میلیارد مترمکعب است.

سایه بحران آب بر سر خوش باوری مردم!

مسوولان بر این باورند که بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری موجب شده است تصور غلطی در جامعه مبنی بر حل مشکل کم آبی ایجاد شود، همین مسئله در کنار افزایش دمای هوا و ماندگاری آن موجب شده است تا مصرف امسال آب تهران به شکل  قابل توجهی افزایش یابد. افزایش مصرف آب در تهران درحالی رخ داده است که نگرانی‌هایی درباره تامین آب مورد نیاز این استان وجود دارد. از یک طرف جمعیت این استان رو به افزایش بوده و از طرف دیگر بسیاری از طرح‌هایی که قرار بوده آینده آبی این استان را تامین کنند، متوقف شده‌اند.

برآوردها نشان می‌دهد جمعیت تهران در افق ۱۴۱۰ دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۱۴۱۰، ۵۸۰ هزار نفر به جمعیت پردیس، یک میلیون نفر به منطقه ۲۲ تهران و ۵۰۰ هزار نفر در حواشی تهران، به جمعیت اضافه شود و این موضوع بحران آب را جدی‌تر می‌کند. میزان مصرف فعلی شهر تهران سالانه یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است.

از سوی دیگر طرح‌های آب‌رسانی از سد لار به کلان، آب‌رسانی از سد لتیان به پردیس، انتقال آب از طالقان به کرج و تهران و آب‌رسانی به صنایع تهران از سد ماملو، چهار طرح عمده تأمین آب تهران محسوب می‌شوند که به دلایل مسائل مالی و بحث‌های محیط زیستی متوقف شده‌اند و اجرای آن‌ها به حدود شش هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، مردم شهر تهران در مقایسه با بقیه شهرهای کشور ۲۰ درصد و در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی، ۳۰ درصد بیش‌تر آب شرب مصرف می‌کنند. این درحالی است که هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران ۲,۵۰۰ تومان است درحالی که به ازای هر مترمکعب ۶۰۰ تومان از مشترکین دریافت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار