مدیر جهاد کشاورزی ری گفت: سالانه ۱۷۶ هزار تن سبزی در این شهرستان برداشت می‌شود که ۳۰ درصد آن بدلیل نبود صنایع تبدیلی ضایع می‌شود.
کد خبر: ۷۸۸۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ 14 October 2019

به گزارش تابناک تهران، محمد نادری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فصل کشت سبزی جنوب پایتخت هر سال از اوایل اسفندماه آغاز و تا آذرماه سال بعد ادامه دارد و در سال زراعی گذشته چهارهزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت سبزی و صیفی رفت که سه هزار و  ۲۰۰ هکتار آن مختص سبزی بود.

وی تصریح کرد: امسال ۱۷۶ هزار تن سبزی در این شهرستان برداشت شد که در حدود ۵۳ هزار تن  آن به ضایعات تبدیل شد.

نادری نبود صنایع تبدیلی، سیستم حمل و نقل، سیستم توزیع مناسب و مراکز فروش خاص در این شهرستان را از دلایل ضایع شدن این حجم زیاد از سبزی عنوان کرد.

وی یادآور شد: بخش اعظم سبزی و صیفی‌جات این منطقه جهت توزیع به سایر نقاط کشور به میدان میوه و تره‌بار تهران منتقل می‌شود، این در حالی است که این مکان فاقد زیرساخت‌های لازم برای نگهداری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری احداث میدان تره بار و فرآوری سبزی را یکی از راه‌های نجات این حجم وسیع از ضایعات عنوان کرد و گفت: این شهرستان تنها سه واحد فرآوری سبزی فعال دارد که نیاز این منطقه را تامین نمی‌کند.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی صنایع وابسته مثل بسته بندی و فرآوری و عصاره‌گیری و احداث میدان تره بار می‌تواند در حدود پنج هزار و ۵۰۰ شغل را در این منطقه ایجاد کند.

نادری بهینه‌سازی روش‌های برداشت، انبارداری، حمل و نقل و بکارگیری فن‌آوری‌های نوین با دیدگاه تولید محصول سالم و جدید را از دیگر رویکردهای اداره جهاد کشاورزی ری عنوان کرد و گفت که در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

وی موانع اداری را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و افزود: تعدادی از کشاورزان با احداث صنایع تبدیلی در مزارع سعی در تغییر کاربری دارند به همین دلیل دریافت مجوز در این زمینه بسیار سخت شده است.

مدیر جهاد ری بیان کرد: اراضی منطقه بدلیل همجواری با تهران از حساسیت‌های خاصی برخوردار است و در برخی از موارد کشاورز با کشیدن فنس، زمین را با قیمت چند برابر می‌فروشد.

وی با بیان اینکه تقاضا برای صنایع تبدیلی سبزی و صیفی بیشتر در اراضی کشاورزی است، گفت: این پیشنهادها نشان از خطر انحراف اراضی کشاورزی در این منطقه را دارد، بنابراین این صنعت نیز در ری توسعه نیافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار