مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد:
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: ورود خیران و نیک اندیشان استان در عرصه کتابخوانی راه رابرای گشایش فرهنگی و ارتقا فرهنگی استان فراهم می کند.
کد خبر: ۷۸۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 16 October 2019

به گزارش تابناک رضوی، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان استان خراسان رضوی را استانی پیشرو در حوزه فرهنگی و بویژه کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: وجود پروژه های نیمه تمام و نیاز بسیاری از کتابخانه ها به تجهیز منابع کتابخانه ای دو مولفه ای هستند که نیاز به تشکیل این مجمع و فعالیت آنرا دو چندان می کند.

وی ادامه داد: راه اندازی کتابخانه های سیار واقعا در پیشبرد اهداف کتابخانه ای تاثیر بسزایی دارد و یک کتابخانه سیار با فعالیت در مناطق مختلف به جای چندین کتابخانه ثابت محسوب می شود و راه اندازی این قبیل کتابخانه از مسیر این مجمع دست یافتنی است.

وی ازفعالیت کتابخانه سیارسردار شهید ابوالفضل روشنک و کتابخانه شهدای مدافع حرم در منطقه حاشیه شهر مشهد و کارکرد فرهنگی وسیع این دو کتابخانه به عنوان نمونه هایی از فعالیتهای فرهنگی و کتابخانه ای در استان یاد کرد وادامه داد:امیدوارم تشکیل این انجمن و مصوبه ها و فعالیتهای ان در حوزه کتابخانه های عمومی کمکی شایان و تاثیرگذار در ارتقا سطح معلومات و آگاهی و مهارت افزایی در استان خراسان رضوی باشد.

مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: چندین سال قبل که برای اولین بار به جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز دعوت شده بودم تعریف کاملی از خیرین حوزه کتاب و چگونگی تاثیرگذاری آنها بر حوزه فرهنگ نداشتم ولی حالا و بعد از چند سال، از اینکه در این حوزه فعالیت می کنم و شاهد حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه ها و استفاده آنان از کتابخانه های خیرساز برای ارتقا علمی و رشد آگاهی و دانایی هستم از حضور در این عرصه فرهنگی خوشحال هستم.

محمد حسین روشنک، مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی را تلفیقی از انجمن خیرین کتابخانه ساز مشهد مقدس و انجمن خیرین کتابخانه ساز خراسان رضوی دانست که با هدف گسترش فعالیت و تجمیع برنامه ها و اهداف به صروت یک مجمع فعالیت خواهد کرد. 

وی ادامه داد:این عرصه فرهنگی یک فعالیت باارزش و مطلوب، با لذت و حس خوب دنیوی و اجر و ثواب اخروی است.

روشنک کمک گرفتن از فعالان عرصه اقتصادی و دانشگاهی و معتمدین و پیش کسوتان فرهنگی استان را از جمله اهداف تشکیل این انجمن دانست و ادامه داد: امیدواریم اولین فعالیت این مجمع راه اندازی دومین کتابخانه سیار در مشهد مقدس باشد.

مرتضی کرباسی دبیر مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی نیز در این جلسه به بیان گوشه ای از فعالیتهای انجمن خیرین کتابخانه ساز مشهد مقدس از ابتدای تاسیس پرداخت.

وی ادامه داد: کسب عنوان خیر برگزیده استان در حوزه کتابخانه های عمومی در سه سال متمادی، فعالیت موثر در سه دوره برگزاری جشنوراه کتابخوانی رضوی، برگزاری همایشهای انگیزشی، برگزاری برنامه های فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی،تهیه اقلام فرهنگی و مشارکت در طرح بهار مهربانی و مهربانی در مهر نهاد کتابخانه های عمومی کشور،برگزاری جشنواره خیرین کتابخانه ساز مشهد مقدس و برنامه های متنوع دیگر را ازجمله فعالیتهای انجمن خیرین کتابخانه ساز مشهد مقدس در سالهای گذشته بوده است.

در ادامه این جلسه هرکدام از اعضای حاضر به بیان نقطه نظرات خود در خصوص نحوه فعالیت و ادامه کار مجمع پرداختند.  

استفاده از ظرفیت فرهنگی و معنوی مشهد مقدس برای تبدیل این شهر به یک شهر دیجیتال، فرهنگ سازی برای هوشمندسازی شهر و طراحی برنامه های های جامع اطلاع رسانی شهری،تعریف دقسق از راهبردهایی همسو با اهداف انجمن، توجه به علم و پژوهش با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در منشور امید، اجتماعی شدن دغدغه کتابخوانی با استفاده از ظرفیت مردم و بویژه خیران، توسعه کتابخوانی و مطالعه در مارکز عمومی مانند اتوبوسها و قطار شهری، توجه به حاشیه شهرها و توسعه کتابخانه های سیار از جمله پیشنهادات اعضای مجمع خیریان توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی بود.

در ادامه این جلسه طرح ایجاد دو کتابخانه سیار در مشهد مقدس با همکاری اداره کل کتابخانه ها و مجمع و پیگیری اهدای کتاب توسط خیران و ایجاد فضاهای مطالعه در فضاهای پرتردد شهری از جمله اتوبوسها و قطار شهری و تامین جوایز مسابقات توسط مجمع مصوب شد. 

مرادی: مشهد به عنوان یک شهر فرهنگی مشهد به عنوان یک شهر دیجیتال مطرح شود. هزینه های چاپ کتاب و محیط زیست.

خوش گفتار، دبیر مجمع کارآفرینان حوزه: در موضوع چشم انداز . خلا سرانه کتابخوانی پایین است. از این مجمع موضوعات مربوط به فراگیری . فرهنگ سازی هوشمند سازی . اطلاع رسانی فراگیر. اپلیکیشن طراحی شود.

موحدیان: دو هدف کلی توسعه کتابخانه ها. ترویج کتابخوانی. نیازمند راهبردهایی است که مار را به آن اهداف عملیاتی می رساند. بودجه در اختیار راهبرد. شفاف سازی د راین حوزه . اهداف را دقیق بنویسیم. زیاد هم نباشد. خلاصه راهبردها در راستای هدف ها باشد.

دیانی: منشور امید برنامه چشم اندازی برای 40سال آینده . د رانتهای این منشور 6توصیه : وضع بهتر اولین علم و پژوهش . اولیت توصیه این چشم انداز علم و پژوهش است. اگر اجرا بشود . ما دنبال علم و پژوهش هستیم. کتابخوانی مطالعه و پژوهش. کار از ترویج کتابخوانی باید شروع بشود. کتابخانه سیار برای این است. زیربنا است . توانایی و لذت خواندن در افراد ایجاد شود.

از این مطالعه به پژوهش برسیم. 

خوش نیت: در امر توسعه تلاش که از ظرفیت مردم و خیران برا اجتماعی کردن. دغدغه عموم مردم بشود. 

شرکاء: کتابخانه کتاب خوان داشته باشد.کتابخوانی فرهنگ بشود.انقلابی در آموزش و پرورش و مهدهای کودک شروع بشود.اولویت فرهنگ کتابخوانی است.

بابایی: طرح جهاد اجتماعی اشتغال کتاب و کتابخوانی در حاشیه شهر . هر منطقه ستاد تسهیلگری . د راین ستاد ها کتاب داشته باشیم. 

بهاروند: روزنامه در مترو داریم. در ایستگاههای اتوبوس هم خواهیم داشت. 

آقای مختارپور قول دادیم که تلاش کنیم. همینجا همین جلسه خروجی یک کتابخانه سیار که کتابخانه های جایگاههای کتاب های فرعی را شارژ کنیم. نصف نصف.

یک اقدام عملیاتی : تشکیل کارگروه پیگیری و پیش ببرند.

فرم های مربوط به انجمن برای این که افراد اعلام عضویت کنند رای می گیریم.

دیانی: جشنواره کتابخوانی رضوی 6میلیون نفر شرکت کرده بودند. شوق نمایاندن و اشتیاق دیده شدن

جوایز مسابقات برای 200نفر. نتیجه مطالعه کتاب

بدیع زادگان: اگر در مشهد سه کتابخانه سیار دیگر داشته باشیم همه روستاهای بالای هزار نفر تحت پوشش کتابخانه های عمومی قرار گیریم. 

ما هر تعداد اداره کل کتابخانه ها 50درصد را تامین کند. 

دو خروجی جدی 1 طرح آقای شرکا به شکل جدی اداره کل و شهرداری . دوم هم کتابخانه سیار . گروه فرم ها هم آماده شود.

سبزیان: دو نکته بازدید از کتابخانه ها. فرهنگسرای اجتماعی بخش کودک. کارگاههای علمی. جلسات را در کتابخانه ها بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار