به بهانه روز ملی صادرات:
به بهانه روز ملی صادرات تصمیم گرفتیم به بررسی وضعیت صادرات در سطح استان کرمانشاه بپردازیم.
کد خبر: ۷۹۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 23 October 2019

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه،این روز بهانه ای ست برای ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم، تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والای جهش صادرات، در واقع صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند.

براساس این گزارش،مطابق با آمار ارائه شده در سایت اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ارزش وزنی صادرات سه ماهه نخست سال 98 به مقدار ۱۰۰۰ تن، تا تاریخ 1398/3/31 67386 تن بوده است و ارزش دلاری صادرات به میزان میلیون دلار، 299543 میلیون دلار بوده است. ادامه بررسی ها و آمار به ارائه گزارشی از صدور کارت های بازرگانی، تصویر کارت بازرگانی، تعداد نمایشگاه های تخصصی داخلی در بخش بازرگانی خارجی، اعزام هئیت های تجاری و بازاریابی، پذیرش هیئت های تجاری و بازاریابی، جلسات پایش تجارت خارجی  پرداخته شده است.

همچنین از محصولات منتخب تجاری استان و فعالیت های تجاری در سطح استان می توان به حوزه های فرش دست بافت، محصولات دام و طیور، محصولات زراعی و باغی، صنایع تبدیلی، محصولات شیمیایی، توریسم گردشگری و درمانی، فراورده های تجاری و خدمات فنی مهندسی اشار کرد.

محصولات کشاورزی شامل انواع حبوبات خصوصاً نخود محصولات فرآوری شده لبنی، دام زنده، میوه و سبزیجات تازه است که ظرفیت صادراتی دارند.

عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرکات را گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده، لوازم خانه داری و پاکیزگی از مواد پلاستیکی، میله های آهنی یا فولادی گرم نورد شده، هندوانه تازه انواع بستنی، پنیر، آهن و فولاد تخته نورد شده، انواع کاشی دیواری، کولر های آبی خانه، رب گوجه فرنگی، دوغ، کیسه نایلونی، بیسکویت، ماست، پلی وینیل، کلرایدخام که عمده صادرات به کشور عراق است.


خلیل حیدری مدیر کل گمرکات مجموع اقلام صادراتی اظهار شده در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۸ از گمرکات استان کرمانشاه را 570 نوع کالا عنوان کرد، در این مدت در مجموع از گمرکات استان کرمانشاه به ۲۲ کشور صادرات قطعی انجام شده است.
در حوزه صادرات محصولات کشاورزی ممنوعیت های ناگهانی صادراتی موجب ضرر تجار می شود، که بیشتر به منظور و هدف تنظیم بازار داخلی انجام می شود. برنامه ریزی دقیق برای کشت محصولات کشاورزی در کشور بر اساس نیاز داخلی و صادراتی مانع بروز مشکلات و ضرر کشاورزان و تجار می شود. همچنین ضعف در فرآوری محصولات کشاورزی و عدم برنامه‌ریزی درست در این زمینه عامل دیگر ضعف در صادرات محصولات کشاورزی ست.


در سال 1393 دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی، واحد کمیته پایش تجارت خارجی استان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد استان ها در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۳ به ارائه برنامه‌ای برای توسعه تجارت استان ها پرداخت. تا
ترتیبی اتخاذ گردد، با همکاری و مشارکت کلیه دستگاهها جهت نیل به سقف ۱۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در افغانستان در سال مهیا گردد.


در سال ۹۶ معاون اقتصادی استانداری از تهیه سندی برای توسعه تجارت در سطح استان کرمانشاه در جلسه ای خبر داد.

در بیست و هفتم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و هفتبه منظور تهیه و تدوین سند توسعه تجارت کرمانشاه با محوریت صادرات به عراق صاحب نظران و متولیان بخش دولتی و خصوصی استان کرمانشاه در نشستی به میزبانی اتاق کرمانشاه به بررسی پیش‌نویس سند توسعه تجارت استانی کرمانشاه پرداختند.


در این نشست سیامک آزادی معاونت فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی و متولی تهیه این سند عوامل قوت و ضعف تجارت در سطح استان کرمانشاه را برشمرد.

وی : وجود واحدهای تولیدی با قابلیت صادرات بخش خصوصی در استان، وجود ظرفیت‌های تولیدی مناسب در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و دامی، فعال بودن گمرکات رسمی و بازارچه های مرزی در استان را از عوامل قوت تجارت در سطح استان کرمانشاه دانست. و پایین بودن دانش علمی و عملی تجار و بازرگانان، فقدان اتحادیه ها و تشکل های فعال و قوی صادراتی در سطح استان، صدور کالاهای فله‌ای و عدم رعایت استانداردها در بسته بندی و کیفیت محصولات تولیدی، ضعیف بودن هماهنگی و تعامل مناسب بین دستگاه‌های متولی در امر تجارت خارجی به استان را از نقاط ضعف تجارت در سطح استان کرمانشاه خواند.

در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ وفایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه در جلسه ای عنوان کرد، پنج سند توسعه استان کرمانشاه تدوین شده است از جمله این سند ها، سند رونق تولید استان که از دل سند آمایش سرزمینی بیرون آمده است و توسط اتاق بازرگانی با کمک دانشگاه های استان تدوین شده است که در این سند تکلیف تمام دستگاه‌های اجرایی برای رونق تولید مشخص است.

 

۲۰ مهر ۱۳۹۸ سفر وزیر صنعت معدن تجارت به استان کرمانشاه

وزیر صمت در پنجاه و دومین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه اعلام کرد: اجازه ندهیم حتی یک واحد تولیدی تعطیل شود و بانک‌ها حق تصرف واحدی که به تعطیلی بینجامد را ندارند. وی گفت: اولویت اول با بخش خصوصی و سپس سازمان‌های توسعه‌ای در سرمایه‌گذاری و آوردن پول و تجهیزات است.


در این جلسه کاشفی در خصوص مشکلات حوزه صادرات کشور اعلام کرد: در شرایطی که انتظار می‌رفت با افزایش نرخ ارز شاهد رشد صادرات باشیم، اما در شش ماه امسال روند صادرات به سمت تنزل رفت که البته شرایط در استان کرمانشاه کمی بهتر است. کاشفی یکی از دلایل این امر را صدور بخشنامه ها و آیین نامه های متعدد در زمینه صادرات دانست. و بر لزوم جلوگیری از موازی کاری ها در حوزه صادرات تاکید کرد. وی در خصوص وضعیت صادرات در شش ماهه نخست امسال استان با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی که در این مدت داشتیم افزود: امیدواریم این کاهش در ۶ ماهه دوم که اوج کارهای صادراتی ست جبران شود.

کاشفی از نقش مهم کرمانشاه در حوزه صادرات اثر حدود ۳۰ درصدی استان از صادرات ایران به عراق هم یاد کرد و گفت با وجود این ظرفیت ها در ۵ سال اخیر یک ریال از مشوق‌ها و یارانه های صادراتی کشور در کرمانشاه هزینه نشده است.

او تفکیک وزارت صمت را اشتباهی بزرگتر از ادغام آن اعلام کرد.



روز ملی صادرات ۲۹ مهر

کاشفی گفت: به دنبال راه اندازی مرکز شتاب دهنده صادرات استان هستیم که قرار است در این مرکز به واحدهای تولیدی و صنعتی که ظرفیت صادرات دارند اما تا کنون صادراتی نداشتند کمک شود تا بتوانند محصولات خود را به کشورهای دیگر ارسال کنند هر سال تلاش می‌کنیم ۸ تا ۱۰ مورد از واحدهای صنعتی استان صادراتی شود.


از سال 93 که کمیته پایش استان ها برنامه ای برای توسعه تجارت در بخش های مختلف استان ارائه داد شش سال می گذرد. شاهد برگزاری جلسات متعدد و تلاش های مسئولین خصوصا بخش های صنعت، معدن، تجارت و اتاق بازرگانی بودیم، اما در همین حوالی کارخانه کاشی کاژه اسلام آباد غرب را مشاهده می کنیم که به تعطیلی کشیده شده است! و بیکاری 870 کارگر، و فشار بر خانواده هایشان، در گفتگویی که با قائم مقام مدیر عامل این کارخانه داشتیم، قصه ی تلخ روند تعطیلی این کارخانه را برایمان شرح داد.


و در ادامه پای صحبت های یکی از صاحبان واحدهای تولیدی زود بازده در بخش تولید و صادرات سنگ نشستیم:
حوضه کاری اینجانب شامل شرکت‌ها یا کارخانه های زود بازده و زیر مجموعه حمایتی صنایع ومعادن است.
از جهتی این کارخانه ها یعنی کارخانه های تولید سنگ میتواند در ارز آوری برای کشور جایگزین خوبی برای صادرات نفتی باشد.
همه می دانیم استان کرمانشاه دارای منابع طبیعی یا همان سنگ خام فراوانی میباشد. و این فرصتی مناسب است که درصد چشم گیری از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص دهد.

ما با صادرات سنگ تولید شده این کارخانه ها میتوانیم از جهتی زمینه اشتغالزایی را در استان فراهم و از جهتی دیگر از ضرر رسانی به منابع طبیعی کشور یعنی خام فروشی معادن جلوگیری کنیم.

با این کار هم به حفظ منابع طبیعی کمک می کنیم و هم میتوانیم با وجود تقاضای بازار جهانی، قیمت سنگ تولید شده را با قیمت بیشتری به کشورهای تقاضا دهنده صادر کنیم. این کار مستلزم حمایت قانونی و مالی دولت و پافشاری بر اجرای قوانین صمت و اتاق بازرگانی است.

از دغدغه ها ما اختصاص بسته های حمایتی مالی دولت و دوری از بروکراسی های معمول، جهت مدرنیزه کردن دستگاهای تولیدی در راستای تولید سنگ های صادراتی ست.

از مشکلات عدیده در این حوزه می توان به نبود وسایل حمل و نقل جاده ای برای حمل سنگ به نقطه صفر مرزی است،

عدم حمایت کافی از تولید کنندگان، بالا بودن هزینه های برق وبیمه کارگری، نبود تجهیزات و امکانات کافی به دلیل تحریم اقتصادی و بسته شدناه و بیگاه مرز. افزایش مالیات، فشار نهادهای دولتی برای افزایش بهای آب و برق.


وی با اشاره به فعالیت های این واحد تولیدی در سالی که گذشت عنوان کرد: من در سال گذشته صادرات به کشورهای حوزه دریای خزر شامل کشورهای قزاقستان، ارمنستان و ترکیه داشته ام.

وی در پایان خواستار حمایت همه جانبه مسئولان شد.

همه می دانیم در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی تولید کنندگان در فشارند و نیازمند حمایت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار