سرپرست سابق آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: برخی از مشکلات در استان با برنامه ریزی امکان رفع وجود دارد اما رفع برخی دیگر از مشکلات نیازمند عزم ملی است.
کد خبر: ۷۹۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴ 30 October 2019

آیین معارفه  کوروش مودت با حضور کمرئی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، حسین زاده معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان، آصفی سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری، مدیران کل استان خوزستان و جمعی از مسئولین استانی در اهواز برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ علی حسین حسین زاده در این مراسم بیان کرد:مدیر کل جدید آموزش و پرورش استان باید با مشورت گرفتن از نیروهای با تجربه و دانا به دنبال بر طرف کردن مشکلات پیش‌روی آموزش و پرورش استان باشد.

وی گفت: سیاسی‌ترین نهاد کشور آموزش و پرورش است و  اگر مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان بخواهد در حوزه کاری خود سیاسی کاری وارد نماید با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

حسین زاده ادامه داد: آموزش و پرورش در مناطق کم برخوردار استان با مشکلات زیادی مواجه است و باید برای رفع این مشکلات از افراد نخبه استفاده کرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان اظهار داشت: وضعیت آموزش و پرورش خوزستان در شاخص های مختلف و فضای آموزشی خوب نیست و با مشکلات زیادی مواجه است، مهم‌ترین وضعیت آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است و شاخص‌های اجتماعی در استان نشان می‌دهد که آموزش و پرورش استان به خوبی به وظایف خود عمل نکرده است.

علی حسین حسین زاده با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از اهداف و وظایف خود فاصله بسیار دارد گفت: با شناختی که از وزیر آموزش و پرورش دارم امید می‌رود که شاهد تغییر و تحول چشمگیری در حوزه آموزش و پرورش باشیم.

وی گفت: رتبه آموزش و پرورش خوزستان در تمامی شاخص‌ها پایین است و  همه از مشکلات فراوان آن مطلع هستند  به همین دلیل نیازمند یک مدیریت جهادی در این سیستم هستیم تا قادر باشد مشکلات این حوزه را برطرف کند.

حسین زاده ادامه داد: مدیران قبلی آموزش و پرورش زحمات زیادی را برای ایجاد تحول و ارتقاء سیستم آموزشی استان کشیدندبه دلیل مشکلات عدیده نیازمند یک جهش است تا وضعیت رتبه‌ها و شاخص‌های آموزشی آن به جایگاه مناسبی برسند و عدالت آموزشی در استان برقرار شود.

همچنین علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: از رییس پیشین و سرپرست آموزش و پرورش استان تقدیر و تشکر می‌کنم که منشاء خدمات ارزشمندی شدند. همانطور که مستحضر هستید سرعت تغییر و تحولات در همه جوامع به قدری سریع است که نظام‌های اجتماعی در تنظیم محاسبات خود با نوعی ناکارآمدی روبرو هستند. این موضوع فقط در آموزش و پرورش ایران نیست. پاسخگویی به نیازمندی‌ها با توجه به تغییر جوامع دشوار است و به نوعی ناکارآمدی را بر حوزه‌های مختلف مدیریتی به نمایش گذاشته است و در حوزه صنعت، کشاورزی و فناوری‌های جدید، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا از این انتظاراتی که در جامعه در حال شکل‌گیری است، عقب نمانند و روز به روز اثربخشی و کارآمدی خود را تقویت کنند.

وی افزود: همه عرصه‌های اجتماعی با این مسأله روبرو هستند که آیا به قدر کفایت پاسخگوی نیازهای اجتماعی و انتظارات رو به فزاینده جوامع هستند یا خیر؟ بعضی قادراند خود را با این شرایط تطبیق دهند و برخی نمی‌توانند. در آموزش و پرورش تقریبا این دیدگاه وجود دارد که اغلب نظام‌های آموزشی از پاسخگویی به نیازمندی‌های جوامع باز مانده‌اند و دلیل آن سرعت این تغییرات است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال‌ ۱۹۵۰ تاکنون برخی نظام‌های آموزشی به نوعی به نظام‌های آموزشی دیگر کشورها وابسته بودند، ادامه داد: به عنوان مثال در فرانسه و آمریکا جوامع متوجه شکست خود شدند. به عنوان مثال وقتی کتاب ملتی در آستانه شکست در آمریکا منتشر شد، سردمداران آمریکا را به این فکر وا داشت که باید به آموزش و پرورش اهمیت دهند. به دنبال این تغییر بسیاری از کشورهای دیگر نیز دست به تغییر در شیوه آموزشی خود زدند. در تمام این سال‌ها تلاش برای تغییر و انطباق وجود داشت. کشور ما نیز مستثنی از این مسأله نیست.

کمرئی بیان کرد: زمانی که انقلاب شد تغییرات زیادی در نظام آموزشی ایجاد شد. اکنون تلاش‌ها و تکاپوها در زمینه نیازها و افزایش توان پاسخگویی را شاهد هستیم و روز به روز تغییرات را در عرصه محتوا، شکل و فرم آموزش و پرورش مشاهده می‌کنیم. بنابراین ضعف در سیستم آموزشی صرفا به نظام آموزشی ایران برنمی‌گردد. البته برخی کشورهایی نیز وجود دارند که در زمینه آموزش و پرورش مطرح بوده‌اند و در پرتو نگاه و دوراندیشی که به سیستم آموزشی خود داشتند، حداکثر کارآمدی را در سیستم خود به وجود آوردند.

وی افزود: در کشور ما این تلاش‌ها در حال صورت گرفتن است و جهت‌گیری نظام آموزشی متاثر از اسناد تحولی نظام آموزشی تحول بنیادین است. بعد از تدوین سند تحول بنیادین در سال ۹۰، نظام آموزشی ما می‌داند که در کدام مسیر حرکت کند. پیش از این ما تلاش‌ها و تکاپوهایی داشتیم اما همچنان در مسیری حرکت می‌کردیم که جهت آن خیلی روشن نبود و انسجام در نگاه وجود نداشت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام آموزشی ما در تلاش برای کارآمدی و مؤثر عمل کردن حتی در مسائل اولیه باید اقدامات و ساز و کارهایی را فراهم می‌کرد، گفت: در جلسه‌ای که معلمان در هفته معلم سال جاری به خدمت مقام معظم رهبری رفتند، کلیت حرکت نظام آموزشی مورد تایید قرار گرفت و به صحت تمام عنوان شد که نظام تعلیم و تربیت کشور خوب عمل می‌کند.

کمرئی ادامه داد: سرعت تحولات اخیر در جوامع غافلگیرکننده است و اثر خود را بیش از پیش همه جا می‌گذارد  در نتیجه نظام آموزشی قادر نیست به قدر کافی شرایط را مساعد کند، به همین دلیل دیدگاه‌های انتقادی در مورد ناکارآمدی نظام آموزشی به واقعیت نزدیک می‌شود و اگر قرار است کفایت ما در پاسخگویی به نیازهای جامعه افزایش پیدا کند، همت همه جانبه می‌طلبد که همگان موضوع آموزش و پرورش را موضوع خود بدانند و همه کمک کنند.

وی گفت: مساله تعلیم و تربیت فقط مرتبط با یک دستگاه نیست. امروزه می‌بینیم که یک دانش‌آموز توسط پدر و مادر خود تربیت می‌شود اما گاهی پدر و مادر در تربیت فرزند خود اظهار ناتوانی می‌کنند و در نتیجه برای نشان دادن مسیر درست به فرزند خود دچار مشکل می‌شوند و این توقع وجود دارد که دانش‌آموز در مدرسه تربیت شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نظام آموزشی ما از نوع نبودن امکانات و تنگناهای مالی و نیروی انسانی رنج می‌برد، در نتیجه از جریان تربیت باز می‌ماند. بنابراین همتی همگانی لازم است تا نظام آموزشی بتواند انتظارات موجود در جامعه را برآورده کند. در میان استان‌های کشور تراز استان خوزستان از حیث عملکرد پایین نیست، با این حال از میانگین کشوری فاصله دارد.

کمرئی بیان کرد: امسال همت زیادی برای بازگشایی مدارس در استان خوزستان بود. البته کمبودهایی در مدارس بود که طبیعی است. اما بازگشایی مدارس در استان خوزستان با وجود کمبود شدید نیرو، جزو اقدامات سرآمد بود. سازماندهی بیش از ۶۰ هزار نیرو و کمبود ۱۶ هزار نفری نیرو در استان، کار سختی است.

وی با بیان اینکه خوزستان جزو سه استان پرجمعیت است و جمعیت بالای یک میلیون دانش‌آموزی را دارا است، گفت: با وجود پیشینه فرهنگی استان و مشکلاتی که پس از انقلاب در استان وجود داشت، باید بیشترین توجه را به آن اختصاص می‌دادند. خوشبختانه هم‌اکنون کمیته‌ای در وزارت برای رسیدگی به مشکلات آموزش و پرورش خوزستان تشکیل شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نمایندگان و استاندار در انعکاس مشکلات استان موفق عمل کرده‌اند و در نتیجه خوزستان به کانون توجه وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. پوشش تحصیلی دوره دوم متوسطه در استان، منطبق با میانگین کشوری است و مشکل خاصی وجود ندارد. اگرچه با وجود پراکندگی و وجود مناطق عشایری و روستایی، پوشش کامل تحصیلی وجود نداشته باشد هم، عجیب نیست.

کمرئی افزود: سهم فنی و حرفه‌ای در استان خوزستان ۳۲ درصد است در حالی که در تهران این سهم ۲۷ درصد است. بنابراین نباید عملکرد نظام آموزشی را از طریق اعداد و ارقام زیر سؤال ببریم. استان خوزستان ظرفیت خوبی برای بهبود بخشیدن به شاخص‌های آموزشی دارد. البته این به هیچ وجه به این معنا نیست که کمیته تشکیل شده ویژه استان خوزستان در این مسائل کمک نکند.

وی بیان کرد: در ارزیابی گروه‌های درسی در سال ۹۷ – ۹۸، استان خوزستان با ۳.۸۵ رشد، معدل ۹۳ درصدی خود را به ۹۷ ارتقاء داده است. در جشنواره جامعه‌شناسی رتبه ۵ کشوری را کسب کرد. در آموزش نظری حوزه گروه انسانی رتبه خوبی را کسب کرد اما میانگین نمره نهایی، با میانگین کشوری فاصله دارد و باید بهبود پیدا کند اما خیلی ناکارآمد نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه در حوزه تراکم دانش‌آموز میانگین استان ۲۱.۸۶ است و ناحیه ۳ اهواز متراکم‌ترین حوزه در خوزستان است، گفت: کمبود نیروی انسانی مساله کل کشور است و تنها در استان خوزستان نیست. تصور می‌شود در آینده با همتی که در آموزش و پرورش وجود دارد، با مشکلات کمتری مواجه شویم. اندک تلاشی در آموزش و پرورش با وجود همین امکانات می‌تواند وضعیت استان را بهبود ببخشد.

در ادامه این مراسم سرپرست سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه  از نیمه خردادماه امسال وظیفه سرپرستی آموزش و پرورش استان را برعهده گرفته است گفت:آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدید برای بازگشایی مدارس با مشکلات زیادی از جمله تعمیر و آماده سازی ۱۱۴ مدرسه سیل زده و ۴۰ مدرسه زلزله زده مسجد سلیمان مواجه بود.

مهدی رفیعی گفت: همچنین برای بازگشایی مدارس در استان با ۱۶ هزار نفر کمبود نیرو، پنج هزار و ۱۱۱ نفر متقاضی انتقال از استان و بازنشستگی بیش از ۲ هزار نفر مواجه بودیم که با وجود تمامی این مشکلات موفق شدیم که در اواخر شهریور ماه سازماندهی نیروها و آمادگی مدارس برای ورود دانش آموزان را انجام دهیم.

سرپرست سابق آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به معضل کمبود نیروی معلم در استان بیان کرد: کمبود نیروی معلم در استان باید به صورت جدی و با نگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش پیگیری شود.

وی گفت: با حمایت استاندار خوزستان مجوز راه اندازی ۶ مرکز تربیت معلم در استان صادر شد و امسال ظرفیت جذب ۴۶۰ دانشجوی تربیت معلم به ۲ هزار نفر افزایش یافت و این رقم در سال آینده به سه هزار نفر خواهد رسید.

رفیعی بیان کرد: سهم نیروهای حق التدریس و غیر مرتبط در سیستم آموزش و پرورش استان آزار دهنده است و باید از نیروهایی که آموزش‌های لازم را فرا گرفته اند و آمادگی علمی و آموزشی لازم را دارند در کلاس‌های درس استفاده کرد.

رفیعی گفت: ۳۰ درصد مدارس خوزستان فرسوده است و در برخی شهرستان‌های استان از جمله مسجد سلیمان این رقم بسیار بالاتر است ، در این شهرستان ۵۰ درصد مدارس فرسوده و غیر ایمن هستند.

وی ادامه داد: تنها شاخص‌هایی همچون رتبه قبولی در کنکور و یا شاخص نمرات امتحانات نهایی در آموزش و پرورش مهم نیست آن چیزی که در سیستم آموزش و پرورش اهمیت دارد تربیت دانش آموز به عنوان یک فرد قانون مدار و با اخلاق و رفتار مناسب است.

همچنین محمد تقی‌زاده ضمن تشکر از زحمات سرپرست پیشین آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: در آموزش و پرورش دو چیز هرگز نباید شمرده شوند؛ یکی پول و دیگری نیروی انسانی. یعنی در هر زمینه‌ای بتوانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم. آموزش و پرورش باید اولویت اول جامعه ما باشد، اما در تاریخ معاصر ما واقعیت چیز دیگری است و ما همواره بیشترین مشکلات را در آموزش و پرورش داشته‌ایم.

وی افزود: این موضوع نشان‌دهنده این است که آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت هرگز در اولویت دولت‌ها دیده نشده است و همواره به حاشیه رانده شده است. بزرگترین مصیبتی که در طول تاریخ معاصر ایران وجود داشته، این است که آموزش و پرورش هرگز اولویت اول هیچکدام از دولت‌ها نبوده است. اگر آموزش و پرورش اولویت اول نباشد، تهدیداتی در جامعه، تمدن و ادبیات به وجود می‌آید و تکنولوژی و شاخص‌های اجتماعی پیشرفت نمی‌کند. باید همه تلاش کنیم و دیگران را متهم نکنیم.

مدیرکل پیشین آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: همیشه سعی شده آموزش و پرورش در حاشیه قرار گیرد؛ به ویژه در استان خوزستان این مساله دیده می‌شود. خوزستان فقط یک استان نیست بلکه یک خاورمیانه کوچک است که ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و در کنار آن مشکلات زیادی دارد. بسیاری از این مشکلات را برخی مدیران در درون استان ایجاد کرده‌اند و این مصیبت‌ها خدادادی نیستند.

تقی‌زاده عنوان کرد: استان خوزستان رتبه دوم اقتصاد و صنعت در کشور را دارد، اما در کنار آن رتبه دوم در بیکاری را نیز در کشور دارد. کمبود بیش از ۱۶ هزار معلم در استان خوزستان وجود دارد. وقتی نیرو جذب می‌کنیم، بسیاری به جای کمک کردن، مشکل‌ساز می‌شوند. مشکلات، چالش‌ها و آسیب‌ها را باید بررسی و در جهت حل آن تلاش کرد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان را نباید با استان‌های یزد، اصفهان و سمنان مقایسه کرد، افزود: خوزستان در طول تاریخ کانون بزرگترین بحران‌های ملی و بین‌المللی بوده است. جنگ جهانی اول هنگامی که وارد خاورمیانه شد، به خوزستان وارد شد. همچنین جنگ تحمیلی برای خوزستان مانند جنگ جهانی سوم بود و بسیاری از زیرساخت‌های فنی، مهندسی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی را از بین برد. با وجود این مشکلات، نباید سرانه‌ای که به یزد داده می‌شود به استان خوزستان هم داده شود.

مدیرکل پیشین آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در استان خوزستان سالانه بیش از پنج هزار نفر متقاضی خروج از استان هستند، بیان کرد: وظیفه و رسالت اول آموزش و پرورش، یادگیری مهارت‌های زندگی است. در همه شاخص‌ها در حوزه ابتدایی و متوسطه اول و دوم، خوزستان رشد داشته است، در نتیجه نباید حق معلم خوزستانی ضایع شود. باید تلاش کنیم زیرا در مقابل سرنوشت دانش‌آموزان مسئول هستیم.

در ادامه این مراسم مدیرکل جدید آموزش و پرورش خوزستان اظهار داشت: باید برنامه‌های سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استان و مدارس اجرایی شود.

کوروش مودت گفت: بزرگترین چالش در آموزش و پرورش استان کمبود منابع مالی است و نباید تنها به اعتبار و سرانه وزارتخانه اکتفا کرد باید راهکاری برای ایجاد درآمد پایدار آموزش و پرورش استان اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های آموزش و پرورش استان کمبود نیروی انسانی است افزود: در پنج سال اخیر ۶۰۰ نیروی فرهنگی و معلم از خوزستان انتقالی گرفتند ، برای ماندگاری فرهنگیان در استان باید مشوق و انگیزه‌هایی تعریف شود .

مدیر کل جدید آموزش و پرورش استان بیان کرد: پایین بودن سرانه آموزشی، کمبود شدید نیروی انسانی، کمبود منابع مالی و اعتباری، ۲ زبانه بودن بسیاری از مناطق استان و بحث بازماندگی از تحصیلی  از جمله مواردی هستند که آموزش و پرورش استان را تهدید می‌کنند.

مودت ادامه داد: انسداد مبادی بیسوادی، توسعه آموزش فنی و حرفه ای و دریافت کمک از شرکت‌ها و صنایع موجود در استان و اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین از جمله برنامه‌هایی است که باید در آموزش و پرورش استان عملیاتی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار