سخنگوی وزارت امور خارجه دیپلماسی شهری را یکی از شناخته شده‌ترین گونه های ارتباطات مردمی و دیلماسی عنوان کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۱۴۰ قرارداد خواهرخواندگی میان شهرهای کشورمان با شهرهایی از پنج قاره جهان امضا شده است.
کد خبر: ۷۹۳۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ 03 November 2019

 بیش از ۱۴۰ قرارداد خواهرخواندگی با شهرهای مختلف جهان امضا شده است

به گزارش تابناک تهران، سید عباس موسوی در چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران با بیان اینکه دستور کار دیپلماسی دیگر جنگ و صلح نیست، اظهار داشت: موضوعاتی نظیر توسعه انسانی و تعاملات انسانی  و بازرگانی و همکاری‌های علمی و فناوری، فقرزدایی و مقابله با چالش‌های جهانی مانند تروریسم و محیط زیست، امروز زیر چتر دیپلماسی قرار گرفته اند و دولت ها و بازیگران و کنشگران عرصه بین الملل به این مسائل می‌پردازند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: اگر در فاصله نه چندان دور دیپلماسی صرفا در انحصار دولت‌ها و در اشکال دو و چند جانبه بوده است، امروزه طیف وسیعی از کنشگران وارد عرصه دیپلماسی شده اند و از ابزارهای گفت وگو، مذاکره، مصالحه، چانه زنی و ارتباط با موضوعات مختلف استفاده می‌کنند. 
موسوی با تاکید بر اینکه دیپلماسی‌های نوین پدیده‌ای مدرن و در بستر جامعه جهانی است که به عنوان مکمل دیپلماسی سنتی وارد عرصه روابط بین المللی شده است، تصریح کرد: به دلیل گستردگی چالش های فراروی جامعه بشری، دیپلماسی سنتی و کلاسیک، به تنهایی قادر به مقابله با چالش‌ها نیست. از سوی دیگر، ما با تعداد کثیری از کنشگران در عرصه سیاست و اجتماع مواجه هستیم. 
وی با بیان اینکه بازیگر اصلی چه در عرصه داخلی و چه در بعد جهانی، افکارعمومی است، خاطرنشان کرد: امروزه برخلاف یک قرن پیش که افکارعمومی و خواست عموم مردم محلی از اعراب نداشت و در سیاست دولت‌ها بر تعیین سرنوشت جامعه تاثیرگذار نبود، امروزه مولفه افکارعمومی و مردم نقش تعیین کننده‌ای در اجتماع و سیاست در عرصه داخلی و بین المللی دارند. 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه اظهارداشت: در بستر دیپلماسی عمومی به ویژه دیپلماسی مردم با مردم ارتباطات میان انجمن ها تا همکاری های رسانه ای و دانشگاهی شکل می گیرد،یکی از شناخته شده‌ترین گونه‌های ارتباطات مردمی دیپلماسی شهری است که قدمتی حدود یک قرن دارد هرچند که بعد از نیمه دوم قرن بیستم این ارتباطات گسترش یافت و براساس آمار منتشره بیش از ۲۵۰۰ قرارداد خواهرخواندگی میان شهرهای مختلف جهان منعقد شده است. 
موسوی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۴۰ قرارداد خواهرخواندگی میان شهرهای کشورمان با دیگر شهرها و پایتخت‌های کشورها از ۵ قاره جهان وجود دارد، عنوان کرد: تمام این خواهرخواندگی ها در مدت ۴۰ ساله پس از انقلاب اسلامی بوده است. این امر به معنای اهتمام جمهوری اسلامی به دیپلماسی مردمی، عمومی و شهری و شناسایی و برقراری رابطه با دیگر جوامع و شهرهای مختلف دنیاست که با ماهیت و رویکردهای انقلاب اسلامی نیز مطابقت دارد. 
وی افزود: هدف اصلی انقلاب اسلامی انتقال پیام صلح، دوستی، تعامل و گفتمان‌سازی است، گفتمان صلح همراه با عدالت، توسعه همراه با عدم تبعیض، آزادی همراه با حقوق مردم. 
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه دیپلماسی شهری به معنای ارتباط جوامع و شهرها مختلف می‌تواند سازوکار مناسب برای انتقال پیام صلح و دوستی، عدالت طلبی و آزادگی ملت بزرگ ایران باشد، یادآور شد: با انجام پروژه ها و برنامه های مشترک در قالب قراردادهای خواهرخواندگی اقسام دیپلماسی مردم با مردم مانند ابتکار خشت طلایی تهران و دیگر همکاری های مردم در عرصه های آموزشی فرهنگی هنری و ورزشی می‌تواند نقش ارزنده ای درتحکیم همکاری و صلح و دوستی میان کشورهای مختلف ایفا کند. 
موسوی با تاکید بر اینکه وزارت امورخارجه همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته در عرصه سیاست خارجی اهتمام خاصی نسبت به پیشبرد انواع دیپلماسی جدید به خصوص دیپلماسی عمومی و مردمی دارد، بیان کرد: تشکیل مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای ذیل وزارت امور خارجه نشانگر اهمیت موضوع و جهت گیری سیاست خارجی به سمت کاربست دیپلماسی‌های جدید از جمله دیپلماسی عمومی، فرهنگی، گردشگری، دانشگاهی و ورزشی است. 
وی اضافه کرد: وزارت امورخارجه می‌تواند نقش محوری در هماهنگی، یکپارچه سازی و انسجام بخشی در بخش های مختلف با موضوع دیپلماسی عمومی و شهری را ایفا کند تا با هم افزایی بیشتر بتوان از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تری در راستای تحقق منافع عمومی مردم بهره برداری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار