دریادار خانزادی خبر داد؛
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: سال گذشته برای اولین بار موشک نصر از زیر آب پرتاب شد و امروز در حال تولید انبوه آن هستیم.
کد خبر: ۷۹۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ 04 November 2019

تولید انبوه موشک دریاپایه «نصر»

به گزارش تابناک سمنان: امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در بازدید از پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به نقش این نیرو در گام دوم انقلاب اسلامی و احیای تمدن دریایی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب آینده روشنی را برای ملت و به‌ویژه جوانان ترسیم کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حضرت امام خامنه‌ای در مقدمه بیانیه تاکید کرده‌اند که قرار است تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد، گفت: همواره می‌گوییم که ایران در طول تاریخ از تمدن دریایی برخوردار بوده است، اما امروز وقتی به تمدن دریایی نگاه می‌کنیم، رد پای کم‌رنگی می‌بینیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در مجموع تعدادی از کشور‌ها با دریا ارتباطی ندارند و در همسایگی ما در شمال، کشور قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی است.

دریادار خانزادی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت دریا اشاره و عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگی که در اختیار داریم، دریاست که ارزان‌ترین مسیر حمل و نقل کالا به شمار می‌رود و بزرگ‌ترین منبع تأمین مواد خام و مواد غذایی است.

وی افزود: یک کشتی ۴۰۰ هزار تُنی مساوی است با ۲۰ هزار کامیون ۲۰ تنی که در واقع اصلا میسر نیست که از طریق جاده‌ها منابع نفتی جا‌به‌جا شوند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: با ۱۲ کشور همسایه مرز دریایی داریم؛ یعنی در واقع ایران با ۸۰ درصد کشور‌های همسایه مرز دریایی دارد. همچنین از ۹ گذرگاه راهبردی در دریا که کالا باید از آن عبور کند، پنج گذرگاه در کشور ما قرار دارد.

امیر خانزادی با بیان اینکه انبار انرژی جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد، خاطرنشان کرد: بالای ۶۰ درصد نفت و ۴۵ درصد گاز جهان در این منطقه قرار دارد.

وی همچنین به پراکندگی ناوگان‌های دریایی آمریکا اشاره کرد و گفت: امروز ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن، تقریبا ۳۰۰ مایلی جنوب ساحل چابهار مستقر است. این ناو‌ها پنج تا شش هزار نفر خدمه دارند و این خدمه برای راهبری حدود ۹۰ فروند هواپیما به کار گرفته می‌شوند. هزینه راهبری یک ناو هواپیمابر در ماه هزار میلیارد تومان است. این ناو که برای تفریح نیامده است، بلکه می‌خواهد منابع این منطقه را به نفع مقاصد استکباری خودش به کار ببرد.

فرمانده نداجا با بیان اینکه در منطقه خلیج عدن، بیشترین دزدی دریایی صورت می‌گیرد، افزود: این منطقه یک تهدید جدی است و در آینده هم گسترش خواهد داشت. امروز در این منطقه ۳۰ کشور دنیا ناو جنگی دارند و ناوشکن‌های الوند و ناو بوشهر ایران نیز به‌منظور تأمین امنیت ناوگان تجاری کشور، اکنون در حال گشت‌زنی هستند.

دریادار خانزادی ادامه داد: بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نهضتی برای توسعه دریامحور کشور راه افتاده است که امیدواریم سیاست‌های کلی دریامحور تا پایان سال شکل گیرد.

وی در ادامه به توان دفاعی کشور در عرصه دریا اشاره و عنوان کرد: امروز در نیروی دریایی به این فناوری دست یافته‌ایم که پرتاب موشک از عرشه زیرسطحی و از زیر دریا انجام شود که نیروی انسانی و زیردریایی، موشک و کپسول موشک تماما بومی و ایرانی هستند. آبان ماه سال گذشته برای اولین بار موشک از زیر آب پرتاب شد و امروز در حال تولید انبوه آن هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه اگر خواهان قدرت دریایی هستیم، باید تمدن دریایی داشته باشیم، تصریح کرد: تمدن دریایی همان مردمی هستند که کنار دریا مستقر می‌شوند. به نظر می‌رسد، «مکران» کلید احیا تمدن دریایی و قدرت دریایی در کشور است.

امیر خانزادی در ادامه خاطرنشان کرد: در نیروی دریایی آمادگی کاملی داریم که ظرفیت دانشگاه شهید بهشتی و پردیس عباسپور را به نیاز‌های نیروی دریایی و بخش دفاع در دریا گره بزنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز ایران بعد از روسیه بزرگ‌ترین ناوگان دریای خزر را دارد، گفت: بزرگترین ناو لجستیکی غرب آسیا در اختیار ایران است با یک بار سوخت‌گیری می‌تواند یک دور، دور کره زمین بزند.

فرمانده نداجا به حضور هیأتی از نیروی دریایی روسیه و چین اشاره کرد و گفت: امروز هیاتی از نیروی دریایی روسیه و چین در تهران هستند و قرار است رزمایشی مشترک در دی ماه انجام شود که این نمایش اقتدار جمهوری اسلامی است و می‌تواند در این سطح با کشور‌های دیگر رزمایش مشترک داشته باشد.

دریادار خانزادی با تاکید بر اینکه وقتی خیزش تمدنی ایران آغاز شود، همه باید حرکت بزرگ را باور کنند، عنوان کرد: وقتی حرف از تمدن دریایی می‌زنیم، فرهنگ و زبان کلید‌های اصلی آن هستند. در سفر اخیری که به روسیه داشتیم، زمانی که از علم و دانش بدون سرنشین‌ها صحبت کردیم، فرمانده نیروی دریایی قزاقستان گفت که تصمیم داشتیم از ظرفیت اسرائیلی‌ها بهره‌مند شویم، ولی با توضیحات شما، تمایل داریم به ایران بیاییم و ظرفیت بدون سرنشین شما مثل پهپاد‌ها را ببینیم و می‌خواهیم از ظرفیت کشور شما بهره‌مند شویم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه برای ساخت موتور دیزل دریایی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علم و صنعت امضا کرده‌ایم، گفت: ما توانسته‌ایم موتور دیزل زمینی بسازیم، اما فاصله آن تا ساخت موتور دیزل دریایی زیاد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار