میزان حجم سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف طبق بررسی‌های انجام شده در مازندران با توجه به ظرفیت‌های که در استان وجود دارد در سال گذشته صفر تا ۵۰ درصد کاهش داشته که در حوزه سرمایه‌گذاری نشان دهنده افت است و این در حالی بوده که استان تهران ۱۴۰ درصد افزایش سرمایه‌گذاری و هرمزگان نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری همراه بوده است.
کد خبر: ۷۹۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶ 09 November 2019

شاید برخی سهم خواهی‌ها موجب شده حال مازندران خوب نباشد و سرمایه گذاری‌ها رو به افول رود که شاهد بیکاری هر چه بیشتر در این استان و با خاک مساوی شدن صنایع آن هستیم.

بابک مومنی عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه پیام‌نور ساری در گفت‌وگو با ایسنا در بحث ‌تقسیم عادلانه سرمایه‌گذاری در کشور اظهار کرد: عدم تمرکز زدایی و هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به سمت مرکز کشور و تهران موجب شده عدالت توسعه سرمایه‌گذاری رخ ندهد و این موضوع نگران کننده است.

وی با تاکید بر اینکه مازندران شوربختانه وضعیت خوبی به استان‌های همجوار خود را در حوزه سرمایه‌گذاری ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه گفته می‌شود این استان در حوزه صنعت نمی‌تواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد اما در حوزه کشاورزی می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم اما متاسفانه در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به آن نیز سرمایه‌گذاری رخ نداده که این خود یک چالش است.

شاخص‌های توسعه در سراشیبی سقوط

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ساری خاطرنشان کرد: در مقایسه با استان‌های همجوار در بحث سرمایه‌گذاری دچار چالش هستیم بطوریکه مشاهده می‌شود، گیلان و گلستان نیز در این مقوله وضعیت بهتری دارند؛ ما درکاهش تورم در توسعه و جذب سرمایه‌گذاری در مازندران موفق نیستیم و شاخص‌ها در سراشیبی سقوط است بنابراین مدیریت کلان باید رخ دهد.

مومنی افزود: استان کویری مانند کرمان و تهران در حال رشد هستند اما مازندران با توجه به منابع طبیعی و شرایط اقلیمی خوب چرا باید با سقوط سرمایه‌گذاری مواجه باشد چراکه با ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این استان شاهد باشیم اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است.

صنایع تبدیلی ضرورت اقتصاد مازندران

وی گفت: اقتصاد ما مبتنی بر کشاورزی است بنابراین صنایع مرتبط در مازندران هم می‌تواند صنایع وابسته به کشاورزی باشد که ۵۰ درصد درآمد برحسب آن است اما مشاوران متفکری در بخش تصمیم گیری‌ها نداریم و در این شرایط با توجه به آمارها و نبود سرمایه‌گذار اشتغال نیست و بعد از آن تبعاتی چون بیکاری و مهاجرت را شاهد خواهیم بود.

سرمایه‌گذاری در مازندران تنها به ویلا سازی ختم شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ساری ادامه داد: در مازندران هنوز بستر رشد و توسعه فراهم نیست و سرمایه در اختیار عده‌ای تنها برای ویلا سازی‌ها به کارگیری شده است، در این میان بحث انتقال آب به فلات مرکزی نیز مطرح شده که تعدادی از مردم مازندران به این استان مهاجرت کرده‌اند.

مومنی اظهار کرد: وقتی سرمایه‌گذاری در مازندران رخ دهد نیازی نیست که مهاجرت صورت پذیرد و با ایجاد و توسعه صنایع در این استان از جمله صنایع تبدیلی که وابسته به کشاورزی است، می‌توان رونق اقتصادی و اشتغال را شاهد باشیم.

به‌جای انتقال آب صنایع را انتقال دهید

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مازندران در شرایط یکنواخت مقیاسی با استان‌های همجوار خود نیز شرایط خوبی ندارد و سرمایه‌های ذاتی آن در حال تلف شدن است چرا به جای اینکه آب را از خزر به فلات مرکزی برای تولید صنایع ببرند، صنایع به مازندران آورده نمی‌شود که هم از فجایع زیست محیطی جلوگیری شود و هم اشتغال در استان ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ساری تصریح کرد: صنایع آب بر به استان‌هایی که دارای آب هستند، منتقل شود به جای اینکه آب را به استان‌هایی که کویری هستند، انتقال دهیم.

حال مازندران خوب نیست

مومنی با اشاره به اینکه وقتی سرمایه‌گذاری در مازندران رخ نمی‌دهد پس مسئولان دلایل سقوط شاخص‌ها را توضیح دهند، گفت: چرا مازندران شرایط مساوی با استان‌های همجوار خود ندارد و فقط درگیر زباله‌های آخر هفته مسافرین است، در بحث زیرساخت‌های حمل و نقل، اتوبان تاریخی تهران شمال را داریم که دیگر می‌توان گفت به آثار باستانی پیوسته است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی شاخص‌ها در مازندران منفی است چرا به جای انتقال صنایع به استان دیگر صنایع آب‌بر را در استان‌های کویری ایجاد شود، ایجاد صنایع تبدیلی در این استان می‌تواند به توسعه و گردشگری کمک کند.

مدیریت رانتی نتیجه آسیب‌ها است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ساری افزود: منطقه گوهرباران طی این سال‌ها شاهد هیچ توسعه گردشگری و صنایع نبوده است اما از همین منطقه قرار است انتقال آب صورت گیرد در حالی که مردم منطقه با مشکل اشتغال دست و پنجه نرم می‌کنند.

مومنی یادآور شد: این موضوع ناشی از عدم تفکرات دغدغه‎مند است که جامعه دانشگاهی مطالبه‌گر خواستار پاسخ مسئولین در مورد سقوط شاخص‌ها هستند.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار