بانکداری دیجیتال به گفته فعالان حوزه بانکداری، استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش‌ها یا عملیات بانکی است. عملیاتی که با درخواست مشتری آغاز شده و حداکثر بهینه‌سازی در آن لحاظ شده و برای مشتری در دسترس بودن، سودمندی و صرفه و برای بانک کاهش هزینه‌های عملیاتی عملیاتی عاری از خطا و خدمات بهبود یافته را به ارمغان می‌آورد.
کد خبر: ۷۹۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶ 10 November 2019
همانگونه که مطرح گردید مزایای بانکداری دیجیتال برای بانک ها از نگاه کارشناسان هزینه عملیاتی پایین‌تر به‌ دلیل از بین رفتن هزینه‌های عملیات پردازش ستادی، خطاهای کمتر یا بدون خطا و شعبه‌های کوچک‌تر می باشد چراکه استقرار متخصصین بانکی و تجاری در یک مرکز و ایجاد ارتباط آنها با مشتریان از طریق ارتباطات فناورانه موجب می شود به حداقل نیروی انسانی واقعی نیاز باشد. بررسی های کارشناسی نشان می دهد از این طریق ۲۰ تا ۴۰ درصد صرفه جویی در هزینه های عملیاتی، قابل دستیابی است و همین مسئله بر افزایش سود، تاثیر متقابل خواهد داشت.
همچنین مزایایی که بانکداری دیجیتال برای مشتریان خواهد داشت همان گونه که مطرح شد، بهبود خدمات و ارائه محصولات، در دسترس بودن از طریق تلفن همراه، رایانه شخصی یا کیوسک شعبه، دسترسی به طیف گسترده ای از خدمات، خدمات جدید مفید برای مشتری مانند هشدارها، اطلاعیه ها، بودجه بندی، تجزیه و تحلیل هزینه ها، برنامه های پس انداز، محاسبهگری مالی، هزینه ها و کارکردهای پایین و برطرف کننده نیاز مشتریان و نه فقط بانک ها خواهد بود چراکه محور خدمات در بانکداری دیجیتال بر مشتری مداری استوار است.
در همین راستا و با توجه به شتاب‌گیری جریان توسعه و تحول در بانکداری، از سه سال پیش یعنی سال 95، بانک ایران زمین نیز استراتژی تحول دیجیتال را برنامه ریزی کرد و مهر ماه سال گذشته اقدام به افتتاح نخستین شعبه دیجیتال بانک نمود. مدیران و معاونین ین بانک معتقدند افزایش سهم بانک ایران زمین در بازار از مسیر اجرا و توسعه بانکداری دیجیتال می گذرد.
پیشگامی بانک ایران زمین در مسیر بانکداری دیجیتال
به گفته عبدالمجید پورسعید مدیرعامل این بانک، بانک ایران زمین از سال 95 استراتژی تحول دیجیتال و توسعه بانکداری دیجیتال را برنامه ریزی کرد و الان شاهد هستیم بانک‌های دیگر هم به حوزه دیجیتال ورود کرده اند و این حرکت جمعی قطعا موفقیت بانک ها را بیشتر می‌کند و نشان از این دارد که جامعه به سمت تکنولوژی در حال حرکت است. استراتژی بانک ایران زمین ارائه خدمات نوین در بستر فناوری است که آینده نظام بانکی را متحول می‌کند.
وی همواره تاکید داشته که کیفیت خدمات و ایجاد رضایتمندی حداکثری در میان مشتریان عامل مهمی برای رسیدن به اهداف این بانک بوده و لذا یکی از اقدامات و اولویت های مهم این بانک، تحول در حوزه دیجیتال بوده است.
مدیرعامل بانک ایران زمین استراتژی این بانک را ارائه خدمات نوین در بستر فناوری خوانده و معتقد است، خدمات نوین در بستر فناوری، آینده نظام بانکی را متحول می‌کند و بانک ایران زمین در مسیر بانکداری دیجیتال پیشگام بوده است.
تعداد کارتخوان‌های نصب شده در کشور در بازه کوتاهی از زمان گویای سرعت گسترش تکنولوژی در جامعه کنونی است. امروزه انتخاب بانکداری دیجیتال یک الزام برای شبکه بانکی است چراکه سیستم بانکداری به جایگاهی رسیده که تمایزی بین خدمات وجود ندارد و نیاز به تغییر و تحول در بانکداری کشور دیده می شود و برهمین اساس هم بانک ایران زمین در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم برآمده تا در سال ۱۴۰۰ بانکداری دیجیتال بطور کامل در این بانک اجرا شود.
در بانکداری دیجیتال سرویس‌ها شخصی‌سازی می‌شود و به افراد و گروه‌های مختلف خدمات متمایزی ارائه می‌شود، در این نوع بانکداری، نیاز مشتری در مرکز قرار دارد، بنابراین بانک‌ها با ایجاد زیرساخت های لازم این امکان را برای شرکت های فناوری مالی فراهم می کنند که خدماتی متنوع و متمایز برای مشتریان خود ارائه کنند.
اگر بخواهیم از جمله دیگر نیز به این موضوع نگاه کنیم باید بکوبیم، با رونق استارتاپ‌ها و شیوه نوین کسب و کارها، راهی جز همراهی بانک‌ها با پیشرفت تکنولوژی و شیوه های نوین خدمات دهی به مشتریان وجود ندارد و اگر بانک ها خود را با این سیر حرکت فناوری، همگام نکنند، به طور حتم بازنده اصلی این بازی خواهند بود. شاید بتوان بانک ایران زمین را از جمله بانک‌های شاخص در آینده نگری و پیش بینی آینده بانکداری عنوان کرد. بانکی که با توجه به تحولات تکنولوژی و بررسی روند حرکت سیستم بانکی دنیا و فناوری های نوین، شعار خود را به "بانکداری به سبک فردا" تغییر داد.
ارائه خدمات دیجیتال در آینده به مشتریان آسان تر می شود
فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین نیز در صحبت های اخیر خود برنامه های کلان بانک ایران زمین تا سال 1400 را تبدیل شدن این بانک به بانک دیجیتال عنوان کرده بود. وی ابلاغ سند راهبردی بانکداری دیجیتال را موجب خرسندی خواند و گفت: این اقدام می تواند کشور را به سوی توسعه پایدار هدایت کند.
اینالوئی اشاره ای به برنامه های کلان این بانک در جهت بانکداری دیجیتال داشت و گفت: بانک ایران زمین از 3 سال گذشته برنامه های کلان خود را با توجه به رشد روز افزون فعالیت های تجاری در بستر فضای مجازی، در جهت اجرایی شدن بانکداری دیجیتال قرار داده است. خلاقیت، سرعت و ارائه خدمات متنوع و ساده سازی فرآیندهای دریافت درگاه‌های پرداخت مواردی است که موجب تسهیل ارائه خدمات دیجیتال به مردم در آینده ای نزدیک خواهد شد.
مهمترین فعالیت بانک ایران زمین در خصوص بانکداری دیجیتال ایجاد اکو سیستم بانکداری دیجیتال بوده است
احمدرضا ایرجی زاده، رئیس اداره بانکداری مجازی بانک ایران زمین نیز می گوید در معماری بانکداری دیجیتال، مولفه کلیدی بانکداری باز محسوب می شود. بانکداری دیجیتال با اتکا به بانکداری باز، امکان توسعه و بهبود سریع تجربه مشتری از طریق شرکت های ثالث یا فین تک ها را برای نظام بانکی فراهم می آورد. بدین ترتیب مسیر تحول اقتصاد از وضعیت کنونی به سمت اقتصاد دیجیتال هموار خواهد شد و با توجه به نگاه استراتژیک کشور در توسعه اقتصاد دیجیتال، نقش اساسی بانکداری باز به عنوان یک دستاورد برای نظام بانکی کشور کاملا واضح و مشخص می شود.
وی معتقد است، نقش بانک ها در بانکداری دیجیتال تعریف مشخصی دارد و معمولا محدود به ارائه سرویس های بانکی در کانال های مختلف و همچنین ارائه آن سرویس ها به صورت باز برای استفاده شرکت های ثالث و مشتریان حقوقی و حقیقی است. سایر سرویس ها باید در خارج از بانک و با استفاده از بانکداری باز و توسط شرکت های ثالث و فین تک ها توسعه داده شود. در این نوع اقتصاد جدید طبیعتا شیوه اداره بانک ها و تجهیز منابع آنها به منظور توسعه پایدار تجربه مشتری، متفاوت خواهد شد و بانک ها با کاهش هزینه های توسعه و با اتکا به منابع و تجهیزات شرکت های ثالث و فین تک ها این مهم را به انجام خواهند رساند. در اکو سیستم بانکداری دیجیتال فرآیندهای جدیدی جهت مدیریت سرویس ها و فین تک ها برای بانک ها به وجود می آید که باید برای مواجه شدن با آنها آمادگی لازم را داشته باشند.
ایرجی زاده ادامه داد، بدون شک مهمترین فعالیت بانک ایران زمین در خصوص بانکداری دیجیتال ایجاد اکو سیستم بانکداری دیجیتال که بخشی از آن بانکداری باز است، بوده که این اکو سیستم، ایران زمین بوم یا IZBoom نام گرفته است. ایران زمین بوم هم اکنون در حال بهره برداری می باشد و شرکت ها و فین تک های زیادی از آن استفاده می کنند. همچنین یکی از اهداف ایجاد مرکز نوآوری بانک ایران زمین، بهره برداری مناسب و هدفمند از ایران زمین بوم توسط شرکت های نوپا در این مرکز بوده است.
در خاتمه باید گفت، از برنامه های آینده بانک ایران زمین در حوزه بانکداری باز و دیجیتال، ایجاد سرویس های جدید بانکی و ارائه آنها در ایران زمین بوم، ایجاد سرویس های ارزش افزوده توسط فین تک ها و ارائه آنها در ایران زمین بوم، حمایت از کسب و کارهای نوپا و پرورش ایده های جدید در مرکز نوآوری بانک ایران زمین و در نهایت توسعه باجه های دیجیتال برای ارائه سرویس های بانکی و غیر بانکی موجود در ایران زمین بوم می باشد.
مزیت رقابتی بانک ایران زمین شامل وسعت مشارکت در تجارت دیجیتال با شرکت ها، استارت آپ ها، فین تک ها و در نهایت با مشتریان خرد است که با استفاده از "ایران زمین بوم"  و بانکداری باز حاصل شده و تاکنون موفقیت های بسیاری را برای این بانک بدست آورده است و هم اکنون با حمایت از استارت آپ ها در مرکز نوآوری، زمینه مزیت های رقابتی فراوانی در حال شکل گیری می باشد.
 
ایستانیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار