معتادان سرگردانی که بی‌هیچ ابایی در انظار عمومی موادمخدر مصرف می‌کنند و به خاطر نبود کمپ ماده ۱۶ (محل نگهداری معتادان متجاهر) در گوشه و کنار پردیس پرسه زده و آمار سرقت شهرستان را بالا می‌برند.
کد خبر: ۷۹۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 11 November 2019

به گزارش تابناک تهران، این افراد بی‌خانمان با لباس‌های چرک و چروک و چهره‌هایی تکیده طی روز در گوشه و کنار شهرهای پردیس، بومهن، بخش جاجرود، کنار اتوبان تهران-پردیس، راه های منتهی به روستا و زیر پل‌ها پرسه می زنند و شب‌ها روی تکه ای مقوا در کنار آتش به همراه معتادان دیگر شب را به صبح می‌رسانند.

آنها برای رفع گرسنگی و تامین مواد دست به سرقت های ریز و درشت می‌زنند و شهروندان که از مزاحمت‌های آنها به تنگ آمدند از نیروهای نظارتی، انتظامی و قضایی شهرستان درخواست و انتظار رسیدگی به وضعیت این افراد را دارند.

طالب در کنار یکی از بوستان‌های شهر پردیس مغازه دارد و می گوید: قبلا در طی روز شاهد حضور معتادان در بوستان نبودیم اما آنها در طی روز آزادانه در بوستان‌های شهر پرسه می‌زنند و با خیال راحت در مقابل چشم همه حتی کودکان دانش آموز مواد مصرف می‌کنند.

مینا خانه‌دار است و می‌گوید: کودکان تاب و تحمل حضور طولانی در آپارتمان را ندارند و می‌خواهند در فضای آزاد بازی کنند اما با حضور معتادان سرگردان در بوستان‌ها ترجیح می‌دهم کودکم را به بوستان نبرم تا شاهد رفتارهای نامناسب معتادان نباشد.

اعتیاد یک بیماری جرم زاست و بر اساس آمار حدود ۵۰ درصد از جرایم ارتکابی به سرقت مربوط می شود که ۱۰۰ درصد این جرایم توسط معتادان متجاهر انجام می شود.

در حال حاضر ۵۵ درصد طلاق‌ها به اعتیاد مربوط می‌شود و این در حالی است که بسیاری از جرایم خرد و خشن ناشی از مصرف مواد مخدر است.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان پردیس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروی انتظامی در مدت کوتاهی می‌تواند معتادان متجاهر را جمع آوری کند اما افراد دستگیر شده باید به مکانی تحویل داده شوند که این ظرفیت هنوز در این شهرستان ایجاد نشده است.

سرهنگ غلامرضا حسنوند افزود: گشت های ضربتی نیروی انتظامی بر اساس سهیمه اعلام شده برگزار می‌شود این سهمیه پیش از این ماهی یک بار بود و الان هر شش ماه یکبار سهمیه اعلام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس با بیان اینکه جمع آوری معتادان متجاهر برعهده این اداره نیست، خاطر نشان کرد: رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهری که توسط نیروی انتظامی از سطح شهر جمع آوری شدند بر عهده بهزیستی است مشروط بر اینکه امکانات مورد نیاز به ویژه کمپ ماده ۱۶ در محدوده شهرستان وجود داشته باشد.

ابوالفضل کرمانی افزود: افراد معتاد به دلیل نداشتن اراده و عدم تسلط به مهارت‌های زندگی گرفتار بلای اعتیاد می‌شوند و ترک و رهایی برای آنها بسیار دشوار است و همسویی دستگاهها و برای رفع این بلای خانمانسوز ضرورت دارد.

معاون سیاسی فرماندار شهرستان پردیس با بیان اینکه شهر پردیس هم مانند بسیاری از شهرستان‌های استان تهران کمپ ماده ۱۶ ندارد خاطر نشان کرد: سهمیه محدودی از کمپ شفق در جنوب تهران به معتادان متجاهر این شهرستان تخصیص داده شده است.

حسن بابایی افزود: طرح پاکسازی نیروی انتظامی با اعلام ظرفیت از سوی کمپ ماده ۱۶ اجرایی می‌شود و ظرفیت جمع آوری معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ نفر به ما اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه بالای نگهداری معتادان متجاهر این شهرستان توسط شهرداری‌های پردیس و بومهن تامین می‌شود، اظهار داشت: به منظور کاهش هزینه نگهداری این افراد در کمپ یاد شده، مقرر شد تا در این شهرستان کمپ ماده ۱۶ را بر اساس ضوابط و شرایط قانونی احداث کنیم.

معاون سیاسی فرماندار شهرستان پردیس گفت: معتادان متجاهر به بیماری‌های خطرناکی مبتلا هستند و باید تحت شرایط خاصی نگهداری شوند حضور پزشک مقیم دائمی و نیروی انتظامی به منظور نظارت دائمی ضرورت دارد.

بابایی افزود: برخی از کارفرمایان واحدهای تولیدی در مناطق صنعتی شهرستان برای اشتغال این افراد پس از پاک شدن در محل صنفی خود به اداره کار شهرستان اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به کارفرمایان خیر در شهرستان خاطر نشان کرد: کارفرمایان خیر معتادان پاک شده را با وجود تبعات و آسیب های آن می‌پذیرند و تحت نظارت و مراقبت شدید به این افراد شغل می‌دهند.

معاون سیاسی فرماندار شهرستان پردیس ادامه داد: برخی از معتادان متجاهر فقط چند روز مشغول به کار می شوند، کار را رها کرده و دوباره به وضعیت سابق بر می‌گردند و برای کاهش تعداد آنها باید روند جمع آوری، درمان و اعزام به کار این افراد باید با همکاری دستگاه‌ها به طور مستمر ادامه داشته باشد.

بابایی از فعالیت شش کمپ ماده ۱۵"خود معرف" فعال در شهرستان خبر داد و گفت: کمپ‌های ماده ۱۵ تاثیرگذار نیستند و تعداد کمی از معتادان به طور کامل و بی بازگشت پاک شدند، این کمپ‌ها صرفا خوابگاهی برای در امان ماندن خانواده و جامعه از آسیب‌های فرد معتاد است.

وی افزود: کمپ ماده ۱۵ بانوان به دلایل مشکلات و شکایات تعطیل شده اما مجوز آن هنوز لغو نشده است و بانوان برای ترک اعتیاد به کمپی به قرچک فرستاده می‌شوند.

معاون سیاسی فرماندار شهرستان پردیس گفت: افراد بومی تمایلی برای بستری شدن در کمپ شهر خود ندارند، این افراد به ویژه بانوان به کمپ‌های دورتر از محل اقامت خود می روند تا دچار آسیب های بعدی نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار