مستند ایکسونامی درباره یک پورن استار آمریکایی است که تجربه رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالات متحده را برای مردم ایران روایت می‌کند؛ روایتی که قرار است این بار از بیان یک پورن‌استار به مخاطب فارسی‌زبان بگوید که آزادی جنسی چه تبعات منفی در آمریکا داشته و در ایران همان مسیری که آمریکا رفته‌اند، در حال طی شدن است
کد خبر: ۷۹۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ 12 November 2019

مستند ایکسونامی درباره یک پورن استار آمریکایی است که تجربه رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالات متحده را برای مردم ایران روایت می‌کند؛ روایتی که قرار است این بار از بیان یک پورن‌استار به مخاطب فارسی‌زبان بگوید که آزادی جنسی چه تبعات منفی در آمریکا داشته و در ایران همان مسیری که آمریکا رفته‌اند، در حال طی شدن است

مستند ایکسونامی

امروز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مستندی را در سه سالن خود در تهران، مشهد و اصفهان اکران می‌کند که راوی آن یک پورن استار سابق بوده است؛ پورن استاری که قرار است به مخاطب ایرانی از خاطراتش در این صنعت و تبعات بد آزادی‌های جنسی در آمریکا بگوید. این اقدام عجیب در حالی رخ می‌دهد که بنا بر اعلام سازمان سینمایی، این مستند فاقد پروانه نمایش است و اکران آن به لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ مستند «ایکسونامی» درباره یک پورن استار آمریکایی است که تجربه رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالات متحده را برای مردم ایران روایت می‌کند؛ روایتی که قرار است این بار از بیان یک پورن‌استار به مخاطب فارسی‌زبان بگوید که آزادی جنسی چه تبعات منفی در آمریکا داشته و در ایران همان مسیری که آمریکا رفته‌اند، در حال طی شدن است؛ از اندازه‌گیری ارتفاع مایوهای کنار ساحل در آمریکا و مقایسه آن با ارتفاع مانتوها در ایران تا آمار جنایتکاران حرام‌زاده در آمریکا و... که تقریباً همه از آن اطلاع دارند.مستند ایکسونامی

پرسش اساسی این است: چرا یک پورن استار سابق آمریکایی که صرف حضورش یعنی سرچ سوابقش توسط جوانان کنجکاو و رفتن سراغ فیلم‌ها و تصاویر دوران فعالیتش در ایران عرصه و... به عنوان گزینه روایت چنین مستندی انتخاب شده است؟ شاید این پرسش به نوعی با تیتراژ تیزر این مستند که در آن تأکید شده، «تماشای این مستند به علمای اسلام، زودرنج‌ها، زنان باردار، زیر 18 ساله‌ها، بیماران قلبی، کلاً هیچ‌کس توصیه نمی‌شود»؛ تعابیری که نشان می‌دهد هدف دیده شدن به هر قیمتی ولو استفاده از پورن استار بوده است!

ساخت این مستند را می‌توان در تداوم ساخت مستندهای جنسی نظیر انقلاب جنسی ساخته پسر جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی تلقی کرد؛ مستندهایی که حرف‌های تکراری درباره آزادی‌های جنسی و آثار آن را با روکش براق جنسی بیان و بیشتر از این بستر برای دیده شدن استفاده می‌کنند، تا آنکه حرف تازه‌ای برای آشنایان به عرصه‌ها و اندک تأثیری در تغییر فضا داشته باشند. ظاهراً در این زمینه نیز موفق بوده‌اند و این فیلم‌ها به واسطه تمرکزشان بر مسائل جنسی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند، کما اینکه اگر فیلم پورن نیز پخش و سپس در نفی آن سخن گفته شود، مورد توجه قرار می‌گیرد!

در پوستر این مستند برای دیده شدن بیشتر، بازیگر فیلم‌های جنسی به «استریپر پول یا دنسینگ پول» یا میله استریپ دنس دیده می‌شود که مثلاً بدنش با ماژیک سیاه شده است! همچنین در این پوستر از تصاویر اسحاق جهانگیری، باراک اوباما، گوگوش، احمدی نژاد و مرلین مونرو استفاده شده تا برای تماشاگر بیشتر تحریک‌کننده باشد و به اکران این فیلم بیاید اما بر اساس اطلاعات «تابناک»، نهادی دینی همچون حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که رگ گردن مسئولانش برای «خانه پدری» و «مطرب» بیرون زده بود، متولی رونمایی از آن هستند.

مستند ایکس سونامی

این فیلم در حالی امروز در تالار اندیشه حوزه هنری مشهد در سینما هویزه و اصفهان در سینما سوره اکران می‌شود که بنا بر اطلاع «تابناک» از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «این فیلم فاقد پروانه نمایش بوده و اکران آن غیرقانونی است.» مطابق با قانون حتی یک اکران عمومی مستند که در این زمینه با توجه به تبلیغات و اعلام «ورود برای عموم آزاد است»، صدق می‌کند، نیازمند کسب مجوز از متولی حاکمیتی سینماست که در حوزه سازمان سینمایی محسوب می‌شود و سینماگران و مستندسازان برای اکران فیلم‌شان در یک سانس در یک سالن سینما نیز مجبور به دریافت مجوز موردی هستند.

با این اوصاف، اساساً سوای اینکه استفاده از پورن استار برای نقد فضای جنسی آمریکا و مقایسه فضای جنسی آمریکا با وقایع ایران قابل پذیرش باشد، اگر حوزه هنری اقدام به نمایش این فیلم نماید، حوزه هنری اقدامی مجرمانه کرده است. البته با توجه به تأکید مومنی نسب و همکارانش در حوزه هنری، بعید است آنها اصراری بر عمل مجرمانه داشته باشند؛ هرچند هنوز حوزه هنری بر اکران این مستند فاقد پروانه نمایش در عصر امروز تأکید دارد. سوای مجرمانه بودن چنین اقدامی، باید از مسئولان حوزه هنری پرسید، آیا کار به جایی رسیده که باید برای نشان دادن بد بودن آزادی جنسی، مرجعیت فکری را به یک پورن استار سپرد؟!

تیزر مستند ایکس سونامی

مستند ایکسونامی با وجود غیرقانون بودن، اکران شد!

با وجود آنکه مجوز مکتوبی برای اکران این مستند صادر نشد و حتی سازمان سینمایی در نامه‌ای به مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از او خواسته تا اطلاع ثانوی و صدور پروانه نمایش، از نمایش این مستند در سینما هویزه مشهد متعلق به حوزه هنری جلوگیری به عمل آید، این مستند در سینما هویزه به صورت غیرقانونی اکران شد. در متن نامه فرجی که به تاریخ 19 آبان و یک روز قبل از اکران خطاب به مدیرکل درج شده، تکلیف تعیین شده و مشخص نیست این اقدام غیرقانونی چگونه با وجود این نامه در سینمای حوزه هنری رخ داده است.
 
پخش غیرقانونی مستندی با روایت یک پورن استار در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار