فصل پاییز و بارش‌های پراکنده برف در ارتفاعات شمال تهران، پای گله‌های قوچ و میش، کل و بز را برای ادامه حیات و پیدا کردن غذا به دامنه‌های پایین دست کوه‌ها و حریم‌های شهری و روستایی باز کرد.
کد خبر: ۸۰۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ 26 November 2019

به گزارش تابناک تهران، به راحتی می‌توانی در منطقه حفاظت شده ورجین که در شمال‌شرق تهران و در شهرستان شمیرانات واقع شده است گله هایی از قوچ و میش را ببینی که به دنبال غذا می گردند و در دامنه این منطقه جولان می دهند.

این منطقه حفاظت شده  با ۲۸ هزار کیلومتر مساحت که یکی از جاذبه های مهم طبیعت گردی و گردشگری و جذب توریسم است از شمال با پارک ملی لار و از سمت شرق با منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی هم‌مرز و پناهگاهی برای این گونه های حیات وحش است.

منطقه حفاظت شده ورجین که این روزها میزبان گله های قوچ و میش، کل و بز است دارای تنوع زیستی غنی و متنوع شامل ۳۱ گونه پستاندار،۱۰۵ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده، ۶ گونه ماهی بوده و حدود ۶۰۰ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

این روزها محیط بانان که حافظان اصلی گونه های جانواری در مناطق حفاظت شده هستند با دست های مهربان برای این گونه های حیات وحش علوفه هایی که از ماه های قبل انبار کرده اند را برای آنان می برند و توزیع می کنند بدون آنکه به این گونه ها نزدیک شوند.

محیط بانان علوفه ها را در دامنه کوه منطقه حفاظت شده ورجین قرار می دهند تا گونه های حیات وحش بیش از این نزدیک به حریم های شهری و روستایی نشوند و از دست شکارچیان در امان باشند.

منطقه ورجین طبق اسناد تاریخی قبل از پیروزی انقلاب یکی از شکارگاه‌های سلطنتی بوده و به صورت قرق سلطنتی تحت حفاظت بوده است و پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار و امروز در تحت حفاظت محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران است.

این منطقه در برخی از روزهای پاییزی و فصل زمستان پوشیده از برف است که این امر باعث می شود تا گونه های جانوری برای دستیابی به غذا به مناطق پایین دست حرکت کنند.

تغذیه دستی حیات وحش

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که هر ساله نسبت به تغذیه دستی حیات وحش در منطقه ورجین محیط بانان اقدام می کنند گفت: پوشش گیاهی این منطقه ضعیف است و با بارش و پوشش برف دچار مشکل می شود.

محمدرضا خویشتندار افزود: نزدیکی این زیستگاه با محیط شهری و روستایی باعث شده است گونه های حیات وحش به باغ ها مردم هجوم بیاورند از این رو هم مشکلاتی برای صاحبان مزارع و هم خودشان ایجاد کنند.

وی با تاکید بر این که اولویت اول ما تغذیه دستی نیست بیان داشت: تا جایی که امکان داشته باشد سعی می کنیم از این گونه ها دور باشیم چرا که این امر باعث می شود تا گله قوچ و میش رام شود که این موضوع برای خود گونه حیات وحش مضر است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: با عادت کردن به این روال غذا دادن باعث می شود هنگامی که شکارچیان به آنها نزدیک می شوند از دست آنها فرار نکنند.

وی با اشاره به این که محیط بانان در مناطق حفاظت شده با شدت شکارچیان را تحت تعقیب قرار می دهند گفت: امسال در مناطق حفاظت شده با مدیریت بیشتر تیم های گشت و پایش را اضافه کرده ایم به گونه ای فقط در آبان امسال ۴۰ قبضه سلاح از شکارچیان ضبط و پرونده آنان برای رسیدگی به دادگاه ارسال شد.

خویشتندار خاطر نشان کرد: همچنین در کنار اقدام های محیط بانان از ظرفیت دوستداران محیط زیست نیز استفاده می کنیم و از مردم دعوت می کنیم تا در صورت مشاهده گونه های حیات وحش و یا حضور شکارچیان با سامانه های ۷۷۳۵۹۵۶۴ و ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ سازی حفاظت از منابع زیست محیطی و گونه های جانوری کارهای فرهنگی انجام داده ایم شاهد حمایت های معنوی مردم در این زمینه باشیم.

سرشماری جمعیت حیات وحش در تهران

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از سرشماری جمعیت حیات وحش در تهران خبر داد و گفت: هر ساله سرشماری بمنظور برآورد جمعیت حیات وحش جانوری شاخص مناطق تحت با مشارکت کارشناسان و مأموران اجرایی اعزامی از اداره کل حفاظت محیط زیست این استان انجام شد.

وی ادامه داد: بنا به شرایط جوی که شروع سرما است و در آن گله های حیات وحش نر و ماده یکی می شوند بهترین زمان انجام سرشماری است.

خویشتن دار تاکید کرد: امسال از اول آذر سرشماری در مناطق تحت مدیریت از جمله ورجین، جاجرود، کویر و البرز مرکزی و در مناطق شکار ممنوع کاوده، کوه سفید و لار و در پارک های ملی سرخه حصار، خجین و لار به صورت مشاهده مستقیم انجام می شود و تا یک ماه آینده ادامه داد.

وی ابراز داشت: در منطقه جاجرود و پارک ملی سرخه حصار جمعیت آهو داریم که تامین علوفه آن نیز توسط محیط بانان این اداره کل انجام می شود.

حدود ۱۵ هزار حیات وحش در سراسر استان تهران

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان این که حدود ۱۵ هزار حیات وحش در سراسر استان تهران وجود دارد گفت: که امکان دارد این گونه ها بر اساس شرایط فصلی به استان های همجوار مهاجرت کرده و یا از آن استان ها به تهران سفر کنند.

به گفته وی، ۱۵۰ محیط بان در این استان نیز فعالیت می کنند که حتی گاهی جانشان را فدای حفاظت از منابع زیست محیطی و گونه های جانوری می کنند.

۲ هزار راس بز، قوچ و میش در منطقه امن حفاظت شده ورجین

خویشتن دار آماری از سرشماری های سال ۹۶ در منطقه حفاظت شده ورجین ارائه کرد و گفت: ۲ هزار راس بز، قوچ و میش در منطقه امن وجود دارد که امسال پیش بینی افزایش جمعیت داریم چرا که امسال بارندگی ها و رشد گونه های گیاهی خوب بوده و بر اساس دیده ها امسال دوقلو زایی در حیات وحش زیاد شده است.

تهدید گونه‌های حیات وحش

وی ادامه داد: بعضی از عوامل مانند وجود سگ های بلاصاحب در پارک های ملی و حاشیه روستاها نگرانی از کاهش جمعیت را افزایش داده است چراکه به بره ها و میش های حیات وحش حمله می کنند.

اینها بخشی از وضعیت منابع گونه های جانواری حیات وحش تهران است که حفاظت از آنها وظیفه همه دوستداران محیط زیست است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار