مهر گزارش می‌دهد
گزارشی که کمیسیون عمران مجلس از سانحه ریلی ۵ آذر ۹۵ در سمنان که ۱۵۰ کشته و مصدوم داشت، تهیه کرده و قرار بود ۲۶ آبان در صحن علنی قرائت شود، برای همیشه از دستور کار مجلس خارج شد.
کد خبر: ۸۰۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 30 November 2019

گزارشی که سه سال پس از حادثه اجازه ندادند در مجلس قرائت شود

به گزارش تابناک سمنان: پنجم آذر یادآور حادثه تلخ و دردناک برخورد دو قطار مسافربری در محور تبریز- مشهد در ایستگاه هفت خوان از توابع شهرستان دامغان در سال ۹۵ است.

قطار حامل مسافران آذربایجان شرقی که از پیاده روی اربعین حسینی (ع) بازگشته بودند و می خواستند در شب شهادت علی بن موسی الرضا (ع) عازم مشهد شوند ، در ایستگاه هفت خوان (محور ریلی دامغان به سمنان) توقف کرده و به دلیل از کار افتادن دستگاه های CTC (کنترل ترافیک متمرکز) و ATC (سیستم کنترل خودکار قطار)، مأموران مرکز کنترل نتوانستند راهبر قطار سمنان - مشهد را از توقف قطار تبریز - مشهد در همان خط مطلع کنند.

با برخوردی که میان دو قطار در ساعت ۷:۲۲ دقیقه صبح ۵ آذر صورت گرفت،  سه واگن انتهایی قطار تبریز دچار حریق شد و در اثر آن، ۴۷ تن از هموطنان کشته و ۱۰۳ تن دیگر زخمی شدند.

گزارش کمیسیون سوانح راه آهن

بر اساس گزارشی که کمیسیون عالی سوانح ریلی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همان سال منتشر کرد، قطار سمنان - مشهد ۸ دقیقه قبل از سانحه به دلیل آنکه سیستم کنترل خودکار قطار (ATC) روشن شده بود، توقف  و به مرکز کنترل ترافیک متمرکز اعلام و کسب تکلیف می کند؛ اما اپراتور مرکز کنترل ترافیک ریلی رأسا مجوز خاموش کردن ATC را به راهبر قطار سمنان - مشهد اعلام می کند که درنتیجه با سرعت ۱۲۳ کیلومتر بر ساعت با قطار تبریز که در ایستگاه هفت خوان توقف داشت، برخورد کرده و سه واگن انتهایی قطار حامل مسافران آذربایجان شرقی به کام آتش فرو می رود.

و ناگهان قرائت گزارش از دستور کار صحن علنی خارج شد ...

بلافاصله پس از سانحه، کمیسیون عمران مجلس مامور به تهیه گزارشی در این خصوص شد و به سرعت گزارش تهیه شد ولی هر بار قرائت آن به تعویق می افتاد؛ اما نهایتا پس از سه سال قرار بود در روز ۲۶ آبان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد؛ اما مسعود پزشکیان در همان روز که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اعلام کرد بر اساس تصمیم هیئت رئیسه مجلس، قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره سانحه ۵ آذر ۹۵، از دستور کار مجلس خارج شده است.

دیداری که شائبه برانگیز شد

این در حالی است که خبرگزاری خانه ملت در روز ۲۲ آبان و تنها ۴ روز پیش از قرائت گزارش کمیسیون عمران، از دیدار سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.

دیدار مدیرعامل راه آهن با دکتر علی لاریجانی

اظهار نظر عجیب نماینده تبریز: باز هم پای آخوندی در میان است؟

به گفته احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس، مافیای آخوندی در مجلس مانع قرائت این گزارش شده است.

این نماینده مردم تبریز در مجلس در تذکر شفاهی در نشست علنی دوشنبه ۴ آذر مجلس به هیات رئیسه مجلس اعلام کرد: سه هفته متوالی قرائت گزارش کمیسیون عمران ‌از حادثه قطار تبریز – مشهد در دستور کار صحن علنی بود، اما هفته گذشته ناگهان از دستور کار خارج شد که این اقدام هیات رئیسه برخلاف مواد چهل و پنجم و یکصدم آیین نامه داخلی است؛ بنابراین درخواست اعاده دستور قرائت گزارش این حادثه را دارم.

اظهارات آخوندی داغ بازماندگان را تازه تر کرد: همه کشته شدگان بیمه بودند!

پس از آنکه عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی خود را در جمعه سیاه برفی ۵ آذر ۹۵ به محل سانحه رساند، در اظهار نظری که داغ بازماندگان را تازه تر کرد، اعلام کرد خوشبختانه (!) همه کشته شدگان بیمه بوده اند و دیه متوفیان به بازماندگان آنها پرداخت خواهد شد!

اگرچه این اظهارات آخوندی سبب شد تا نمایندگان مجلس در استیضاح وی مصمم تر شوند، اما با عذرخواهی وی و همچنین مذاکراتی که با نمایندگان صورت گرفت، سید محسن پورسیدآقایی مدیرعامل وقت شرکت راه آهن در همان جمعه شب ۵ آذر ۹۵ با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما به صورت زنده استعفای خود را به عموم مردم اعلام کرد؛ نمایشی که با قربانی کردن معاون وزیر، ماندگاری وزیر را تضمین کرد.

متن کامل گزارش کمیسیون عمران مجلس را اینجا بخوانید. 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار