فرمانده انتظامی استان البرز از شناسایی و دستگیری اعضای باند جعل مدارک دانشگاهی و مرتبطان آن، که از یک هزار و ۹۹۵ نفر کلاهبرداری کرده بودند، خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 01 December 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ سردار عباسعلی محمدیان با اعلام این خبر گفت: در پی ارجاع پرونده دستگیری ۶ نفر به اتهام جعل مدارک دانشگاهی از دادسرا شهر کرج به پلیس آگاهی استان البرز، رسیدگی به موضوع و کشف ابعاد مجهول این پرونده، در دستور کار اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی قرار گرفت.

 فرمانده انتظامی استان البرز بیان کرد: تیمی از کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری تشکیل و پس از بررسی پرونده اعضای باند، مطلع شدند، این افراد در ۲ منطقه از شهر کرج فعالیت دارند و از طریق تبلیغات در فضای مجازی، با این ترفند که مدرک صادره دارای استعلام ثبت از دانشگاه‌های معتبر است، حدود یک میلیارد ریال در ازای هر مدرک از متقاضیان مدارک دانشگاهی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: اعضای باند در ادامه با ساخت سایت جعلی و طراحی این سایت پس از دریافت پاسخ استعلامی که خود قبلاً مشخصات مدارک صادر شده را در آن وارد کرده بودند، مشتریان و متقاضیان را از قانونی بودن مدرک مطمئن می‌کردند.

این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: در پی تحقیقات تکمیلی از متهمان دستگیر شده مشخص شد، آنها علاوه بر ایجاد سایت‌های ساختگی و جعلی اقدام به معرفی دانشجو به دانشگاه‌های سراسر کشور نیز کرده و در قبال دریافت ۴۰ تا ۵۰ میلیون ریال از هر دانشجو خارج از عرف قانونی، از دانشجویانی که توان حضور در دانشگاه و کلاس درس را نداشتند، ثبت نام کرده و بدون حضور در کلاس درس و فقط در زمان دادن امتحان و از طریق کمک رساندن به آن ها، برایشان مدرک صادر می‌کردند.

وی افزود: در ادامه، ۲ زن که در معرفی دانشجو با آنها همکاری داشتند، در یک عملیات پلیسی منسجم در تهران دستگیر شدند.

سردار محمدیان گفت: دربررسی اسناد به‌دست آمده از آنها مشخص شد، یک هزارو ۹۹۵ نفر به صورت خارج از عرف از طریق آنها به دانشگاه‌های سراسر کشور اعزام شده‌اند و تاکنون از این طریق، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از آنها کلاهبرداری شده است.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: در ادامه تحقیقات و اقدامات پلیسی گسترده، ۲۸ نفر دیگر از عواملی که با اعضای اصلی باند در امر کلاس بندی و حضور و غیاب و تسهیل در امتحانات، همکاری کرده و از این افراد، مبالغی هم به عنوان حق الزحمه دریافت کرده بودند، دستگیر و با صدور قرار یک میلیارد تومانی روانه زندان شدند.

سردار محمدیان با بیان این که از مخفیگاه متهمان مقادیر زیادی مدارک خام دانشگاهی و مهرهای برجسته و ژلاتینی متعلق به مراکز دانشگاه کشف شد، گفت: تاکنون ۴۰۰ نفر از افرادی که مدرک دانشگاهی برای آنها صادر شده، شناسایی و اسامی آنها برای انجام اقدامات قانونی به مراجع قضائی اعلام شده است.

فرمانده انتظامی استان البرز، گفت: عدم استعلام بعضی از ارگان‌ها و شرکت‌ها درخصوص وضعیت مدارک دانشگاهی، کریدور امنی را برای استفاده‌کنندگان از این مدارک مهیا کرده و زمینه سوء استفاده برخی از افراد شیاد و فرصت طلب را برای تهیه مدارک جعلی و یا دریافت این مدارک ترغیب می‌کند که پلیس با این گونه افراد به شدت برخورد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار