مدت‌ها است زمزمه خروج خانه امیر اعظم شاهرود از فهرست ملی یا حتی تخریب آن از سوی مالک شنیده می‌شود اما پیگیری‌های مهر نشان می‌دهد میراث فرهنگی عزم نگه‌داشتن این بنا را دارد.
کد خبر: ۸۰۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 01 December 2019

دلگرمی‌های خانه امیراعظم شاهرود/ خروج از فهرست ملی «هرگز»

به گزارش تابناک سمنان به نقل از مهر :  نیمه مردادماه ۹۸ بود که خبرگزاری مهر گزارشی را با عنوان « شکایت از ثبت عمارت امیراعظم شاهرود/ مونسان در ابلاغ نامه تعلل کرد » منتشر کرد گزارشی که در آن آمده بود: مالک عمارت تاریخی امیر اعظم شاهرود پس از دریافت نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر به ثبت رسیدن این بنا، در یک سال و نیم قبل به دادگاه حقوقی شکایت کرده تا این عمارت را از فهرست ملی خارج کند.

خانه امیر اعظم شاهرود مشهورترین حاکم ایالت قومس در دوره قاجاریه ساخته شد، آرامگاه خاندان نصرت‌الله امیر اعظم، والی ایالت قومس در دوران مظفر الدین شاه قاجار نیز در این عمارت  قرار دارد.

بنای تاریخی اما بلاتکلیف

این بنای تاریخی یکی از مهم‌ترین بناها در تاریخ استان سمنان به شمار می‌آید از طرفی سال گذشته مرمت تزئینات ایوان، بازسازی ستون فروریخته شده، طاق زنی، مرمت سقف و مرمت ناودان‌ها انجام شد و محمد جهانشاهی مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان سمنان نیز پیشنهاد کرده بود که این خانه تاریخی با همکاری متولیان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌تواند به‌عنوان موزه تاریخ قومس، موزه قاجار، کتابخانه و یا نگارخانه تغییر کاربری داشته باشد.

این بنای مهم تاریخی در مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام است. سازمان میراث فرهنگی سال ۹۶ در کمیته ثبت آثار تاریخی، پیشنهاد ثبت این بنا را پذیرفت و یک سال بعد شماره ثبت به آن داد.

به نظر می‌رسد مالک قصد دارد تا این بنا را تخریب کرده و به‌جای آن ساختمان بسازد و در این روند، عایدی که در پی ساختمان‌سازی به‌جای این عمارت نصیب مالک می‌شود به‌طورقطع بیشتر از نگه‌داشتن یک عمارت قدیمی خواهد بود به همین دلیل است که ثبت شدن عمارت در فهرست میراث ملی و ابلاغیه آن و منع مالک از دخل و تصرف در آن به مذاق بسیاری از این مالکان خوش نمی‌آید و درصدد شکایت برمی‌آیند.

اجازه خروج خانه امیر اعظم از فهرست ملی را نمی‌دهیم

حال اما یک مقام مسئول در سطح استان سمنان به ابهامات درباره پرونده این بنای تاریخی و زیبای شهرستان شاهرود واکنش نشان داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه آثار تاریخی هویت شهر هستند و می‌بایست برای آیندگان حفظ شوند، گفت: اجازه نمی‌دهیم خانه امیر اعظم شاهرود از فهرست ملی خارج شود.

مهدی جمال بابیان اینکه عمارت تاریخی و مهم خانه امیر اعظم شاهرود در مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام قرار دارد، ابراز داشت: مردادماه امسال مالک پس از دریافت نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر ثبت این بنا به دادگاه حقوقی شکایت کرد تا این عمارت را از فهرست ملی خارج کند که بلافاصله سه مکاتبه قوی و جانانه با دادستان استان صورت گرفت و پیرامون بندهای حقوقی آن موردبحث قرار گرفت.

وی بابیان اینکه به‌هیچ‌عنوان اجازه نخواهیم داد تا اثر تاریخی عمارت امیر اعظم از ثبت ملی خارج شود، افزود: خط قرمز میراث فرهنگی حفظ بافت و بناهای تاریخی است و نخواهیم گذاشت در این موارد معامله‌ای صورت گیرد زیرا این مطالبه به جد مردم است.

سرنوشت خانه امیر اعظم در دستان مسئولان

به نظر می‌رسد با پیگیری‌های صورت گرفته، اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان و همچنین درج گزارش‌های مرتبط با این بنای تاریخی و زیبا در خبرگزاری مهر، گویا قرار است در سرنوشت این بنا تغییراتی رخ دهد.

مردم شاهرود اما این روزها منتظر هستند تا ببینند سرنوشت این بنای زیبا چه می‌شود بنایی که شاید همگان دوست دارند درون آن را ببینند اما فعلاً این امر میسر نیست و نجات آن اولویت اصلی مسئولان میراث فرهنگی است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار