رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن با اشاره به برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت:این مراسم ۲۷ آذرماه با حضور آیت‌الله ری‌شهری وآیت‌الله اعرافی برگزار می شود.
کد خبر: ۸۰۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 02 December 2019

به گزارش تابناک قم، هادی حجت در نشست خبری بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث که درسالن جلسات این دانشگاه برگزار شد،اظهار داشت:مکانی در دانشگاه برای احداث موزه تهیه‌شده است که در این زمینه به‌عنوان نمایشگاه دائمی آثار 20 ساله فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه قرار می‌گیرد.

بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث در قم

وی با اشاره به برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث بیان کرد: این مراسم 27 آذرماه ساعت 9/30 برگزار می‌شود که آیت‌الله ری‌شهری رئیس دانشگاه قرآن وحدیث در این مراسم سخنرانی می‌کند و از آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز برای حضور و سخنرانی در این مراسم دعوت‌شده است.

رئیس کمیته علمی بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود:با برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مصاحبه‌ای انجام‌شده است که چکیده‌ای از آن در روز مراسم پخش می‌شود.

رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن با اشاره به برگزاری دوره‌های آزاد حدیث‌شناسی عنوان کرد:تاکنون بیش از 70 دوره آزاد در شهرهای مشهد، ارومیه، تهران و شیراز برگزار کردیم و دو دوره نیز در لبنان برگزار کردیم،همچنین یک دوره برای طلاب سوریه برگزار شد و عطش بسیار خوبی در طلاب خارج از کشور برای حضور در این دوره حضور داشت.

حجت با اشاره به اهداف برگزاری دوره‌های آزاد حدیث‌شناسی بیان کرد: آشنایی با مباحث حدیثی ازجمله اهداف است، مهم‌ترین مباحثی که درزمینهٔ احادیث وجود دارد و درسی که دانشجویان در 16 جلسه فرامی‌گیرد در دو جلسه تدریس می‌شود، برخی از این دوره‌ها به‌صورت کارگاهی برگزارشده است.

وی ادامه داد: موضوعاتی درزمینهٔ نهج‌البلاغه و فقه الحدیث و موضوعات حدیثی که نیاز جامعه است در این دوره‌ها تدریس می‌شود، همچنین موضوعاتی نظیر حیاء و رضایت از زندگی و بر اساس نیاز مخاطبین برگزارشده است.

رئیس کمیته علمی بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: دوره‌های آزاد حدیث‌شناسی مورد استقبال قرارگرفته است، دوره‌هایی با موضوع حدیث برای کارمندان و پزشکان برگزار شد و مورد استقبال این عزیزان قرار گرفت.

رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن افزود:در بخش آموزش‌های مجازی دوره‌های کوتاه‌مدت حدیثی آماده‌شده است و دوره آزاد برای علاقه‌مندان به بخش حدیثی به زبان عربی برگزار کردیم و ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد.

حجت خاطرنشان کرد:برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت حدیث‌شناسی تأثیر بسیار خوبی داشته است و تلاش می‌شود در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها این دوره‌ها برگزار شود و همچنین در حوزه علمیه بناب دوره‌ای برگزار شد که مورد استقبال طلاب قرار گرفت.

3000 دانشجو در دانشگاه قرآن و حدیث در حال فراگیری علوم هستند

حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی ظهر امروز در نشست خبری بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث که درسالن جلسات این دانشگاه برگزار شد،اظهار داشت:در این 20 سال حدود 8 هزار دانشجو به‌نوعی با قرآن و حدیث آشنا شدند که 5500 نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند.

وی بابیان اینکه بیش از 3هزار دانشجو در دانشگاه قرآن و حدیث در حال تحصیل هستند، افزود:فارغ‌التحصیلان این دانشگاه پایان‌نامه‌هایی را پدید آوردند و این آثار به جامعه ارائه‌شده است و برخی این آثار را منتشر و برخی دیگر در کتابخانه وجود دارد.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد:چند مجله توسط این دانشگاه چاپ می‌شود که مجله علوم حدیث که محتوای علمی و پژوهشی دارد و مجله حدیث و اندیشه نیز علمی و ترویجی است که به‌صورت 14 سال متناوب منتشرشده است وتا 27 آذرماه شماره 28 نیز نهایی می‌شود.

غلامعلی تصریح کرد:مجله کتاب السنه از دیگر مجلات است که تاکنون 8 شماره منتشرشده است که 5 شماره آماده داریم، درزمینهٔ کتاب‌ها که نمادی از پژوهش است تاکنون بیش از 60 جلد کتاب را منتشر کردیم که بخشی از آن الکترونیک است.

وی ادامه داد: با توجه به قراردادی که با مرکز توسعه و پژوهش و آموزش قرآن کشور حدود 22 کتاب با مشارکت این قرار است چاپ شود که تاکنون از این تعداد 11 کتاب منتشرشده است.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد:درزمینهٔ کتاب‌ها موضوعی که وجود دارد این است که بسیاری از کتاب‌ها پیش از تأسیس دانشکده کتاب‌های عربی بخشی از حوزویان بود و برخی از این کتاب‌ها سال 1348 منتشرشده بود و تجدید چاپ شد.

غلامعلی گفت:برخی از این کتاب‌ها به زبان عربی و انگلیسی و اردو ترجمه‌شده است،یکی از دوستانی که به هند رفته بود 8 کتاب دانشکده را ترجمه کرده بود و این موضوع مهم است که کتاب‌های حدیثی تخصصی حوزه را با زبان دانشجویان عصر حاضر منتشر کنیم.

وی بیان کرد:33 نفر هیئت‌علمی دانشگاه دارالحدیث هستند، در ابتدای تأسیس دانشکده قرآن و حدیث از این ظرفیت علمی برخوردار نبودیم و به‌مرورزمان این هیئت‌علمی را گرد یکدیگر جمع کردیم و در این مدت از 370 استاد دعوت کردیم که در مقاطع مختلف و درس‌های مختلف تدریس کنند که از اساتید مجرب هستند.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد:دو فروشگاه به‌صورت رسمی داریم که یکی در قم و یکی دیگر نیز در جوار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) است ولی در بخش الکترونیک افرادی که متقاضی باشند برای آن‌ها کتاب ارسال می‌شود.

وی عنوان کرد:موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث دارای بخش بین‌الملل است و در زمان مرحوم مهدوی اقدامات بسیار خوبی انجام شد و30 جلد کتاب در بخش بین‌الملل چاپ‌شده است.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد:بخش دوره‌های کوتاه‌مدت این دانشکده تاکنون چندین بار برگزارشده است و سبب آشنایی بیش از 10 هزار نفر با موضوعات حدیثی شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار