دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر معتقد است که در ایران مقررات مشخصی برای شکل گیری شورای سیاستگزاری این رویداد بین المللی وجود ندارد.
کد خبر: ۸۰۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹ 02 December 2019

محمد مهدی عسگرپور، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با برنامه زنده رادیویی گیومه – رادیو نمایش در خصوص سن و سال جشنواره فیلم فجر و تفاوت با جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: در مورد این موضوع موارد زیادی مطرح شد. حداقل در زمانی که خودم دبیر جشنواره فیلم فجر بودم و هر دو جشنواره یعنی جشنواره فیلم فجر و جشنواره بین المللی فیلم فجر با هم برگزار می شد، هم مطرح شد. وقتی جشنواره ای تبدیل به وضعیت دیگر می شود، یعنی بین المللی و دو تکه می شود، اگر این اعداد بخواهند تغییر کنند، چه اتفاقی می افتد؟ یعنی از نظر ملی و بین المللی طول سال هایی را می طلبد. دوستان و همکاران به تسامح رسیدند و پذیرفتند که می تواند این عدد یکی باشد ولی اگر بخواهیم دقیق نگاه کنیم، از زمانی که جشنواره بین المللی هم پایه گذاری شد، این اعداد باید تغییر می کرد.

وی در پاسخ به سوال شهاب شهرزاد، منتقد سینما و مجری این برنامه در خصوص انتخاب اعضای سیاستگزاری این خاطرنشان کرد: مقررات مشخصی برای شکل‌گیری شورای سیاستگزاری وجود ندارد. شورای سیاستگزاری در جشنواره های بزرگ دنیا وجود دارد و حتی در برخی از این جشنواره ها، اعضای مرتبط موثر مثل وزیر کشور یا فرهنگ ممکن است در این شورا حضور داشته باشند. مثلا بخش قابل توجهی از جشنواره کن توسط وزارت امور خارجه آن کشور برگزار می شود.
عسگرپور در خصوص بودجه جشنواره امسال عنوان کرد: واقعیت این است تعداد پارامترها می تواند تاثیر داشته باشد. یکی از این پارامترها، تعداد میهمانان است. و نکته قابل توجه در این خصوص این است که باید منتظر ماند قیمت جدید بلیت های هواپیما مشخص شود. ما از اواسط بهمن ماه به بعد درگیر قیمت بلیت ها می شویم. بنابراین با توجه به برآوردی که در سال گذشته وجود داشته ، نزدیک به ۳۰درصد تفاوت قیمت خواهیم داشت. ما در سال گذشته با عددی نزدیک هشت و خرده ای میلیارد تومان و ۲۵۰میهمان خارجی را میزبانی کردیم که امیدوارم امسال بتوانیم این عدد را به ۳۵۰ نفر برسانیم. امیدوارم بتوانیم جدول بودجه ای مان را تا بهمن تعیین کنیم. این مدل شفاف سازی که باب شده، مسایل خاص خودش را دارد که نیاز به توضیحات خاصی دارد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به سوال شهرزاد، مبنی بر نقدی که در دوره هایی که رضا میرکریمی، کارگردان سینما، دبیر جشنواره بین المللی فجر بود و این مساله به شدت مطرح بود که وی شخصا برای انتخاب فیلم ها تصمیم گیری می کند و آیا شما هم این رویه را ادامه می دهید یا خیر خاطرنشان کرد: نکته ای که درباره این رفتار با آن مواجه شدم و پسندیدم این بود که دبیر جشنواره باید مسئولیت پذیرتر از دیگران عمل کند. تعداد دیگری از دوستان هم بودند که حضور داشتند. دوستان فیلم ها را می دیدند و نظر خود را اعلام می کردند و در نهایت دبیر جشنواره نظر نهایی خود را مطرح می کرد. بهتر از این است که دبیر جشنواره بگوید نمی خواهم وارد این حوزه بشوم. در هیچ یک از جشنواره های خارجی نمی بینید که هنرمندان خارجی بیایند و فیلم ها را انتخاب کنند بلکه این جشنواره ها اعضای انتخاب دارند.
وی در پاسخ به نامرتبط بودن نمایش برخی از فیلم ها با نام جشنواره (فجر) بیان کرد: جشنواره های دیگر که اسم و رسمی دارند، آیا آنها این رفتار را داشتند که هر سال بیایند و هیات انتخاب را تعیین کنند یا ستاد جشنواره، فیلم ها را بر اساس سیاست های جشنواره انتخاب کنند. سیاست های جشنواره فیلم فجر مثل حوزه های دیگر، مثل رادیو یا تلویزیون می ماند. مسایل آنقدر کلی است که هر مبحثی را می توانید بپذیرید یا نپذیرید. مثلا اینکه این فیلم ها شخصی انتخاب می شود و بر اساس سیاست هایی که فکر می کند درست است. شورای سیاستگزاری وجود ندارد. مثلا در سیما فیلم، شورایی وجود دارد که فیلم ها را انتخاب می کند. بر اساس سیاست های سیاسی، فرهنگی و خانواده و … که می تواند جواب مثبت بگیرد یا نگیرد. جشنواره فیلم فجر جایی است برای انتخاب فیلم های روز دنیا با توجه به معیارهای پخش در کشورمان و می تواند به عنوان یک شاخص عمل کند. نام شورای سیاستگزاری کاملا معلوم است.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در خصوص تاثیر چهار دوره گذشته این رویداد اظهار کرد: در مورد محدوده هایی که خودمان داریم، سینمای مان هم همان است. جشنواره بر اساس محدودیت ها و سیاست هایی که وجود دارد، عمل می کند. باید ارزیابی دقیقی صورت بگیرد. ممکن است این چند سال برای برخی مورد پسند نبوده باشد. من نایب رییس خانه سینما هستم. در جشنواره فیلم فجر، تمام تایید های لازم را گرفته و در سه نوبت در شورای مرکزی تایید شده است. تنها نکته ای که وجود داشت، زمان برگزاری آن بوده است. ثبت جشنواره بین المللی فیلم فجر ظرف دو سه ماه آینده تغییر خواهد کرد و جشنواره فیلم فجر، ثبت نهایی خواهد شد.
گفتنی است، برنامه زنده گیومه عنوان برنامه ای است در رادیو نمایش به تهیه کنندگی حسین معصومی و گویندگی شهاب شهرزاد که از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح بر روی موج ۱۰۷/۵خواهد رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار