کد خبر: ۸۰۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸ 02 December 2019

تابناک رضوی: خوش بین هستم اصولا به همه افراد. نیت ها را هم خیر می بینم و خیر می خوانم برای همه. خودم هم خیر خواه و خیر گوی مردمم اما معتقدم فقط نیت خیر نمی تواند رقم زننده رویداد خیر هم باشد.

برای رقم خوردن خیر در اندازه یک جامعه باید مولفه های دیگر هم وجود داشته باشد از جمله توانمندی، تدبیر امور، دانش، و خیلی ظرفیت های دیگر که نیاز به عهده گرفتن یک مسئولیت است. یعنی برای قبول یک مسئولیت فقط به این که نیت مان خیر است و قصد خدمت داریم و بر این قصد هم قصدی دیگر افزوده ایم و به قربت فکر می کنیم هم کافی نیست.

بایئ توان اجرایی کردن این "قصد" را هم داشته باشیم والا پذیرش آن مسئولیت در زمانی که افراد تواناتر از ما وجود دارند، عین بی عدالتی است. قصد خیر هم جبران این بی عدالتی را نمی کند. این مسئولیت را می توان امروز ترجمه ای چنین کرد که افرادی که با ثبت نام می خواهند خود را در معرض انتخابات برای مجلس قرار دهند اول باید سنگ ها را با خود وابکنند که آیا واقعا توان نمایندگی را دارند؟ آیا به موضوعات خرد و کلان کشور اشرافی در حد ارائه راهکار دارند؟

این که ما شرایط را می دانیم و حتی مشکلات را می شناسیم هم کفایت نمی کند. باید راه برون رفت از مشکلات را بدانند و شجاعت طرح آن را داشته باشند. یعنی واجد همه صفاتی باشند که برای یک نمایندگی در تراز وکالت مردم رشید ایران، لازم است. یعنی اگر ابوذر هم باشی در صراحت و صداقت  و ایمان اما تدبیر مدیریت نداشته باشی نباید پا به میدان مدیریت بگذاری. دقیق و به جا و به روز این نکته را رهبر انقلاب مطرح کردند به این بیان شیوا که؛ "پیامبر (ص) به ابی‌ذر فرمودند: من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم. من جنابعالی را در مدیریت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی اما حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی و تولیت مال یتیم را قبول نکنی."

خب، ما نه ایمان مان قابل مقایسه با ابوذر است و نه صداقت و شجاعت و صراحت او را به اندازه یک در هزار داریم. وقتی او را پیامبر از مدیریت پرهیز می دهد، تکلیف ما ، تکلیف همه ما، روشن است. این درست که نمایندگی، شانی سوای مدیریت دارد اما نماینده باید توان نظارت بر مدیران و وزیران را داشته باشد و این خود مستلزم بسیاری از بایستگی هایی است که باید افراد داشته باشند. با داشته ها به میدان بیایند و از مردم رای بگیرند نه صرفا به نیت خیر که این اگر چه لازم است اما هیچگاه کافی نیست. اگر خوانده ایم "الاعمال بالنیات" را در حوزه اعمال عبادی است و الا در حوزه جامعه و سیاست و اقتصاد و بیت المال دقیقا اعمال را به نتایج می سنجند نه به نیت.

من فکر می کنم در حوزه قبول مسئولیت و ورود به انتخابات باید از الاعمال بالنیات باید به این مرحله عبور کرد که در تعریف ایمان، از زبان مولا امیر المومنین(ع)  می خوانیم؛ "مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ" یعنی باید زبانی برای بیان نیت خیر داشته باشیم و توانی برای به اجرا در آوردن آن نیز. با توانایی و تجهیز به لوازم نمایندگی، اسم بنویسیم تا مردم اسم مان را بر برگه های رای بنویسند. مجلسی با ظرفیت بالا که شکل بگیرد ملک و ملت را بالا خواهد کشید و چنین باد روزگار مجلس یازدهم.....

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار