ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون میراث فرهنگی کرمانشاه قرار داشتن خانه‌های تاریخی کرمانشاه در محلات کم رفت و آمد باعث شده تا سرمایه گذاران بخش خصوصی چندان رغبتی برای اجاره این خانه‌ها نداشته باشند.
کد خبر: ۸۰۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 03 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از ایسنا،علیرضا برشاهی به وجود بیش از 80 خانه تاریخی در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از این تعداد تنها چند خانه از جمله خانه زرشکیان، فیض مهدوی، سوری و خواجه باروخ در مالکیت میراث فرهنگی است و مابقی مالک خصوصی دارند.

وی در ادامه بابیان اینکه از چندسال پیش سیاست‌هایی در وزارت میراث فرهنگی برای واگذاری خانه‌های تاریخی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته، اظهارکرد: واگذاری خانه‌های تاریخی به سرمایه گذاران بخش خصوصی از طریق مزایده به منظور احیاء، مرمت و بهره‌برداری از آنها انجام می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: در این سالها از میان خانه‌های تاریخی کرمانشاه تنها خانه سوری به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و سه خانه دیگر هم علیرغم اینکه چندبار به مزایده رفته‌اند، اما متقاضی واجد شرایطی برای آنها نداشته‌ایم.

وی درپاسخ به چرایی عدم استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی از خانه‌های تاریخی در کرمانشاه گفت: زمانی که خانه سوری را به بخش خصوصی واگذار کردیم، به واسطه موقعیت مکانی خوب و تبدیل آن به مجموعه پذیرایی سنتی مورد استقبال مردم قرار گرفت، برای همین اکثر متقاضیان خواستار خانه‌های تاریخی با چنین موقعیتی هستند.

برشاهی تاکید کرد: این تقاضا درحالی است که از میان خانه‌های تاریخی تحت مالکیت ما تنها خانه سوری روی خیابانی پرتردد واقع شده و مابقی خانه‌ها در کوچه و محل‌های کم تردد قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: هرچند خانه سوری به واسطه موقعیت مکانی خوب این قابلیت را داشت که به یک مرکز پذیرایی سنتی تبدیل شود و مورد استقبال قرار گیرد، اما خانه زرشکیان، خواجه باروخ و فیض مهدوی نیز این قابلیت را دارند که به مراکز فرهنگی همچون آموزش هنرهای سنتی، اقامتگاه بوم گردی و... تبدیل شوند.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: اخیرا نیز برای چندمین بار خانه زرشکیان از طریق صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی به مزایده رفته که اگر متقاضی واجد شرایطی پیدا شود و بتواند یک مرکز فرهنگی را در این خانه تاریخی راه اندازی کند، یک الگوی موفق خواهد بود و باعث تشویق سایر سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجاره کردن این خانه‌ها می‌شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار