مسیر انتخابات در استان مرکزی؛
به نوعی اصلاح طلبان می توانند با جریان سازی در خصوص حقوق زنان و آزادی های اجتماعی بار دیگر بار روانی و احساسی جامعه را در دست گیرند و با لیستی زنانه وارد میدان شوند و به همین شکل عملکرد ضعیف خود را پوشش دهند
کد خبر: ۸۰۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ 07 December 2019
 
 

ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به آخرین روز خود رسیده است. پس از پشت سر گذاشتن روزهایی کم خبر و گمانه زنی های سیاسی مختلف بالاخره طی دو روز گذشته شخصیت های سیاسی رخ نمایاندن و خود را به عرصه انتخابات رساندند و شور و حال سیاسی خاصی به این انتخابات بخشیده شد.

نگاهی آماری تا پایان روز ششم نشان از ثبت نام ۲۵۰ نفر در استان مرکزی دارد که از این تعداد ۲۲۳ نفر مرد و ۲۷ نفر زن ثبت نام کرده اند. بنا به گفته بهروز اکرمی رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی تعداد شرکت کنندگان نسبت به دور قبل با ده درصد افزایش روبه رو بوده است.

از ۲۵۰ نفر ثبت نامی ۸۶ نفر از حوزه اراک، خنداب و کمیجان،۴۴ نفر در حوزه انتخابيه ساوه و زرنديه، ۵۲ نفر در حوزه انتخابيه تفرش، آشتيان و فراهان،  ۱۸ نفر در حوزه انتخابيه محلات و دليجان، ۳۰ نفر در حوزه انتخابيه شازند و ۲۰ نفر در حوزه انتخابيه خمين ثبت نام خود را براي كانديداتوري در يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از استان مركزي قطعي نموده اند.

با گذر از آمار می توان نگاهی به نحوه چینش جریانات و شخصیت های سیاسی داشت تا تحلیل دقیق تری از شرایط موجود به دست بیاید.

رقابت سنگین چهره ها در تفرش، آشتیان و فراهان

ابتدا می توان به رقابت سنگینی اشاره کرد که در حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان شکل‌گرفته است. طی شش روز گذشته شخصیت‌های دارای تجربه و مطرحی پا به این عرصه گذاشته‌اند که مطمئناً رقابت در این حوزه انتخابیه را سخت خواهد کرد. به عبارتی حضور بهمن اخوان نماینده همین حوزه در دوره‌های پنجم، ششم و هشتم که سوابقی چون عضویت در کمیسیون اصل نود و صنایع و معادن مجلس را در کارنامه خود دارد، در کنار چهره هایی چون واعظی آشتیانی، صلاحی، حجت الاسلام شهبازی و حسین حاجیلو به عنوان یکی از اصلی ترین منتقدان دولت و حسینی نماینده فعلی این حوزه انتخابیه و برخی از شخصیت های بومی بر تلاطم و رقابت جذاب دراین حوزه افزوده است.

حال باید دید که چینش سیاسی در این حوزه به چه شکل خواهد بود و آیا اصلاح طلبان همچنان در شهرستان ها شکست خورده باقی می مانند و  در این دوره نیز سعی دارند از بدنه مرفه و شهر و کلانشهر نشین، کرسی های مورد نیاز خود را کسب کنند.

از تفرش، آشتیان و فراهان که بگذریم شاید حضور عبدالله سهرابی استاندار اسبق استان مرکزی و سفیر سابق ایران در قطر، در حوزه ساوه و زرندیه حساسیت خاصی به این حوزه بخشید تا سهرابی در کنار افرادی مانند منصوری و میرگلو بیات تنور رقابت های انتخاباتی در ساوه و زرندیه را روشن نگه دارد.

ابراهیمی همراه با حمایت اصلاحات؛ می برد یا می بازد؟

در حوزه شازند نیز ثبت نام ها مرحله خاصی را تجربه می کند. از طرفی در روزهای گذشته احمدی بیغش، صاحبعلی غفاری و شهردار اسبق این شهر ثبت نام کردند و حالا با حضور علی ابراهیمی با پشتوانه حمایتی اصلاح طلبان، رقابت، قابل توجه شده است. حال باید دید آیا ابراهیمی می تواند با پشتوانه اصلاحاتی اش این بار نیز رقابت ها را پیروز شود یا که تجربه پیروزی سختش در دوره قبل دیگر تکرار نخواهد شد. البته باید گفت که افشار فرمانده سابق پادگان رزمی مهندسی ۴۲ قدر که در دوره دهم از حوزه اراک، خنداب و کمیجان اقدام کرده بود، حال در این دوره خود را به حوزه انتخابیه شازند رسانده است؛ که با حضورش می تواند یکی از رقبای تعیین کننده در این انتخابات باشد.

در کنار اینها با حضور چهره های مهم و تاثیر گذار در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان می توان گفت که انتخابات در این حوزه که به عنوان مهمترین حوزه استان مرکزی مطرح است نیز جانی تازه به خود گرفت. حالا چهره های مختلف در تلاشند که آن چنان که باید خود را به مردم معرفی کرده و رای مورد نظر را کسب کنند. چهره های نام آشنایی مانند کریمی و آصفری که هر دو در لیست اصوگرایان در دوره قبل انتخابات قرار داشتند، بار دیگر ثبت نام کردند و شرایط انتخابات در این حوزه را پیچیده تر کردند.

در کنار ثبت نام ها فراخوان های جریانات و گروه های سیاسی و مواضع برخی از ثبت نامی ها قابل توجه است که تحلیل های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

فراخون هایی از نوع عرض اندام نخبگانی! /جریانی که برای تربیت وقت گذاشته است

یکی از این فراخوان ها، فراخوانی است که با عنوان در خواست ثبت نام از جوانان مؤمن، متخصص، انقلابی و شجاع منتشر شده است و طبق محتوای آن مجموعه ای از فعالان صنعتی، دانشجویان، فعالان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و کارگران و خانواده شهدا در خواست کنندگان این پیام بوده اند. فراخوانی که در آن از ۷ نفر برای حضور در این عرصه دعوت به عمل آمده است که حمید پاکپور، اسماعیل جیریایی، عباس خسروانی، حامد صفی خانی، پیمان عین القضاتی، علی اصغر غفاری و علی مقدسی را شامل می شود. البته باید گفت که این اسامی در کنار اسامی افراد ثبت نام کرده ای مانند محمد رضا جعفری، مجتبی شاهوار، یک نکته اساسی را نشان می دهد، که در یک جمله قابل طرح است و آن این که گویا جریان ارزشی و انقلابی در مدتی که دولت را در اختیار نداشته به تربیت نیرو های توانمند و جوان پرداخته است.

به نوعی شاید بتوان گفت که اصلا ثبت نامی توسط افراد نام برده شده در کار نباشد و این نوع فراخوان ها آن هم با بیان نام، فقط یک عرض اندام نخبگانی و ظرفیتی است که جریانات دیگر بدانند که این اسامی نشان از وقت گذاری جریان صادر کننده بیانیه بر تربیت نیروهای توانمند و نخبه بوده  و گویا این بار با دستانی پر وارد میدان شده است.

از طرف دیگر این چنین فراخوانی  توسط اصلاح طلبان نیز صادر شد که در آن فراخوان نیز به صورت کلی زنان و جوانان را مورد خطاب قرار دادند و از این قشر خواستند که وارد این میدان شوند.

آیا اصلاحات در اراک با لیستی زنانه وارد میدان می شود؟

نگاهی به عملکرد ثبت نامی جریان اصلاح طلب بعد از کنار نشستن سید مهدی مقدسی چند تحلیل را نمایان می کند. برخی همچنان بر عدم حضور مقدسی به دلیل اطلاع از عدم احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان و برخی دیگر از عدم اقبال باطنی جریان افراطی اصلاح طلب نسبت به او خبر می دهند اما عده ای هم همچنان معتقدند که نمی توان از کنار احتمال حضور مقدسی در دقایق پایانی گذشت.

 گویا این جریان فعلا در صدد این دست که به صورت چراغ خاموش پیش برود و از افرادی نسبتا ناشناخته برای این دوره استفاده کند.  از طرفی می‌توان گفت اصلاح‌طلبان افراطی همچنان به تحریم انتخابات می‌اندیشند ولی سعی دارند با همین حرکت‌های چراغ خاموش، تحریمی پنهانی داشته باشند چراکه در حال حاضر معتقدند با توجه به شرایط اقتصادی، کاهش مشارکت، این بار نه به ضرر آنها بلکه با توجه به تحت‌فشار بودن اقشار ضعیف رأی جریان مقابلشان را با ریزش روبه‌رو خواهد کرد.

البته برخی از گمانه‌زنی‌ها خبر از لیستی دونفره و متشکل از دو خانم خبر می دهند که اصلاح طلبان سعی دارند این لیست را برای انتخابات ارائه دهند. البته چیدن چند نکته در کنار یکدیگر می تواند این احتمال و گمانه زنی را قوت ببخشد. اول اینکه توجه به اطلاعیه شورای اصلاح طلبان استان که در آن تاکید بر حضور بانوان دارند و دوم استفاده از این موقعیت در جهت پوشش دادن به ضعف عملکرد خود؛ به نوعی اصلاح طلبان می توانند با جریان سازی در خصوص حقوق زنان و آزادی های اجتماعی بار دیگر بار روانی و احساسی جامعه را در دست گیرند و با لیستی زنانه وارد میدان شوند. شاید بتوان گفت که اصلاحات باز هم سعی دارد با یک جو رسانه ای ساده و استفاده از چند کلید واژه حساس، خود را پیروز انتخابات در اراک کند.

البته ثبت نام افرادی مانند همتی و نظری و برخی دیگر از جوانان اصلاح طلب هم می تواند محل شکلی گیری لیست دو نفره اصلاح طلبان باشد.

آیا جریان انقلابی و ارزشی به عدم وحدت خود می بازد؟

اما از عملکرد اصلاحات که بگذریم یک نکته اساسی مورد توجه قرار می گیرد که آیا جریان انقلابی می تواند به اجماعی دقیق و منطقی که هم افکار عمومی را در دست داشته باشد و هم از قدرت اجرایی و فکری مناسبی برخوردار باشد، برسد؟ آیا بار دیگر شبیه تجربیات گذشته جریان انقلابی چوب عدم وحدت خود را خواهد خورد و اصلاح طلبان نیز بار دیگر با استفاده از این نقطه ضعف بزرگ خود را به کرسی های مجلس می رسانند؟

نکته مهم این است که علی رغم سخنان آصفری در مصاحبه با بیان آنلاین که از وحدت در جریان انقلابی سخن گفت اما شاید در ظاهر این مهم قابل لمس نباشد. از طرفی شنیده ها حاکی از آن است که احتمال صدور لیست از سوی محمد باقر قالیباف وجود دارد و حتی برخی از منابع آگاه از قرار گیری سهرابی، شاهوار و آصفری در لیست او خبر می دهند و از طرفی دیگر شورای ائتلاف اصولگرایان نیز در تلاش است تا لیستی با تکیه بر تجربه و روحیه جوانی ارائه دهد که طبق برخی از شواهد گویا جزییات این لیست به صورت کامل متفاوت از لیست محمد باقر قالیباف خواهد بود.

این تحلیل در حالی است که حضور پررنگ اطرافیان احمدی نژاد در این انتخابات را نادیده بگیریم؛ چرا که بر اساس برخی از اخبار تا نزدیک به ۲۶۰ نفر از یاران او در کل کشور برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند.

البته نگاهی به گذشته و عدم حمایت کریمی در دور قبل، از آصفری، آن هم در شرایطی که آصفری در رقابتی سخت در مقابل مقدسی قرار داشت  واهمه این جریان از دو دستگی و یا حتی چند دستگی را افزایش می دهد؛ چرا که این امکان وجود دارد که حتی برخی از فعالان سیاسی استان نیز دست به ارائه لیستی جدای از لیست های کشوری بزنند و فضا کاملا از دست این جریان خارج شود. این اتفاق دقیقا همان اتفاقی است که گریبان این جریان را در انتخابات شورای شهر گرفت و باتوجه به صدور  چندین لیست از طرف فعالان سیاسی، لیست امید از این فضای به هم ریخته استفاده کرد و ۸ کرسی از ۱۱ کرسی شورای شهر کلانشهر اراک را به دست آورد. حال باید دیدکه این جریان در راستای عدم تفرقه چه برنامه ای در پیش دارد و به کدام سمت خواهد رفت.

مطمئنا در این میان خطاب به نامزد های این جریان باید گفت که با سخن از وحدت گفتن، وحدت ایجاد نخواهد شد. وحدت این جریان در گرو گذشت نیروهایش از خود خواهد بود و فقط با حلوا حلوا گفتن ها، دهان شیرین نمی شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار