عباس عبدی: اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور جدی نخواهند داشت

 عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به روزنامه ایران گفت: «مسأله مهم اصلاح‎طلبان هستند. فکر می‎کنم که با یک ظرفیت زیر متوسط وارد میدان شده‌اند و با این حساب گمان نمی‎برم که بتوانند طرفداران خود را برای فعالیت و رأی دادن قانع کنند...

فکر نمی‏‌کنم که اصلاح‎طلبان بتوانند یک حضور جدی و مؤثری در انتخابات داشته باشند. چون انتخابات که فقط ثبت نام نیست. ثبت نام کردن ساده‎ترین کار در مرحله انتخابات است. حتی این کار ساده را هم نتوانستند آن طوری که انتظار می‌رفت، انجام دهند. بنابراین گمانم این است که اصلاح‎طلبان نمی‎توانند ستادی را به صورت درست و حسابی تشکیل دهند و نیروهایشان هم پای کار نمی‎آیند و عملاً بین زمین و هوا می‏‌مانند. وقتی هم که اصلاح‎طلبان نباشند، رقابت به آن معنای جدی شکل نمی‎گیرد. بعید می‎دانم که در بین اصولگرایان هم اتفاق جدی رخ بدهد. رخ هم بدهد یا ندهد تأثیر زیادی در سرنوشت کشور و انتخابات ندارد...

با توجه به وضعیتی که در ثبت‎نام‎ها هست، من فکر می‎کنم برای اینکه یک مقدار تنور انتخابات را گرم کنند احتمالاً بیشتر افراد در تهران را هم تأیید صلاحیت کنند؛ حالا با مقداری کم و زیاد کردن. ولی این اصلاً مشکلی را حل نخواهد کرد. به خاطر اینکه با اتفاقات آبان ماه و مسائلی که حتی پیش از آن رخ داده و نشانه‌ای که از وجود اراده معطوف به اصلاحات منعکس نشده، خیلی‎ها انتخابات از ذهن‌شان می‎رود و اصلاً به این موضوع نمی‎پردازند.»

***

چرا اصلاح‌طلبان بدنه اجتماعی خود را از دست داده‌اند؟

محمدجواد روح، سردبیر مجله اصلاح‌طلب صدا و عضو حزب اتحاد ملت در فرهیختگان نوشت: «اصلاح‌طلبان در این 6 ‌سال به این مساله بی‌توجهی کردند که مهم‌ترین نقطه قوت مشارکت و اصلاح‌طلبان از دوم‌ خرداد تاکنون، گفتمان‌سازی بود و بعد از آن بحث سازماندهی، ائتلاف و کارهای دیگر تاثیر داشته است. به‌همین‌دلیل درحال‌حاضر می‌بینیم با گذشت 6 ‌سال از انتخاب روحانی، موقعیت و پایگاه اجتماعی همه اصلاح‌طلبان به‌شدت افول کرده است.

به‌خصوص در دو سال اخیر و در جریان اعتراضات سال 96 و 98 هم عملا جامعه همان‌طور که علیه جریان راست و به‌اصطلاح اصولگرایان بود، تا حد زیادی علیه اصلاح‌طلبان هم موضع گرفت. این، به این دلیل بود که اصلاح‌طلبان حرف متفاوت و گفتمان جدی نداشته‌اند و عملا دنباله‌روی دولتی شده‌اند که خود او هم، جز در حوزه سیاست‌خارجی، در سایر عرصه‌ها فاقد نظریه، گفتمان و حتی هویت تعریف ‌شده است.

بخشی از این مساله به این برمی‌گردد که وقتی حزبی محور گفتمان‌سازی بوده و جریانی که در اصلاحات گفتمان‌ساز بوده، گفتمان‌سازی را کنار گذاشته با این هدف که بتواند با دیگران کار کند و درواقع در یک سطح باشد و هر بحثی را درون ائتلاف مطرح می‌کند؛ ناگزیر است برای حفظ ائتلاف با ضعیف‌ترین و محافظه‌کارترین حزب و مجموعه حاضر در ائتلاف به توافق برسد تا ائتلاف حفظ شود...

حرکت جبهه‌ای تبعاتی دارد. حرکت جبهه‌ای در انتخابات شاید همیشه نتیجه‌بخش باشد، ولی از سوی دیگر، وقتی قدرت گفتمان‌سازی خود را از دست بدهیم و گفتمان جریانات محافظه‌کار محور و لیدر گفتمان کل جبهه سیاسی شود، حامیان خود را از دست می‌دهیم و درنتیجه، کلا انتخابات را هم از دست خواهیم داد... انگیزه مشارکت سیاسی حتی بین خود نیروهای حزبی از بین رفته است؛ چه برسد به بدنه اجتماعی!

به عبارتی، راس جریان اصلاحات هم بی‌انگیزه شده است و اکثریت در «کار نکردن» و «کنار کشیدن» با هم همراه هستند. دلیل این بی‌انگیزگی هم این است که بدنه اجتماعی را از دست داده‌اند. اگر در حال حاضر هم مانند دو سال پیش (سال 96) با سوت خاتمی دو، سه میلیون نفر در تهران رای می‌دادند امروز بین اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام کردن و در لیست رفتن کشت‌وکشتار بود، اما الان چون می‌دانند کسی پای صندوق نمی‌آید و درواقع قبر خالی است؛ کسی هم سر آن گریه نمی‌کند!»

بیشتر بخوانید:

از روحانی عبور نکردیم؛ پایگاه خود را از دست دادیم

***

پاسخ ضرغامی به روحانی درباره گم‌شدن ۹۴۷ میلیون دلار

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا وسیما در دانشگاه یاسوج به سخنان روحانی در یزد درباره گم‌شدن ۹۴۷ میلیون دلار پاسخ گفت. ضرغامی گفت: اولین نکته در مورد ۹۴۷ میلیون دلار پول گمشده است و اولین بار این کلمه را به عنوان کار خطای مالی شنیدم آنهم از زبان آقای رئیس‌جمهور، درست در مقطعی که مساله پرونده برادر ایشان به نتیجه رسید و حکم قضایی صادر شد یکباره متوجه شدیم که در سخنرانی خود در یزد چنین موضوعی را مطرح کرده است.

ضرغامی با بیان این که قرینه محذوف ایشان این بود که جای این که برادر من را بگیرید به سراغ نهادی بروید که ۹۴۷ میلیون دلار گرفته و به هیچکس پاسخ نداده است اظهار کرد: ایشان ادعا داشته این مبلغ چه شده و کجا رفته و دوستان هم به من گفتند جواب بده و من گفتم کسی که خودش را به خواب زده نمی‌توان از خواب بیدار کرد، اما کسی که واقعا خوابیده می‌شود به او اطلاعات داد و از خواب بیدار کرد لذا جواب ایشان را ندادم، زیرا معلوم بود که دنبال گروکشی است چرا که لحظه آخر خبری به او دادند و گفتند که بخوانید.

رئیس پیشین صدا و سیما با بیان این که نه تنها این مبلغ بلکه مبالغی بیشتر از نظر ریالی و ارزی به طور قانونی به عنوان بودجه رسمی و بودجه خاص مثل صندوق ذخیره ارزی که آقای رئیس جمهور مرتب از آن استفاده می‌کنند در کشور هزینه می‌شود و تا ریال و دلار آخر توسط دستگاه‌های نظارتی مورد نظارت قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این مبلغ هم ظرف مدت چهار سال برای هزینه‌های ارزی صدا و سیما اختصاص پیدا کرد که در هشت قسط از طرف بانک مرکزی که آخرین قسط هم در دوره خود آقای روحانی بود، داده شد.

وی گفت: هر بار که یک قسط از طرف بانک مرکزی در اختیار صدا و سیما قرار داده می‌شد از صدا و سیما گزارش کامل هزینه‌های قسط قبل را می‌خواستند لذا من ۸ نامه رسمی برای رؤسای بانک مرکزی وقت نوشتم به ازای هر نامه اعلام می‌کردم که به پیوست ریز هزینه‌های قسط قبل برای شما ارسال می‌شود لطفا بعد از تایید قسط بعدی را برای هزینه‌های ضروری و مورد نیاز بدهید.

ضرغامی گفت: یک ماه و دو ماه و برخی وقت‌ها ۴ ماه طول می‌کشید تا بانک مرکزی بررسی کند که آقای روحانی انشاالله این‌ها را نمی‌دانسته تا خطای ایشان کمتر شود، اتفاقا قسط آخر زمان آقای روحانی بود و آقای سیف هم در جریان است.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور به جای این که در تریبون این حرف نادرست و ناشیانه و از موضع عصبانیت و در برابر پرونده شخصی برادر خودشان را اعلام کنند که صدا و سیما گزارش نداده، کافی است که به بانک مرکزی اعلام کنند گزارش‌های چهار ساله صدا و سیما را بدهید تا مطالعه کنم.

***

روایت یک جامعه‌شناس از تغییرات مثبت اصولگرایان

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس اصلاح‌طلب درباره تغییرات سیاست‌ورزی اصولگرایان به خبرآنلاین گفت: «من فکر می‌کنم اصولگرایان صورت بندی جدیدی را از خودشان سامان می‌دهند. مشخصا با آمدن آقای رئیسی و تصوری که جامعه فردا از طریق کُنش او دارد دنبال می‌شود، دارند به یک صورت بندی جدیدی در اصولگرایی شکل می‌دهند.

چرا می‌گویم رئیسی؟ آدمهایی که قبل از رئیسی نمادهای اصولگرایی دینی و فرهنگی بودند، آدمهایی بودند که از گفتمان کلاسیک بهره می‌بردند، مثلا آقای لاریجانی با یزدی، یا یزدی با هاشمی شاهرودی و... فرقی نمی‌کند و همه فضاها و ادعاهایشان شبیه به هم است، همه به دنبال این بودند که یقه هاشمی یا خاتمی را بگیرند و بحث فقر و غنا را مطرح بکنند. الان آدم دیگری آمده است و دارد چیز دیگری را نمایندگی می‌کند.

یکی‌اش بحث ستمی است که بر جامعه وارد شده است، دوم فقری که فراگیر شده است، سوم فسادی که همه جا فراگیر شده است، چهارم تنش بین اصولگرایی کلاسیک و اصلاح‌طلبی کلاسیک را دامن نمی‌زند و دارد از آن تنش و چالش عبور می‌کند. به نیروهایی که اتکا کرده هم جالب است، درست است که با فرماندهان سپاه نشسته است، اما شما کم می‌بینید که با رجُل اصولگرا بنشیند، اما اصلاح طلبان باز هم دارند همان کار را می‌کنند و همان‌ها دور هم جمع می‌شوند و قصه می‌گویند. جمعیت دیگری دارد از بین اصولگرایان ظهور می‌کند، اگر اصولگرایی آن مسیر را پیش ببرد با دامنه چتری به نام آقای رئیسی به نظر من برنده بازی انتخابات اصولگرایی است...

من مطمئنم که مجلس اگر به سود اصولگرایان پیش برود، اصولگرایان جوان متفاوتی را خواهد داشت که آن اصولگرایانی که بتوانند با آقای رئیسی کار کنند، نه اصولگرایانی که با آقای یزدی کار کنند، اصلا یزدی را نخواهند شناخت و از یزدی عبور خواهند کرد.

اما اینجا ما از هیچ‌کس حق عبور نداریم، از عارف، خاتمی و ... نباید عبور کنیم، گزاره‌های اصلاح طلبی همین است و کوتاه نمی‌آییم، هرکس نمی‌خواهد وارد بازی نشود، پس جمعیت کمی می‌آید»

***

حاشیه های حضور رئیس جمهور در دانشگاه فرهنگیان

 کانال اصلاح‌طلب امتداد با نگاهی به حواشی حضور روحانی در دانشگاه فرهنگیان نوشت: «بالاخره پس از گذشت دو روز از روز دانشجو، حسن روحانی به منظور حضور در جمع دانشجویان راهی دانشگاه شد. او از میان تمام دانشگاه‌ها، دانشگاه فرهنگیان را انتخابات کرد تا روز دانشجو را در میان معلمان آینده  کاملا بدون دردسر سپری کند. 

البته این حضور دارای چند حاشیه‌ی کمرنگ نیز بود. از جمله آنکه امسال برای اولین بار سخنرانی روحانی از تلویزیون و پرتال ریاست جمهوری به صورت زنده پخش نشد. همچنین پایگاه اطلاع رسانی دولت تنها چند تصویر از زمان سخنرانی رییس جمهور منتشر کرده است.

در واقع رئیس جمهور، تشریفاتی تر از گذشته، روز دانشجو را برگزار کرد و تصمیم گرفت تا در یک دانشگاه بدون حاشیه سخنرانی کند و در معرض پرسش دانشجویان عصبانی قرار نگیرد. با توجه به وقایع اخیر و خصوصا اتفاقات آبان ماه سال جاری این انتظار میرفت که دانشجویان واکنش‌های تندی در قبال رئیس جمهور داشته باشند. از این رو حسن روحانی ترجیح داد تا در یک جمع گزینشی حضور یابد و مراسم 16 آذر را با دردسر کمتری پشت سر بگذارد.

البته حضور رئیس جمهور نکته‌ی دیگری نیز به همراه داشت. در نخستین عکس های رئیس جمهور، مانند همیشه واعظی کنار حسن روحانی حضور نداشت و میشد امیدوار بود که فاصله گذار بین رئیس جمهور و دیگران حضور ندارد که کمی بعد خود را رساند و فاصله ها بر قرار شد.»

***

زیباکلام: لاریجانی در انتخابات شرکت نکرد چون فهمید رای نمی‌آورد

صادق زیباکلام در جواب به این سوال خبرنگار نامه نیوز که «پیش‌بینی عمده درباره آینده سیاسی رجالی که صحنه انتخابات مجلس را با ثبت نام نکردن، واگذار کرده‌اند چیست؟» پاسخ داد: من فکر می‌کنم هم آقای جلیلی و هم آقای عارف خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 آماده می‌کنند.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر این نکته که «با توجه به حجم انتقادات گسترده که به عملکرد فراکسیون امید در مجلس صورت گرفته است» بیان کرد: اینکه آقای محمدرضا عارف خود در راس این فراکسیون و شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قرار دارد، شاید بخواهند وجهه خود را برای انتخابات بعدی که مهم‌تر است حفظ کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: آقای عارف شاید به دلیل دیگری نیز نگران وجهه خود باشد. شاید این نگرانی به حق باشد زیرا وقتی ایشان با آن رای سنگین 1.5میلیونی از تهران وارد مجلس شد، بسیار زشت خواهد بود که در این دوره از تهران حتی 100هزار رای هم نیاورند و به‌نظر تصمیم درستی گرفتند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین به حضور سعید جلیلی در آینده سیاسی ایران اشاره کرد و گفت: تحرکات آقای جلیلی نیز از اول با آن بحث دولت در سایه و فعالیت‌های تبلیغی نشان‌گر این بود که دورخیز وی برای موقعیتی بیش از کرسی‌های مجلس بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «علی لاریجانی نیز با همین تحلیل ثبت نام نکرده است؟» پاسخ داد: به نظرم چنین نیست. علی لاریجانی به‌نظر می‌رسد متوجه شده است که به‌هرحال حجم نارضایتی و حجم عدم محبوبیت اصولگرایان میانه‌رو طی شکاف‌های اخیر افزایش یافته است و ایشان نیز نگران هستند که اگر می‌آمدند، شاید توفیق بسیار ناچیزی می‌یافتند. شاید اگر از مازندران می‌آمدند، بخاطر مسائل قومیتی با رای حداقلی وارد مجلس می‌شدند، ولی ایشان نیز مانند آقای عارف فهمیدند که در صورت ثبت نام از شهرهای اصلی مثل تهران و قم شانسی ندارند.

زیباکلام تصریح کرد: لاریجانی هوشمندانه عمل کرد، ولی مشخص نیست که تصمیم او برای شرکت نکردن در انتخابات 1400 قطعی است.

جهانگیری: در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداریم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید باور داشته باشند که قوه قضائیه خودش پاک پاک است و با هر فسادی بدون هیچ شائبه سیاسی برخورد می‌کند گفت: آن‌چه ما از ابتدای دولت اعلام کردیم و تا امروز هم روی آن ایستاده‌ایم این بوده که دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و هر کس در هر رده‌ای فساد کرد باید با او برخورد شود. این نخستین تفاوت ما با دولت قبل است.