کارشناس تغدیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شرح داد
آنفلوآنزا یکی از بیماری های فصل پاییز است که باعلائمی مانند تب و لرز ناگهانی، درد عضلانی شدید، ضعف و خستگی شدید، سردرد، سرفه دائم ، گاهی آبریزش بینی و گلودرد و گاهی اسهال و شکم درد همراه است.
کد خبر: ۸۰۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ 10 December 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان آنفلوآنزا یکی از بیماری های فصل پاییز است که باعلائمی مانند تب و لرز ناگهانی، درد عضلانی شدید، ضعف و خستگی شدید، سردرد، سرفه دائم ، گاهی آبریزش بینی و گلودرد و گاهی اسهال و شکم درد همراه است.

مسعود فیروزکوهی کارشناس تغدیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این مطلب گفت: رعایت بهداشت فردی، داشتن استراحت و خواب کافی، انجام فعالیت ورزشی، دوری از استرس و تغذیه کافی برای افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت، در پیشگیری از بیماری آنفولانزا بسیار کمک کننده است.

وی گفت: اعضای خانواده می توانند در منزل از بیمار بدرستی پرستاری کنند، محل استراحت بیمار باید جدا از سایرین باشد، ظروف غذا، لیوان آب، حوله، ماسک و همه وسایل مصرفی نیز مجزا شود، حتی سطل زباله برای دستمال های یک بار مصرف در اختیار باشد و بهداشت فردی با دقت انجام شود.

وی با اشاره به این موضوع که نیاز غذایی و مقدار و نوع آن و نوشیدنی ها هم در تسریع بهبودی و بالا بردن مقاومت و ایمنی بیمار اهمیت زیادی دارد گفت: به افراد بیمار توصیه می شود تا انرژی دریافتی را افزایش دهند و برای تامین آن باید وعده های غذایی به 5 تا 6 دفعه افزایش پیدا کند، غذاها بهتر است پر پروتئین باشد یعنی بیشتر شامل گوشت ها، تخم مرغ، لبنیات کم چرب و حبوبات کاملا پخته باشد که باعث نفخ نشود.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی، سوپ و آش ها را از غذاهای بسیار مطلوب برای بیماران آنفلوآنزایی نام برد و گفت: سوپ و آش ها چون حاوی سبزیجات مختلف از جمله گوجه، هویج، جعفری و قارچ هستند اگر با کمی آب لیمو تازه مصرف شوند، بدلیل گرم بودن نوع غذا، سرشاربودن از آنتی اکسیدان ها، املاح و ویتامین ها، در تسریع درمان موثر هستند و آب و مایعات ولرم هم نیز باید مرتب استفاده شود.

به گفته فیروزکوهی آبمیوه هایی مثل آب انار، آب آناناس، آب هویج و آب مرکبات تازه و طبیعی تهیه و مصرف شود.
وی ادامه داد: دمنوش ها هم به تامین مایعات بدن و افزایش آرامش بیمار تاثیر دارند و دمنوش آویشن، گل گاوزبان، بابونه، جوشانده گل ختمی و نعناء که پس از ولرم شدن با یک قاشق عسل کمی شیرین شوند توصیه می شود.
وی گفت: مخلوط عسل بعلاوه لیموتازه و زنجبیل در آب ولرم برای کنترل گلودرد و آب ریزش بینی مفید است.

فیروزکوهی گفت: طبخ چغندر و شلغم، خوردنش باعث لینت سینه شده و بخارات حاصل از طبخ نیز فضا را مرطوب کرده و مانند بخور عمل می کند.

فیروز کوهی با تاکید به مصرف بیشتر میوه های رنگارنگ از جمله آناناس، مرکبات و انار گفت: سبزیجاتی مثل کلم ها، اسفناج، فلفل دلمه ای، نخود فرنگی هم در برنامه غذایی گنجانده شود و دانه ها مثل آفتابگردان و مغزها مثل پسته، بادام و گردو تامین کننده انرژی و املاح مورد نیاز هستند و بدن را تقویت می کنند نان و غلات سبوس دار هم در تامین انرژی و بهبود فعالیت دستگاه گوارش موثر هستند.

وی گفت: بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نباید غذاهای چرب، سرخ کردنی، غذاهای شور و یا خیلی شیرین استفاده کنند.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی گفت: پس از طی بیماری و حصول سلامت، مسواک بیمار را عوض کنید، حوله، ملحفه ها، جلد تشک و تمامی لباس هایش را یکبار شسته و با اطو ضدعفونی کنید، رختخواب را در مجاورت نور و گرمای خورشید قرار دهید و اتاق را هوادهی و تمامی وسایل اتاق را با شیشه شو یا الکل 70 درجه ضدعفونی نمایید تا هیچ اثری از ویروس و میکروب باقی نماند .

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
ممنون برای این خبر مفیدتون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار