سخنگوی شورای شهر پایتخت:
سخنگوی شورای اسلای شهرتهران با اشاره به استفساریه ای که درباه موضوع شورایاری‌ها در مجلس شورای اسلامی مطرح است، گفت:‌ این استفساریه خللی در فعالیت شورایاری ها ایجاد نمی کند.
کد خبر: ۸۰۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ 11 December 2019

«علی اعطا» سه شنبه در یازدهمین نشست خبری خود، درباره طرح استفساریه ای که در این روزها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است گفت: این استفساریه باعث شد تا نگرانی های درخصوص‌ انتخابات شورایاری ها ایجاد شود؛ در این طرح پرسشی مطرح شده بود و برداشتی که از این موضوع شد این بود که با رد این استفساریه شورایاری ها در روند کار خودشان دچار مشکل می شوند اما اینگونه نیست.

وی افزود: در اصل این استفساریه آمده است که آیا شورایاری مشمول اصل هفت قانون اساسی هست یا خیر، در حالی که پاسخ به این استفساریه ربطی به اصل تشکیل شورایاری ها ندارد.

اعطا با بیان اینکه برخی می گفتند که چون تشکیل انجمن شورایاری نیاز به برگزاری انتخابات دارد و از سوی دیگر برگزاری انتخابات یک امر سیاسی است باید یک قانون مشخص داشته باشد،‌ اظهار داشت: طرحی در مجلس در حال نگاشته شدن است تا موضوع برگزاری انتخابات شورایاری ها را قانونی کرده و از این پس مشکلی در این حوزه به وجود نیاید.
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: این استفساریه هیچ مشکلی برای ادامه کار شورایاری ایجاد نمی‌کند.
وی تاکید کرد: فراکیسیون مدیریت شهری در مجلس در حال تهیه طرحی است که به صورت مشخص در رابطه با قانونی کردن شورایاری ها مطرح شود.
اعطا با بیان اینکه این طرح می تواند در مقیاس قوانین کشوری وضعیت شورایاری ها را تعیین  تکلیف کند، گفت: شورایاری ها مجموعه ای هستند که می‌توانند در راستای اقدامات داوطلبانه یا واگذاری وظایف تصدی گرایانه دولت کمک کنند و نباید به این نهاد نگاه منفی داشت.

بررسی لایحه ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، عنوان کرد: ماده 10 این لایحه که در رابطه با نحوه توزیع مالیات است،‌ به اختلاف نظر های موجود مجددا برای بررسی به کمیسیون مشترک ارسال شده و قرار است ساعت 16 امروز جلسه ای در این باره تشکیل شود .
وی گفت: در طرح اولیه که از سوی دولت مطرح شده بود سهمی 5 درصدی برای شهرداری، 3 درصدی برای دولت و 1 درصدی برای توسعه بهداشت در نظر گرفته شده بود اما وقتی مسائل مربوط به کسری بودجه مطرح شد تغییر دیدگاه هایی به وجود آمد و به صورت 4-4-1 تغییر کرد. 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه به خاطر اختلاف نظر پیش آمده موضوع هم اکنون به کمیسیون مشترک ارجاع و به بحث گذاشته می شود، گفت: خواسته مدیریت شهری این است که یک درصد سهم شهرداری ها کسر نشود زیرا این موضوع باعث می شود که به جای حرکت در مسیر درآمدهای پایدار  به سمت منابع ناپایدار حرکت کنیم و شهرداری ها برای کسب درآمد ناپایدار به سمت شهر فروشی و تراکم فروشی  بروند.

وی ادامه داد: این در حالی است که حرکت به سمت شهر فروشی آفت کلانشهرها شده و ما در نگاه کلان باید به این موضوع توجه کافی نشان دهیم و اجازه ندهیم سهم مدیریت شهری از درآمد پایدار کاهش پیدا کند.

تعیین ماموریت و اختیارات شوراهای معماری مناطق 
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه در بحث لایحه تعیین ماموریت ها و اختیارات معماری مناطق در برخی از رسانه ها سوءتفاهم هایی به وجود آمده بود، افزود: در برخی از رسانه ها این مطرح شده بود که لایحه از دستور کار شورا خارج شده است این در حالی است که این لایحه از دستور کار خارج نشده و خارج نخواهد شد .
وی گفت: در برخی از موارد وقتی طرح های فوریت دار وارد دستور می شود امکان تغییر دستور جلسات وجود دارد و پیش بینی ما این است که این فوریت در یک یا دو جلسه آینده مطرح شود.

چرایی خریداری نشدن دستگاههای تشخیص بو
اعطا در این نشست درباره خریداری نشدن دستگاه های تشخیص بو در شهرداری گفت: برای این مسئله کارگروهی در استانداری تهران به ریاست معاونت عمرانی تشکیل شده که شهرداری یکی از اعضای این کارگروه است. در این کارگروه مقرر شده اطلاع رسانی این موضوع به عهده استانداری باشد البته شاید در ارزیابی کارشناسی آن دستگاههای دیگر مانند آب و فاضلاب بحث داشته باشند.
وی گفت: باید صبر کنیم تا این کارگروه نتایج را مطرح و استانداری اطلاع رسانی آن را انجام دهد.

شورای شهر در انتصابات مداخله ای ندارد
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در مورد فاصله ایجاد شده بین شورای شهر و شهرداری در انتصابات گفت: در بحث انتصابات اساساً شورا مداخله‌ای ندارد و انتصابات حق شهردار است.همین که شهردار، انتصابات را با شورا در میان می گذارد و در صورت نظر مخالف شورا از آن صرف نظر می کند نوعی هماهنگی است وگرنه اختلاف نظر در هر سیستمی طبیعی است.

شوراهای معماری به سمت تراکم مشروع بروند
سخنگوی شورای شهر تهران درباره شوراهای معماری مناطق نیز اظهار داشت: تراکم مشروع را باید از تراکم نامشروع جدا کنیم تا شورای معماری مناطق اجازه به صدور تراکم نامشروع پیدا نکنند البته در این رابطه مقاومت هایی انجام شده ، لابی هایی صورت گرفته و فشارهایی به شورا وارد شده تا این لایحه به صحن نرسد اما ما از این موضوعات عبور کردیم و لایحه در جلسات آینده مورد بررسی قرار می گیرد.

شهروندان از سامانه 137 راضی اند
اعطا در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سامانه 137 توضیح داد: در ارتباط با سامانه 137 گزارش ها استخراج می شود و طبق گزارش نظارتی که در اختیار داریم میزان رضایتمندی شهروندان از 137 قابل قبول است.
وی خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: اگر مصادیقی و گزارش های روشنی وجود دارد که 137 پاسخگو نیست بفرمایید تا پیگیری شود.
اعطا ادامه داد: در این سامانه پیام ها به صورت دسته بندی و احصا شده دراختیار مسئولین قرار می گیرد و فورا به مسئولینی واحدهای مربوطه منعکس می شود. 

شورای شهر شورایی شیشه ای است
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به اظهارنظر خبرنگاران مبنی بر اینکه شورا مدعی است که شیشه ای است اما نامه های محرمانه ای همانند نامه محرمانه وضعیت بام لند وجود دارد، گفت: در هر دستگاهی مکاتبات طبقه بندی شده وجود دارد و  بنا به دلایل مختلف از جمله تضییع احتمالی حقوق افراد در برخی موضوعات، مکاتبات طبقه بندی می شود.
وی افزود: نمونه آن نامه بام لند است چون موضوع تخلفات فعلا در حد فرضیه است و اثبات نشده و نمی توان قبل از بررسی صحت و سقم آن ابعاد موضوع را به صورت عمومی مطرح کرد.
اعطا خاطر نشان کرد: شورای شهر شورای شیشه ای است همین که تمام جلسات آن در صحن و با حضور مستمعین و خبرنگاران برگزار می شود نشان از شیشه ای بودنش است.
وی درباره قرارداد مجتمع بام لند در غرب تهران و ارائه نامه محرمانه در این باره گفت: در خصوص  این نامه هم باید بگویم که خود من هم از رسانه ها مطلع شدم و الزاما همه اعضا از نامه های مکاتباتی مطلع نیستند.
وی تاکید کرد:‌ حبیب زاده (عضو دیگر شورای شهر تهران) بحث های نظارتی را به شکل ویژه ای پیگیری می کنند چرا که ایشان ناظر ریاست شورا در امر نظارت و رییس کمیته نظارت در کمیسیون حقوقی هم هستند؛ لذا این مکاتبه را ایشان  به عنوان رییس کمیته نظارت شورا داشتند.
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در خصوص بام لند در حال حاضر اداره کل حقوقی شهرداری موضوع را دنبال می کند و برای رسیدگی به این که چه مسائلی در جریان بوده و  آیا در قرارداد های آن موقع یا ساخت و ساز ها اشکالاتی بوده در حال بررسی است.
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد ابهامات یا مشکلاتی وجود دارد و  ما در شورا هم نظارت خواهیم کرد و مراقب خواهیم بود در پیگیری تخلفات احتمالی تخلفی صورت نگیرد.

خبر فروش صندلی اتوبوس ها، یک ایده استارتاپی را قربانی کرد
اعطا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر درخصوص برف آبان ماه که نارضایتی شهروندان را درپی داشت و فروش صندلی اتوبوس ها برخورد دوگانه ای با مدیران شهری داشتند،‌گفت: این دو مساله از این منظر که می فرمائید قایل مقایسه نیست، در بحث اتوبوس و صندلی مساله این بود که هم بد مطرح شد و هم بد منعکس شد، اصل موضوع را همه می دانستند چیز دیگری است.
وی عنوان کرد: بسیاری از رسانه ها اینگونه گفتند با موضع گیری اعضای شورا ایده یک حوزه استارتاپی قربانی شد، اما در واقع یک مدیری به اشتباه مساله ای را مطرح کرد و رسانه هم اشتباه این موضوع را عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه شورا نسبت به رویکردی که به اشتباه مطرح شده بود به درستی موضع گیری کرد،گفت: حتما افکار عمومی به این توضیح بلافاصله با توجه به شرایط گرانی بنزین نیز نیازمند بودند و البته اینکه پیامی به جامعه بدهیم که ممکن است صندلی اتوبوس های سطح شهر رزروی شود اشتباه است. 
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه درخصوص مساله برف آبان ماه نیز به موقع موضع گیری کردیم، افزود: با شهرداری جلسه گذاشتیم، کمیسیون های شورا هم جلسه گذاشتند و من نیز مستقلا شرایط را رصد کردم و گزارش را به اعضا دادم.
اعطا ادامه داد: اینطور نیست که حتما باید همه در رسانه ها مطرح شود، انتقادات عنوان شد و اشکالاتی که به شهرداری وارد بود، مطرح کردیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار