کد خبر: ۸۰۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶ 16 December 2019

کاخ سفید این روزها شرایط متشنج و مبهمی را تجربه می کند. جدای از تنش های گسترده بین المللی که دونالد ترامپ رئیس جمهورِ ماجراجوی آمریکا برای کشورش ایجاد کرده، مدتی است که وی به دلیل آنچه تلاش برای پرونده سازی علیه جو بایدن نامزد اصلی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا عنوان شده، به سواستفاده از قدرت متهم شده و درگیرِ فرآیند مربوط به استیضاح خود شده است. در تازه ترین تحرک، اخیرا کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا دو بندِ مربوط به استیضاح ترامپ را به تصویب رسانده که این امر به نوبه خود، به فرآیند استیضاح رئیس جمهور آمریکا رسمیت بیشتری داده است.

قرار است در مرحله بعد، استیضاح ترامپ به صحن علنی مجلس نمایندگان آمریکا رود و در مورد آن رای گیری انجام شود. تحولی که با توجه به این گزاره که کنترل اکثریت این مجلس در دستان دموکرات هاست، چشم انداز تصویب استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان را بیش از پیش تقویت کرده است. میچ مک کانل رهبر جمهوری خواهان در سنای آمریکا نیز گفته است در صورت تصویب استیضاح رئیس جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان، سنای آمریکا این موضوع را در ژانویه سال آتی میلادی در دستور کار قرار خواهد داد. اگر استیضاح ترامپ در مجلس سنا، با استقبال دو سوم از سناتورها مواجه شود، رئیس جمهور آمریکا از سِمتِ خود برکنار خواهد شد. امری که البته با توجه به اینکه جمهوری خواهان، اکثریت مجلس سنایِ آمریکا را تشکیل می دهند، چندان محتمل به نظر نمی رسد. با این حال، استیضاح ترامپ و فرآیند مربوط به آن را باید به مثابه زنگ خطر و هشداری برای نظام سیاسی آمریکا تلقی کرد. دلیلی این امر هم ریشه در نوعِ سیاست ورزی ترامپ به عنوان بالاترین مقام اجرایی سیستم سیاسی آمریکایی دارد.

پیتر نیکولاس در مقاله ای که اخیرا در پایگاه خبری آتلانتیک با عنوان "ترامپ به تئوری توطئه نیاز دارد" منتشر کرده نوشته است: "فرافکنی در ذاتِ رئیس جمهور ترامپ است. وی به طور مداوم با طرح مسائل واهی سعی دارد افکار عمومی را از دستیابی به حقیقت دور کند. ترامپ برای موجه جلوه دادن خود، باید نهادهای قانونی آمریکا را با ایده های انحرافی و افکار موهوم، به چالش بکشد". این اظهار نظرِ نیکولاس که خبرنگاری با سابقه در حوزه مسائل مربوط به نظام سیاسی آمریکا و کاخ سفید است نشان می دهد خطر ترامپ برای آمریکا بسیار جدی است. در این راستا، "جرج توماس" استاد نهادهای سیاسی آمریکا در کالج مک کنا کلارمونت نیز در مقاله ای با عنوان "چطور یک پوپولیست آمریکا را نابود می کند" می گوید: "رفتارهای ترامپ بسیار خطرناک هستند. وی یک پوپولیستِ به تمام معنا است. او در جامعه آمریکا ایجاد انشقاق و دودستگی می کند. وی روند استیضاح خود را محرک آغاز جنگ داخلی می داند. فرآیند استیضاح روسای جمهور در آمریکا کاملا مشخص است. چرا ترامپ باید با اظهارنظرهای تحریک کننده خود(با هدف تحریک طرفدارانش)، ساز و کارهای نهادین و دموکراتیک آمریکا را تضعیف کند و نوعی هرج و مرج طلبی را در کشور ترویج کند؟".

اظهار نظرهایی از این نوع از سوی کارشناسان خبره آمریکایی صرفا بیانگر یک حقیقت هستند: صرفِ وجودِ ترامپ در قدرت، برای آمریکا هزینه های هنگفتی را به همراه دارد. در عرصه داخلی، وی چندین مرتبه گفته است که ریاست جمهوری در آمریکا همچون چین و موقعیت ژی جی پینگ در این کشور، باید مادام العمر شود. وی در جای دیگری گفته می خواهد سه دوره رئیس جمهور آمریکا باشد. ترامپ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا "نانسی پلوسی" (را که یک سیاستمدارِ دموکرات است) و دیگر سیاستمداران دموکرات را انسان هایی "بیمار" خطاب کرده زیرا شوخیِ بزرگی مثل استیضاح وی را مطرح کرده و به پیش می برند. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا نیز در ادعایی عجیب گفته بود: تعداد زیادی از رای هایش به سرقت رفته است. ترامپ پس از به قدرت رسیدن، کمیته ای را در کاخ سفید مامور بررسی این موضوع کرد که این کمیته بدون دستیابی به نتیجه خاصی، منحل شد. جدای از این مسائل، زندگی شخصی ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا نیز تهدیدی مستقیم بر علیه منافع آمریکا است. پیتر نیکولاس می گوید که ترامپ در انجام امور خود در کاخ سفید تابع هیچگونه نظمی نیست. وی صبح هر زمان که بخواهد وارد کاخ سفید می شود و هر زمان که بخواهد خارج می شود. پزشک کاخ سفید به او(پیتر نیکولاس) گفته که ترامپ در شبانه روز فقط 5 ساعت می خوابد. او به توئیتر اعتیاد دارد. بر اساس جدیترین تحقیقات انجام شده، وی قریب به 150 حساب کاربری در توئیتر را که کاربرانی ناشناس داشته اند و محتوای غیرواقعی منتشر می کرده اند، ریتوئیت کرده است. سبک زندگیِ به هم ریخته رئیس جمهور آمریکا نمودِ عینی خود را در سیاست ها و رویه های وی به خوبی نشان می دهد.

جدا از حوزه سیاست داخلی آمریکا، رفتار ترامپ اکنون تنش ها و مشکلات گسترده ای را در روابط این کشور با کشورهای اقص نقاط جهان نیز سبب شده است. در حال حاضر آمریکا با چین، روسیه، و اتحادیه اروپا در جنگ تجاری به سر می برد. وی سطح تنش ها با ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای در خاورمیانه را به نحو بی سابقه ای افزایش داده است. اخیرا نیز کره شمالی اعلام کرده به دلیل تاخیر آمریکا در پیشبردِ مذاکرات هسته ای با این کشور، گزینه خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره را از میز مذاکره با واشنگتن حذف کرده است. امری که دست ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بیش از پیش خالی کرده و وی نمی تواند به دستاورد چندانی از جانب دولت خود در عرصه سیاست خارجی آمریکا اشاره کند و توسط آن آرا مردم آمریکا را جذب کند.

مجموع این مسائل نشان می دهند که مناسب ترین معنا و واژه برای توصیف ترامپ و شخصیت وی، آنارشی و هرج و مرج است. ترامپیسم با هرج و مرج زنده است. از این منظر، استیضاح ترامپ را نباید صرفا از پنجره تلاشِ او برای پرونده سازی علیه جو بایدن خلاصه کرد. فرآینده استیضاح ترامپ جدی است زیرا وی از منظر سیاستمداران واقع گرایِ آمریکایی تهدیدی مستقیم بر علیه ارزش ها و دموکراسی آمریکایی است. از این رو، حتی اگر استیضاح ترامپ منجر به عزل وی نشود، او را در ادامه راهش با مشکلات و چالش های فراوانی مواجه خواهد کرد. سیاستمداران آمریکایی از تمامی ابزارهای در دستِ خود استفاده خواهند کرد تا یکجانبه گرایی و رویه هایی متوهمانه وی را متوقف سازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار