برخی کلاس‌های بازیگری برای جذب هنرجو، دروغ‌های بزرگی می‌گویند که جوانان را دچار سردرگمی می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳ 28 December 2019

به گزارش تابناک سمنان:  هر انسانی در یک مقطع زمانی خصوصا در سنین نوجوانی علاقه بسیاری به بازیگری دارد و می‌خواهد از این طریق به شهرت دست یابد. در برخی تب بازیگری بسیار زیاد و در برخی دیگر کمتر است و همه به نوعی خود را بازیگر می‌دانند. می‌دانیم که بازیگری در ظاهر کار ساده‌ای است، اما اصولی دارد که باید رعایت شود. به همین منظور کلاس‌ها و آموزشگاه‌های بازیگری برای تربیت هنرجویان و علاقه‌مندان به این حرفه تشکیل شد تا مسیر مناسب را به علاقه‌مندان آموزش دهند.

آرش فلاحت پیشه

سالانه هنرجویان بسیاری از کلاس‌های بازیگری فارغ التحصیل می‌شوند که هر کدام هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده اند، اما نتوانسته اند موفقیتی در این راه کسب کنند و به هدف دلخواه خود دست یابند. برخی فقط از روی علاقه به این حرفه می‌پردازند که کافی نیست و باید تلاش بسیاری برای آن انجام داد. 

آرش فلاحت پیشه کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون در این خصوص گفت: همیشه معروف و مطرح شدن جذاب بوده  و به نوعی نامیرا شدن و میل به ماندگاری انسان‌ها همیشه وجود داشته است , چیزی که سبب می‌شود تا انسان‌ها جاودانه شوند این است که اثری از خود باقی بگذارند و نام نیکی از آن ها را زنده کند و در هر رشته و تخصصی بهترین باشند که این موضوع در بازیگری بیشتر دیده می شود .

فلاحت پیشه درخصوص موفقیت در کلاس‌های بازیگری گفت: مسئله‌ای که من به هنرجویان در کلاس‌های بازیگری می‌گویم این است که فارغ از هر نتیجه‌ای باید تلاش کرده و این علم را فراگرفته و پیش بروید. در این راه باید صبوری داشت و حداقل دو سال زمان برای آموزش بگذارید البته به شکل دانشگاهی این زمان چهار سال است. اگر با فرض اینکه با گذراندن دوازده جلسه برای شما اتفاقی خواهد افتاد، این فرض اشتباه است. این مسئله در علوم دیگر هم همین گونه است و نمی‌توان صرفا به خاطر علاقه وارد این حرفه شد، زیرا بخش زیادی از آن به کسب علم و مهارت‌ها برمی گردد و مطمئنا همه کلاس‌های بازیگری، کلاس‌های مناسبی نیستند.

او ادامه داد: در برخی کلاس‌ها گفته می‌شود با گذراندن دوره‌ای کوتاه مدت از شما بازیگر ساخته می‌شود و به راحتی به کار‌ها معرفی می‌شوید، ولی این بزرگترین دروغی است که به یک هنرجو گفته می‌شود.صرفا اگر شخصی بازیگر خوبی باشد نمی‌تواند معلم خوبی هم باشد. بازیگری چیزی فراتر از تکنیک‌ها را می‌طلبد و همیشه این نکته را می‌گویم که بسیاری از کلاس‌های بازیگری متد و تکنیک بازیگری را آموزش می‌دهند، ولی پیش از آن باید هنرجو یاد بگیرد تا خود را بشناسد و  قابلیت‌های پیچیده ذهنی و درونی خود را پیدا کند و ناخودآگاه خود را درست تربیت کند و بعد از آن با تکنیک‌ها مواجه شود.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه تمام مکاتب بازیگری و سبک‌ها و شیوه‌های رسیدن به نقش در دو نقطه با یکدیگر یکسان هستند، بیان کرد: نقطه ابتدایی تمرکز است و هنرجو باید این موضوع را یاد بگیرد و این مسئله ساده‌ای نیست، در نهایت باور پذیری در مقابل دوربین و روی صحنه بسیار مهم است یعنی بازیگر به گونه‌ای نقش را ایفا کند که گویی برای اولین بار آن نقش را بازی می‌کند که اصطلاحا به آن توهم اولین بار گفته می‌شود.

آرش فلاحت پیشه

وی افزود: اگر برای نقطه ابتدایی کار زمان درستی صرف نشود، به نقطه پایانی هم نخواهیم رسید و هنرجو به شخصی که فقط تکنیک‌ها را با خود حمل می‌کند، تبدیل می‌شود. بازیگری که در آن رنج کشیدن وجود دارد، اینگونه است، ولی شیوه‌های دیگر بازیگری در تئاتر و تلویزیون هم دیده می‌شود که زحمتی به خود نمی‌دهند، البته این بازیگری نیست و ارزشی هم ندارد.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه در تئاتر هم عنوان اسپانسر بازیگر رواج یافته است، اظهار کرد: از زمانی که تئاتر خصوصی شده، مقوله پول بسیار مهم شده است و اشخاصی که سواد و دانش کافی ندارند به واسطه اینکه خانواده پولداری دارند، سرمایه‌ای را وارد کرده و در یک شب, راه صد ساله را طی می‌کنند و مطمئنا هم ماندگار نخواهند شد، اما تاثیری که بر بدنه تئاتر به جا می‌گذارند، تاثیر مخربی است که سالیان سال اهالی تئاتر باید تلاش کرده و آن را رفع کنند.تلاش می‌کنیم این مسئله را نیز به هنرجویان آموزش دهیم تا گرفتار این جریان نشوند.

وی ادامه داد: در شرایط امروزی کلاس‌های آموزش بازیگری و اشخاصی بی سوادی که در آن‌ها آموزش می‌دهند، بسیار زیاد شده است و این کار را برای نوجوانان علاقه‌مند به بازیگری سخت می‌کند، بنابراین باید متولیان فرهنگ ساز, کاری را برای ساماندهی آن ترتیب دهند. اگر در سنین پایین به کودکان مقوله بازیگری و نمایش برای تشخیص قابلیت‌های فردی و زندگی گروهی آموزش داده شود، راحت‌تر مسیر خود را انتخاب می‌کنند.

فلاحت پیشه درخصوص راهکار‌هایی برای موفقیت در زمینه بازیگری گفت: در علم بازیگری هم مانند دیگر علوم باید آموزش دید و برای آن تلاش کرد. این موضوع بسیار ناراحت کننده است که در جامعه ما به هنر و هنرمند با نگاه سطحی دیده می‌شود و فکر می‌کنند هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد و البته بستر کاسبی برخی افراد که برای شهرت هرکاری انجام می دهند , به آن بیشتر دامن می‌زند اما فضیلت هنر بیشتر از این ها است و باید با هنر خود سطح آگاهی و فرهنگ مردم را ارتقا دهید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار