معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه مصوبه 9 ماده ای حوضه آبریز زاینده رود یک قانون بسیار خوبی بود که اگر به طور کامل اجرایی می گرفت منجر به ساماندهی زاینده رود میشد، گفت: این مصوبه قانونی هم مثل تمامی مصوبات نصفه کاره اجرایی شد.
کد خبر: ۸۱۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴ 31 December 2019

 به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، حسن ساسانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ساماندهی زاینده رود در حال حاضر در حاشیه و اطراف آن انجام می گیرد که باید از داخل این ساماندهی صورت بگیرد که به نتیجه مثمر ثمر و زودهنگام آن برسیم.

وی به راهکارهای بهبود مشکلات حوضه زاینده رود اشاره کرد و گفت: به طور قطع مدیریت زاینده رود باید یکپارچه شود و با توجه به مشکلات استان ها انتقال میان حوضه ای آب کاری بسیار دشوار است، در حالیکه امروز استان اصفهان باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهد.

ساسانی با تاکید بر ضرورت انضباط در برداشت آب، اظهار کرد: به دلیل رایگان بودن آب و برق در بالادست زاینده رود کشاورزان به دنبال توسعه کشاورزی در مناطق سخت کوه و ارتفاعات و کشت هلو و بادام هستند، از سوی دیگر در منطقه کویری اصفهان کشت خربزه و هندوانه انجام می شود.

وی همچنین تصریح کرد: برای حل مشکل زاینده رود، استان های درگیر این حوضه نباید رو در روی یکدیگر قرار گیرند و باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی با اعتقاد بر اینکه تنها دستگاهی که می تواند در حوضه زاینده رود اظهانظر کند، آب منطقه ای است، افزود: موضوع آب به دلیل شرایط موجود چندوجهی است، از سوی دیگر ما نمی خواهیم زاینده رود، رودخانه فصلی باشد و می خواهیم دائمی باشد، اما اکنون با کمبود منابع آبی در این حوضه مواجه هستیم.

ساسانی با انتقاد بر اینکه متاسفانه در بحث آب با اعداد بیگانه هستیم، گفت: به دلیل شرایط آبی موجود میزان ۲۰۰ هزار کشت برای اصفهان کفایت می کند، چرا که منابع آب اجازه توسعه کشاورزی را نمی دهند، از سوی دیگر در برنامه منابع و مصارف آبی سال جدید، تنها ۵۰ میلیون مترمکعب آب برای صنعت درنظر گرفته شد.

وی افزود: در سال آبی گذشته خروجی سد زاینده رود یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب بود، که از این میزان ۶۴ میلیون مترمکعب تحویل صنعت شد از سوی دیگر بخش عمده آب صنعت توسط پساب تامین می شود.

برداشت 12 میلیارد متر مکعب از آب های زیر زمینی اصفهان در 20 سال گذشته

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: طی ۲۰ سال گذشته ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی کشور برداشت شده همچنین ۱۲ میلیارد مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی استان اصفهان برداشت شده است.

سیدمهدی میرباقری با بیان اینکه مهمترین پروژه در حوزه منابع آب های زیرزمینی طرح احیا و تعادل بخشی است، گفت: این طرح بعد از هشت سال چالش بسیار و نبود اعتبارات، در سال ۹۲ تصویب و عملیاتی شد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: در سال های نخست به این طرح اعتبارات لازم داده می شد، اما اکنون این بودجه کمتر شده و به دلیل مشکلات اقتصادی کشور تنها با چانه زنی اعتبارات را دریافت می کنیم.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۳۵ محدوده مطالعاتی داریم، اظهار کرد: از این تعداد هشت محدوده آزاد، ۱۷ محدوده ممنوعه و ۱۰ محدوده ممنوعه بحرانی است.

میرباقری با اشاره به اینکه سالانه از چاه های مجاز ۳ میلیارد و ۵۴۱ مترمکعب آب تخلیه می شود، گفت: در حال حاضر ۴۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که ۳۲ هزار حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۱ هزار و ۱۲۳ حلقه چاه غیرمجاز داریم که ۱۳ هزار و ۷۲۹ حلقه چاه فعال است و سالانه ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب از این چاه ها تخلیه می شود.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: از سال ۱۳۸۶ تاکنون، ۵۹۰۳ حلقه چاه در استان اصفهان مسدود شده که موجب صرفه جویی ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب شده است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، ۱۲ هزار و ۱۱۶ پروانه بهره برداری کشاورزی اصلاح و تعدیل شده که منجر به کاهش ۶۸۲ میلیون مترمکعب آب در پروانه شده است.

میرباقری اظهار کرد: از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ تعداد ۳۸۶۹ کنتور فهام در استان نصب شده، همچنین از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۹۸۱ دستگاه کنتور هوشمند حجمی الکترومغناطیسی نصب شده است.

وی به اشاره به توقیف ۲۵۴۹ دستگاه ها و ادوات غیرمجاز حفاری از سال ۱۳۹۷ تاکنون، ادامه داد: امسال نیز ۳۴۵ دستگاه غیرمجاز توقیف شده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تاکید کرد: در سال جاری با پر شدن ۶۳۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان، حدود ۶.۱ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

وی با بیان اینکه طی ۲۰ سال گذشته ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی کشور برداشت شده است، تاکید کرد: در این مدت ۱۲ میلیارد مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی استان اصفهان برداشت شده است و این میزان ۸.۵ برابر پر و خالی شدن سد زاینده رود است.

میرباقری با بیان اینکه وزارت نیرو برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی استان اصفهان ۱۵.۶ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است، یادآور شد: در سال جاری تاکنون ۴ میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت شده است.

بررسی وضعیت سدهای آبی در اصفهان

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه اصفهان نیز در این جلسه به آخرین وضعیت سدهای استان اصفهان را تا پایان پاییز اشاره کرد و گفت:  ذخیره سد زاینده رود در این مدت ۳۱۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به متوسط درازمدت ۵۰ درصد کاهش داشته است.

احسان امینی با اشاره به ذخیره مخزن ۱۶.۲ میلیون مترمکعبی سد گلپایگان، افزود: حجم این سد ۳۶ میلیون مترمکعب است و در ذخیره کنونی آن نسبت به متوسط بلند مدت ۱۳۱ درصد افزایش داشته است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه اصفهان با بیان اینکه حجم مخزن سد قره قاچ سمیرم ۲۱ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: در حال حاضر ذخیره سد قره قاچ ۱۶.۵ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۲۴۴ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۴۵ درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص وضعیت سد حنا سمیرم تا پایان پاییز، گفت: حجم اصلی این سد ۵۱ میلیون مترمکعب است که اکنون ذخیره مخزن آن ۵.۷ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد افزایش و نسبت به متوسط بلندمدت ۴۴ درصد کاهش داشته است.

امینی با بیان اینکه ظرفیت سد خمیران تیران و کرون ۷ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: در حال حاضر ذخیره مخزن این سد ۱.۵ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد و نسبت به متوسط درازمدت ۷۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به وضعیت سد باغکل با حجم ۵.۸ میلیون مترمکعب، گفت: در حال حاضر ذخیره مخزن این سد، ۲.۸ میلیون مترمکعب است که ذخیره آن نسبت به سال گذشته ۲۵۵ درصد و نسبت به متوسط درازمدت ۱۹۶ درصد افزایش داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار