استان کردستان در دامنه ها و دشت های پراکنده رشته کوه های زاگرس میانی، استانی سرسبز و زیباست که یکی از قطب های گردشگری کشور است.
کد خبر: ۸۱۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 08 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه استان کردستان یکی از استان های غنی در زمینه آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری است که در اینجا ۴ اثر تاریخی این استان معرفی خواهد شد.


غار کرفتو دیواندره

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان کردستان/غار کرفتو دیواندره، عمارت وکیل الملک سنندج، خانه آصف یا خانه کرد سنندج، قلعه پالنگان سنندج
غار باستانی غار کرفتو نشانگر وجود تمدن و حیات تا دو هزار سال قبل از میلاد در این منطقه است. این غار در 31 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره در استان کردستان قرار گرفته و یکـی از آثـار معـماری صخـره ای مـربـوط به قـرن سـوم مـیـلادی است. این غار، که غاری آهکی است در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است و بخش هایی از آن، دست کند است و کتیبه هایی از دوران پیش از تاریخ دارد.

با توجه به تحقیقات به عمل آمده، در دوران مزوزوییک کرفتو در زیر آب بود و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شد. غار کرفتو از غارهای آهکی و طبیعی است که در ادوار مختلف جهت استفاده و سکونت انسان تغییر حالت داده و با معماری صخره ای در چهار طبقه، در دل کوه حفر شده است. طول غار حدود 750 متر است و راه های فرعی متعددی از آن منشعب می شود. در طول سکونت انسان در این غار، تغییرات و دگرگونی های عمده و دخل و تصرفات بسیار در آن به وجود آمده و حجاران هنرمند، به زیبایی، فضاهایی را در مدخل های غار تراشیده و اتاق ها، راهرو و دالان های متعددی را به وجود آورده اند.

غار کرفتو در ارتفاعی بیش از 100 متر از سطح زمین قرار دارد و محل قرار گیری آن به گونه ای است که باد به درون غار راه پیدا نکند و اصطلاحا بادگیر نباشد. همین موقعیت سبب شده تا در زمستان برف، دامنه جنوبی را نپوشاند اما 500 متر آن طرف تر و در جنوب شرقی غار، زمین را سفیدپوش کند. زمستان های گرم و تابستان های خنک از جمله ویژگی های خارق العاده ی این غار هستند که بسیاری را حیرت زده می کنند. دو چشمه، در پایین غار قرار دارند که با جوشیدن آبی گوارا از قلب زمین زندگی را در این محل، ممکن کرده و سال ها در اختیار انسان های غارنشین بوده اند.

این اثر ارزشمند در تاریخ 20 بهمن 1318 با شماره ی ثبت 330 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت وکیل الملک سنندج
معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان کردستان/غار کرفتو دیواندره، عمارت وکیل الملک سنندج، خانه آصف یا خانه کرد سنندج، قلعه پالنگان سنندج
از جمله‌ بناهای تاریخی و دیدنی شهر سنندج ، عمارت وکیل الملک سنندج ، معروف به عمارت موروثی و شخصی خانواده وکیل است که در تاریخ حکومت کردستان از صاحب منصبان حکومتی بوده‌اند بنا به یک روایت تاریخی ،اصل بنای این عمارت به دوره زندیه مربوط است.

خانه آصف یا خانه کرد سنندج
معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان کردستان/غار کرفتو دیواندره، عمارت وکیل الملک سنندج، خانه آصف یا خانه کرد سنندج، قلعه پالنگان سنندج
یكی از آثار دیدنی و تاریخی سنندج « خانه آصف یا خانه کرد سنندج » است كه در مركز شهر سنندج واقع شده و قدمتی حدود ۱۳۰ سال دارد. این عمارت از لحاظ گچ ‌بری‌ها و ارسی ‌های قدیمی، بسیار زیباست.

قلعه پالنگان سنندج
معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان کردستان/غار کرفتو دیواندره، عمارت وکیل الملک سنندج، خانه آصف یا خانه کرد سنندج، قلعه پالنگان سنندج
قلعه تاریخی پلنگان در دهستان «ژاورود» شهرستان سنندج قرار دارد و در اواخر قرن ششم هجری قمری به وسیله حكام اردلان به منظور مركز حكومت ساخته شده است. وجود قلعه پالنگان قبل از حکمرانی اردلان‌ ها و حتی امرای کلهر مسلم است .شهرستان کامیاران با داشتن قلعه تاریخی پلنگان یادآور قدمت تاریخی و باستانی استان کردستان می باشد. اما از چگونگی و تاریخ ساخت آن اطلاعی در دست نیست . این قلعه در فاصله ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستای پالنگان از توابع شهرستان کامیاران در دره تنگیور و در محل چشمه‌های پرآب قرار دارد که آثار و بقایای اتاق ‌ها ، آتشکده‌ ها و پل‌ های قدیمی آن نمایان است .آثار و یادمان ‌های به دست آمده از این قلعه نشان می‌ دهد که قدمت تاریخی پالنگان به دوران‌ های کهن می‌ رسد. بخش اعظمی از ساختمان قلعه تخریب شده است اما آثاری از آتشكده ها و پل های قدیمی هنوز پا بر جا هستند ، همچنین آثار یك لنگه دروازه قلعه كه از تخته سنگ بزرگ ساخته شده ، هنوز هم باقی مانده است .


قدمت این قلعه با توجه به آثاری كه تاكنون به دست آمده است به دوران ماد ها و قبل از آن بر می گردد. قلعه پالنگان در دوران نو سنگی ساخته شده است و در زمان حكومت ماد ها به استحكام آن افزوده شد ؛ بخصوص در زمان حكمرانی”هووخشتر”كه علاوه بر قلعه پالنگان هفت قلعه مهم دیگر زیر مجموعه این قلعه مهم و استراتژیك بوده است . در دوران حکومت اردلان‌ ها بر کردستان چند قلعه موجود بوده است که این قلعه ها در فصول خاص مورد استفاده حکام وقت قرار می گرفته اند.


قلعه زلم برای زمستان ، قلعه مریوان برای پائیز ، قلعه حسن آباد در تابستان و قلعه پالنگان در بهار مقر حکومت حاکمان بوده‌ اند

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار