کلاف سردرگم مستاجران زلزله‌زده کرمانشاهی بعد از دو سال در پاسکاری ادارات مانده و وعده‌های سرپناه آنها رنگ باخته است.
کد خبر: ۸۱۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 19 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر،زلزله جانکاه ۲۱ آبان سال ۹۶ یکی از پرآلام‌ترین اتفاقات اخیر استان کرمانشاه بوده که بعد از گذشت دو سال از زلزله هنوز برخی‌ها در تلاش برای ساخت یک سقف هستند؛ بعضی کوچ کرده و بعضی دیگر مانده‌اند با کانکس‌هایی که در فصل زمستان شب را به روز و روز را به شب می‌رسانند و تنها گاهی اوقات وعده‌ای جدید نگاه آن‌ها را به آینده روشن می‌کند.

با توجه به اینکه در این واقعه بسیاری از بناهای مسکونی در شهرستان‌های زلزله‌زده تخریب شد، تعداد زیادی از جمعیت این شهرستان‌ها چادرنشین و کانکس‌نشین شدند و دو سال گذشته را در فقدان امکانات رفاهی - که در یک منزل مسکونی وجود دارد- و با رنج و مشقت سپری کردند؛ مستأجران آخرین گروهی بودند که با فشارهای رسانه‌ای مورد توجه مسئولان قرار گرفتند.

اما توجه مسئولان تنها به دادن وعده‌هایی ختم شد که اراده‌ای برای آن مثل اینکه وجود ندارد و تأمین زمین برای ساخت مسکن یکی از این وعده‌ها بود که پس از گذشت ۲ سال انگار رنگ باخته است و این در حالی است که ۷۵۰ خانوار مستأجران بعد از گذشت ۲ سال روزهای سرد را همچنان در کانکس می‌گذرانند.

توضیحات استاندار کرمانشاه در مورد مستأجران زلزله‌زده

بازوند، استاندار کرمانشاه در نشست خبری اخیرش با اشاره به کمک‌های دولت به مستأجران در مناطق زلزله‌زده استان، گفت: به این افراد هم زمین داده‌ایم و هم تسهیلات، اما این مستاجرین هم باید خودشان حداقل آورده‌ای داشته باشند.

وی افزود: یک زلزله رخ داده و این میان واحدهایی تخریب شدند، همه واحدها مالک دارند و تسهیلات و کمک بلاعوض برای ساخت و ساز دریافت کردند، اما این میان افرادی هستند که مستاجرند و ما وظیفه‌ای نداریم که برای اینها خانه بسازیم و این افراد کما فی سابق باید واحدی را برای خود اجاره کنند.

وی افزود: در همه زلزله‌ها بررسی کنید، به طور مثال همین زلزله بم، اگر یک واحد برای مستاجرین ساخته شده بود بیایید اعلام کنید تا ما هم بسازیم. اصلاً قانون اجازه این کار را به ما نمی‌دهد چرا که بر اساس قانون ما تنها موظف هستیم به خانه‌هایی که خراب شده خدمات بدهیم.

 

بازوند تصریح کرد: با این وجود با پیگیری‌های بسیار دولت موافقت کرد برای کمک به مستاجرین مناطق زلزله زده، برای آنهایی که زمین دارند ۴۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد به علاوه ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض بدهد.

وی افزود: بعد از مدتی مستاجرین اعلام کردند که زمین هم ندارند و با پیگیری توانستیم برای مستاجرین واحدهای تخریبی، زمینی در خارج از شهر هم تهیه کنیم، اما اگر این‌طور پیش برود فردا اعلام می‌کنند بیایید برایمان بسازید و تسهیلات هم پس نمی‌دهیم. بیشتر از این اختیار نداریم و مستاجرین برای خانه دار شدن هم باید خودشان یک تلاشی بکنند و یک آورده‌ای داشته باشند.

کانکس‌های مستاجرین جمع آوری نشده است

جلیل بالایی، مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ۴۰ هزار و ۱۶۲ واحد احداثی در مناطق زلزله زده تا امروز بیش از ۳۵ هزار و ۵۰۰ واحد به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۳ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان تاکنون تسهیلات در بخش مسکن توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است، عنوان کرد: با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی و سایر موضوعاتی که ساخت و ساز را با مشکل مواجه کرده است در استان تصمیم گرفته شد که برای واحدهای احداثی تکمیل نشده با اولویت شهرها هر واحد ۱۲ میلیون تومان تسهیلات جعاله مسکن پرداخت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۱۵۲ میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است بیان کرد: تا امروز بیش از ۷۵ میلیارد تومان یعنی ۶۳۰۰ نفر به آنها تسهیلات پرداخت شده است.

بالایی با بیان اینکه امید است با ادامه این روند سایر واحدهای تخریبی تکمیل نشده بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند، عنوان کرد: بیشترین کانکس‌هایی که برای سکونت استفاده می‌شود کمتر از ۷۵۰ مورد است که از این تعداد ۲۶۰ مورد مربوط به واحدهای تخریبی در حال و ساخت و ساز است و ۴۵۰ مورد مربوط به مستأجرانی است که در زلزله دو سال گذشته واحدهای آنها تخریب شده است.

مدیریت بحران: مشکل میراث فرهنگی حل شود، زمین به مستأجران می‌دهیم

وی با اشاره به اینکه کانکس‌های مستاجرین جمع آوری نشده است، خاطرنشان کرد: اطلاعات دقیقی از تعداد کانکس‌ها در دست نیست اما طبق گفته فرمانداران از مجموع ۷۵۰ کانکس ۴۵۰ مورد مربوط به مستاجرین تخریبی است.

این مسئول با اشاره به اینکه مستأجران واحدهای تخریبی در صورت معرفی زمین به بنیاد مسکن امکان دریافت تسهیلات برای آنها وجود دارد بیان کرد: راه و شهرسازی، روستایی در نزدیکی سرپل ذهاب را برای مستأجران جانمایی کرده و در صورتی مشکل میراث فرهنگی آن حل شود زمین در اختیار مستأجران قرار می‌گیرد و تسهیلات به آنها پرداخت می‌شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به اینکه زندگی در کانکس نه حقی را ثابت و نه حقی را از مستأجران می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در صورت فراهم شدن زمین و تسهیلات بلاعوض سکونت در کانکس نه مانع این خدمات دهی می‌شود و نه به این قضیه کمک می‌کند.

میراث فرهنگی: مجوز صادر شده به راه‌و شهرسازی اعلام کردیم

در پی صحبت‌های مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه، خبرنگار مهر پیگیر مطالبات مستأجران زلزله آبان ماه ۹۶ از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه شد که امید قادری در گفتگو اظهار داشت: چند وقتی است که این موضوع توسط میراث فرهنگی در حال پیگیری است و خوشبختانه موضوع زمین از طرف میراث فرهنگی حل شده است.

وی تصریح کرد: با شرایط خاص مجوز از طرف میراث فرهنگی صادر شده است و زمین در نظر گرفته شده برای مستأجران زلزله زده مشکلی ندارد و عدم مشکل آن به راه و شهرسازی طی هفته گذشته اعلام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در پاسخ به این سوال که علت طولانی شدن صدور مجوز زمین از طرف میراث فرهنگی چه بوده است بیان کرد: باید ضوابطی خاص برای حریم منظری در آنجا تعریف می‌شد که طی جلسات متعدد با کارشناسان تغییراتی در نحوه ساخت و ساز در آن زمین اعمال شده است و با این تغییرات، حریم منظری روستای در نظر گرفته شده، تخریب نمی‌شود.

راه و شهرسازی: هنوز جمع‌بندی نکردیم

شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد مشکلات مستأجران زلزله‌زده اعلام کرد که «هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم»!

بر اساس این گزارش، زندگی در کانکس و اردوگاه‌هایی که آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را به دنبال دارد علاوه بر بروز مشکلاتی برای خانواده‌ها برای جامعه و دولت نیز هزینه گزافی را به همراه خواهد داشت. بنابراین از مسئولان انتظار می‌رود بعد از گذشت ۲ سال تصمیم قاطع و امیدوارکننده‌ای برای مستأجران اتخاذ کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار